Με αναλυτική κοινοβουλευτική ερώτηση που υπέβαλαν προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο Γιώργος Καμίνης (υπεύθυνος κοινοβουλευτικού τομέα Προστασίας του Πολίτη) και ο Χρήστος Γκόκας (υπεύθυνος κοινοβουλευτικού Τομέα Υποδομών και Μεταφορών), διατυπώνουν εννέα κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με την απόφαση προληπτικού κλεισίματος της Εθνικής Οδού, τη Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου.
Δεδομένου ότι η Εθνική Οδός είχε κλείσει ήδη μια φορά κατά τη θητεία αυτής της κυβέρνησης (τον Δεκέμβριο του 2019) τα ερωτήματα επικεντρώνονται στο τι έπραξε το Υπουργείο έκτοτε ώστε να μην επαναληφθεί η κατάσταση. Η ερώτηση συνοδεύεται από αίτηση κατάθεσης εγγράφων, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται η σύμβαση παραχώρησης με την εταιρία λειτουργίας της Εθνικής – Νέας Οδού καθώς και τα σχετικά πορίσματα και επιχειρησιακά σχέδια μετά το κλείσιμο της Εθνικής Οδού το 2019.
Αναλυτικά τα ερωτήματα:
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς:
Υπουργό Προστασίας του Πολίτη
Θέμα: “Ευθύνες για το κλείσιμο της Εθνικής – Νέα Οδός”
ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΚΕ
Κύριε Υπουργέ,
Σύμφωνα με δηλώσεις σας στις 15/2/2021, η Εθνική οδός Αθηνών – Θεσσαλονίκης έκλεισε στο τμήμα Αθηνών – Λαμίας, προκειμένου να μην “εγκλωβιστεί και κινδυνέψει κανείς, καθώς η χιονόπτωση είναι σφοδρή”.
Δεν είναι ασφαλώς η πρώτη φορά που στη χώρα μας κλείνει μια Εθνική οδός λόγω χιονοπτώσεων. Είναι όμως από τις ελάχιστες φορές, αν όχι η πρώτη φορά, που κλείνει προληπτικά μια Εθνική Οδός και κόβεται η χώρα στην μέση, ομολογώντας έτσι την αποτυχία της Πολιτείας να διατηρήσει σε λειτουργία τον κεντρικότερο οδικό άξονα της χώρας. Κλείνει δε εντελώς απροειδοποίητα, προκαλώντας τεράστια προβλήματα σε χιλιάδες πολίτες και επαγγελματίες που εγκλωβίστηκαν στα εν λόγω σημεία.
Αξίζει να επισημανθεί ότι στον νόμο της κυβέρνησής σας για την πολιτική προστασία (Ν. 4663/2020) και συγκεκριμένα στο άρθρο 65 παρ. 3, αναφέρεται ότι σε περίπτωση διακοπής της κυκλοφορίας σε οποιοδήποτε τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου για χρονικό διάστημα άνω της μίας (1) ώρας “επιβάλλονται, στις υπαίτιες υπηρεσίες του δημοσίου ή δημοσίων νομικών προσώπων ή σε φορείς επιφορτισμένους με τη λειτουργία ή/και συντήρηση τμημάτων του εν λόγω δικτύου ή/και τους χρήστες της υποδομής, κυρώσεις”.
Στο ίδιο άρθρο (παρ. 8) αποσαφηνίζονται αυτές οι κυρώσεις, οι οποίες μπορούν να φτάσουν ως 1.000.000 ευρώ. Κυρώσεις που επιβάλλονται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εφόσον από το πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης προκύπτουν πράξεις ή παραλείψεις φορέων λειτουργίας ή/και συντήρησης τμημάτων του βασικού εθνικού δικτύου ή δημόσιων νομικών προσώπων που δεν ανήκουν στην Κεντρική Κυβέρνηση ή ευθύνες χρηστών της υποδομής, που συνετέλεσαν καθ’ οιονδήποτε τρόπο στη διακοπή της κυκλοφορίας
Θυμίζουμε ότι τον Δεκέμβριο του 2019, από το Γραφείο Τύπου του Πρωθυπουργού στις 31/12/2019, ανακοινώνεται ότι δόθηκαν οδηγίες στον αρμόδιο Υπουργό για την αντικατάσταση του Διοικητή του Β’ Τμήματος Αυτοκινητοδρόμων Αττικής,. Το εν λόγω δελτίο τύπου μας ενημερώνει επίσης ότι “Οι υπεύθυνοι της Νέας Οδού κλήθηκαν στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με το ερώτημα της παράβασης των συμβατικών τους υποχρεώσεων, στις οποίες προβλέπεται ρητά ότι ανάμεσα στις υποχρεώσεις της εταιρείας είναι να λαμβάνονται όλα τα μέτρα για την «ακώλυτη λειτουργία του έργου»”.
Δεδομένου ότι από 18 Ιανουρίου 2021 το Κίνημα Αλλαγής είχε καταθέσει Επίκαιρη Ερώτηση στον αρμόδιο Υπουργό για την ετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού αντιμετώπισης χιονοπτώσεων· για το ποιες Περιφέρειες και Δήμοι είχαν ολοκληρώσει τα δικά τους σχέδια αντιμετώπισης αυτών των φαινομένων σύμφωνα με το “σχέδιο Βορέας”, καθώς και για το ποιες περιφέρειες διαθέτουν Περιφερειακό Συντονιστή Πολιτικής Προστασίας σχεδόν ένα χρόνο μετά τη θεση σε ισχύ του νέου νόμου για την Πολιτική Προστασία.
Δεδομένου ότι στις 25 Ιανουρίου κατά τη συζήτηση της παραπάνω Επίκαιρης Ερώτησης ο Αρμόδιος Υπουργός επικαλείτο, επιδεικνύοντάς τα μάλιστα και από τη θέση του, διάφορα έγγραφα σχετικά με την αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων και μας διαβεβαίωνε εμφατικά για την ετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού.
Δεδομένου ότι, τελικά, όχι μόνο η μισή χώρα δεν διαθέτει Περιφερειακούς Συντονιστές Πολιτικής Προστασίας, αλλά κανένα σχέδιο δεν φάνηκε να λειτουργεί και να είναι αποτελεσματικό στην πράξη, με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία χιλιάδων συμπολιτών μας.
Δεδομένου ότι δεν επιτρέπεται να κλείνει ο βασικός οδικός άξονας της χώρας ως η βολικότερη επιλογή για την Πολιτεία στην πρόδηλη ανικανότητά της να διαχειριστεί μια κακοκαιρία και να κρατήσει ανοιχτή την Εθνική Οδό.
Ερωτάται ο Υπουργός
Για την ενημέρωση του Κοινοβουλίου και του Ελληνικού λαού, παρακαλούμε όπως κατατεθεί η σχετική σύμβαση παραχώρησης με την εταιρία λειτουργίας της Εθνικής – Νέας Οδού
Οι ερωτώντες βουλευτές
Γιώργος Καμίνης
Χρήστος Γκόκας
Το Καραμανδάνειο Νοσοκομείο Παίδων επισκέφθηκε το πρωί του Σαββάτου 21 Δεκεμβρίου αντιπροσωπεία της περιφερειακής παράταξης…
Στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2025, ο Πρωθυπουργός παρουσίασε το μεγάλο αφήγημα της ΝΔ…
Χθες, την ημέρα του χειμερινού ηλιοστασίου, την πιο μικρή μέρα του χρόνου με το μεγαλύτερο…
Ο Δήμος Αθηναίων, θέλοντας να δώσει την ευκαιρία στις μαθήτριες και τους μαθητές να απολαύσουν…
Μια καταιγίδα οργής της ακροδεξιάς άναψε σε όλη την Ευρώπη το βράδυ της Παρασκευής, αφού…
Η Χαμάς και δύο ακόμη παλαιστινιακές οργανώσεις (ο Ισλαμικός Τζιχάντ και το Λαϊκό Μέτωπο για την Απελευθέρωση…