1η Τηλεδιάσκεψη ΔΗ.ΣΥ. με θέμα «Το σχολικό βιβλίο ως ζήτημα εκπαιδευτικής πολιτικής. Η πρόκληση του πολλαπλού βιβλίου»

0

Η Δημοκρατική Συνεργασία (ΔΗ.ΣΥ.) η συνδικαλιστική παράταξη της Διδασκαλικής Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ), αποφάσισε να ανοίξει νέους δρόμους και μέσα σε αυτούς να συναντηθεί με όσο το δυνατό μεγαλύτερο κομμάτι των εκπαιδευτικών που μοχθούν και αγωνιούν καθημερινά.
Προς αυτή την κατεύθυνση θα οργανώσει επιστημονικές τηλεδιασκέψεις με κορυφαίες προσωπικότητες της χώρας, ώστε να συζητηθούν όλα όσα θα απασχολήσουν στο μέλλον την εκπαίδευση, λόγω των αποφάσεων του Υπουργείου
Η αρχή γίνεται από τη Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2021, ώρα 18:00
Το θέμα της τηλεδιάσκεψη είναι «Το σχολικό βιβλίο ως ζήτημα εκπαιδευτικής πολιτικής. Η πρόκληση του πολλαπλού βιβλίου»
Εισηγητές:

  • Δημήτρης Χαραλάμπους, Καθηγητής Εκπαιδευτικής Πολιτικής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης
    Εισήγηση: Οι πολιτικές των «άκρων» και το αύριο του σχολικού βιβλίου στην Ελλάδα
    Σύντομη περίληψη
    Στην εισήγηση αυτή καταρχάς θα αναφερθούμε στις πολιτικές για το σχολικό βιβλίο που επικρατούν στις ευρωπαϊκές χώρες και τα χαρακτηριστικά τους. Ακολούθως, θα εξεταστούν οι τρεις πολιτικές που επικράτησαν κατά τη διαδρομή του νεοελληνικού κράτους έως και σήμερα και, συγκεκριμένα:
    Α) Η πολιτική του ελεύθερου ανταγωνισμού, δηλαδή το σχολικό βιβλίο ως πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας
    Β) Η πολιτική του κρατικού μονοπωλίου, δηλαδή το σχολικό βιβλίο ως αποκλειστική αρμοδιότητα του κράτους
    Γ) Η πολιτική του ρυθμιστικού κρατικού παρεμβατισμού, στην οποία εμπίπτει και το πολλαπλό βιβλίο
    Με βάση τα παραπάνω θα επιχειρήσουμε να απαντήσουμε τεκμηριωμένα και να συζητήσουμε ποια πολιτική για το σχολικό βιβλίο πρέπει να υιοθετήσει το ελληνικό κράτος αύριο!
  • Σταύρος Γιαγκάζογλου, Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
    Εισήγηση: Πολλαπλό διδακτικό βιβλίο, φάκελος μαθήματος, ηλεκτρονικές τάξεις μάθησης και διδασκαλίας
    Σύντομη περίληψη
    Η εμπειρία της «μαζικής» παραγωγής διδακτικών βιβλίων και κυρίως η άμεση και δίχως πειραματική εφαρμογή χρήση τους στη σχολική τάξη έδειξε ήδη ότι η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να είναι ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος δημιουργίας των σχολικών βιβλίων.
    Τα νέα σχολικά βιβλία στην εποχή μας είναι δυνατό να εκπονούνται με εντελώς διαφορετικές εκπαιδευτικές προϋποθέσεις και να επιλέγονται από έναν εγκεκριμένο κατάλογο, ώστε να πάψει η μονοφωνία του ενός και να εισαχθεί το εναλλακτικό ή πολλαπλό βιβλίο.
    Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), αντί να γίνεται ένας γιγάντιος τεχνικός φορέας που προκηρύσσει έργα και διαγωνισμούς ή ένας εκδοτικός οίκος που θα πρέπει να διαχειρίζεται και να υποστηρίζει πάμπολλα διδακτικά βιβλία, μπορεί να εξακολουθήσει να συντάσσει με ανοικτές επιστημονικές διαδικασίες τα Προγράμματα Σπουδών και τις προδιαγραφές των νέων διδακτικών βιβλίων, τα οποία θα συγγράφονται με άλλον τρόπο ως Φάκελοι μαθήματος με πολυτροπικά εκπαιδευτικά υλικά και απλώς θα εγκρίνονται από επιτροπές του ΙΕΠ.
    Η εμπειρία εκπόνησης των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και των Οδηγών Εκπαιδευτικού στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο (2011) αλλά και στο Λύκειο (2015) με μια εντελώς νέα φιλοσοφία, αλλά και με εύχρηστη και ανανεωμένη αισθητική, έδειξε ότι αυτά με κατάλληλους χειρισμούς μπορούν να καταστούν λειτουργικά εκπαιδευτικά εργαλεία, τα οποία όχι μόνο θα εμπνεύσουν τους συγγραφείς αλλά θα παρέχουν κυρίως στους εκπαιδευτικούς πολλές εναλλακτικές διδακτικές προτάσεις και ποικίλο σύγχρονο υποστηρικτικό υλικό.
    Τέλος, το άνοιγμα της εκπαίδευσης σε νέα ηλεκτρονικά περιβάλλοντα μάθησης και διδασκαλίας και η δημιουργία ηλεκτρονικών τάξεων μπορεί να εμπλουτίσει ακόμη περισσότερο τη διδασκαλία και τις διαδικασίες μάθησης. Αξιοποιώντας πολλαπλές πηγές, σύγχρονες γνώσεις και ψηφιακά εργαλεία, το σύγχρονο σχολείο θα μπορεί να ταξιδέψει στο μέλλον διαμορφώνοντας τη χρυσή τομή και σχέση μεταξύ των νέων συνθηκών μάθησης, αφενός, με τον πολιτισμό του έντυπου βιβλίου, αφετέρου.

Η εκδήλωση είναι ανοιχτή για όλους τους εκπαιδευτικούς και όχι μόνο για τα μέλη της συγκεκριμένης παράταξης. Η διάρκειά της εκδήλωσης θα είναι περίπου μιάμιση ώρα. Θα ξεκινήσει με τις εισηγήσεις από τους προσκεκλημένους και στη συνέχεια θα γίνουν λίγες ερωτήσεις – τοποθετήσεις των συμμετεχόντων μόνο στα θέματα των εισηγήσεων. Θα ακολουθούν απαντήσεις στα ερωτήματα, από τους εισηγητές.
Θα ενημερωθείτε μέσω της ιστοσελίδας μας για το πώς θα μπορέσετε να παρακολουθήσετε την τηλεδιάσκεψη.

Share.

Comments are closed.