Είναι περισσότερο από 8 μήνες τώρα που ζούμε περιορισμένοι από τον Covid-19. Και όσο και αν υπάρχουν πολλά, σημαντικά και επείγοντα ζητήματα προς αντιμετώπιση, τώρα είναι που επίσης πρέπει να δούμε την Ψηφιακή και Έξυπνη Πόλη με όσο μεγαλύτερη σοβαρότητα γίνεται. Δεν είναι λίγοι οι δήμοι που αυτοί την εποχή εκσυγχρονίζονται ταχύτατα και παρουσιάζουν διαρκώς νέες εφαρμογές και διευκολύνσεις στους Δημότες τους. Σε αυτό το πρώτο κείμενο θα ασχοληθούμε με τις ηλεκτρονικές διαβουλεύσεις, μία -από τις όχι και τόσο ελκυστικές σε πρώτη ίσως ανάγνωση- εφαρμογές της Ψηφιακής Πόλης.
Αλλά ας ξεκινήσουμε από το τι είναι πραγματικά η Ψηφιακή και η Έξυπνη Πόλη.
Στους περισσότερους από εμάς θα έλθουν στο νου εντυπωσιακές εικόνες με λεωφορεία χωρίς οδηγούς και καλοσχεδιασμένες εφαρμογές στο κινητό αλλά στην πραγματικότητα ο πυρήνας της, είναι κάπως πιο πεζός και σήμερα όπως είπαμε πολύ περισσότερο σημαντικός. Η ηλεκτρονική ανάπτυξη της Πόλης δεν είναι πολυτέλεια και ούτε μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς σχέδιο, με πρόχειρες πυροσβεστικές λύσεις που έχουν το χαρακτήρα του επείγοντος.
Ο ορισμός της Έξυπνης Πόλης, την περιγράφει ως χρήση της τεχνολογίας με σκοπό την βελτίωση της ζωής του δημότη και αυτό μπορεί να χωρισθεί στις ακόλουθες κατηγορίες εφαρμογών:
Η Ψηφιακή και Έξυπνη Πόλη είναι κάτι περισσότερο από την πολύ γνωστή πρώτη κατηγορία, την παροχή ατομικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών (τις οποίες ο μέσος δημότης δεν θα χρησιμοποιήσει περισσότερες από μία ή δύο φορές το χρόνο) ή την διαμόρφωση μια εντελώς χειρόγραφης διαδικασίας λίγο ηλεκτρονικά, μέσω email, (όπου και πάλι τα περισσότερα σημεία της διαδικασίας θα εκτελεστούν από τον άνθρωπο).
Ένα απλό ψάξιμο στο internet με τις λέξεις «Δήμος, Διαβούλευση» την 1/10/2020 επέστρεψε 2.180.000 αποτελέσματα. Στις πρώτες 5 σελίδες (50 αποτελέσματα) μετρήσαμε 40 διαφορετικούς Δήμους ενώ –για να έχουμε μια ιδέα- οι 6 πρώτες εγγραφές έδωσαν την παρακάτω εικόνα:
Κάποιες από τις Διαβουλεύσεις έγιναν μέσω αυτοματοποιημένων ηλεκτρονικών πλατφορμών. Κάποιες μέσω συγκέντρωσης ερωτηματολογίων. Κάποιες έγιναν μέσω Επιτροπών και κάποιες απευθύνθηκαν σε όποιον δημότη θα ήθελε να συμμετάσχει. Εννοείται πως η διαβούλευση δεν είναι κατ’ ανάγκη ηλεκτρονική. Εδώ όμως βάζει αξία στην Πόλη η τεχνολογία. Πέρα από την ευκολία στο χρήστη και την ευχρηστία στη συνολική οργάνωση, είναι επίσης πολύ ευκολότερο να επεξεργαστείς αποτελεσματικά τα δεδομένα και τελικά να καταλάβεις τι πραγματικά πιστεύουν οι άνθρωποι ότι έχει ανάγκη η Πόλη.
Και όχι η ηλεκτρονική διαβούλευση δεν είναι αυτοσκοπός, ούτε ένα απλό επικοινωνιακό πυροτέχνημα, χρειάζεται πολύ δουλειά και αγώνα για να αποδώσει, συνέπεια και προσεκτικό σχεδιασμό σε βάθος χρόνου και αλλαγή νοοτροπίας. Ούτε υποκαθιστά την άποψη των ειδικών (πολεοδόμων, αρχιτεκτόνων, τεχνικών υπηρεσιών). Αντίθετα πρέπει να χρησιμοποιείται συμπληρωματικά, συνθέτοντας, και όχι ανταγωνιστικά.
Ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά, δύο από τις περιπτώσεις της Αγίας Παρασκευής, την ανάπλαση των Πευκακίων και την ανάπλαση της Πλατείας του Αγίου Ιωάννη. Σήμερα και οι δύο αναπλάσεις είναι παγωμένες. Το σχέδιο δε υλοποίησης που έχει επιλεγεί να εφαρμοστεί, ήλθε χωρίς καμία διαβούλευση, ως απλά μια έτοιμη μελέτη από την εκάστοτε Δημοτική Αρχή. Οι Δημότες δηλαδή, δεν ενεπλάκησαν πριν την μελέτη αλλά κλήθηκαν μόνο οι Δημοτικές Παρατάξεις να επικυρώσουν ένα συγκεκριμένο σχέδιο.
Μια διαφορετική προσέγγιση θα μπορούσε να είναι η εξής:
Είναι αντιληπτό ότι το παραπάνω πλάνο είναι χρονοβόρο και είναι και αυτό στην ουσία του ένα ολόκληρο έργο που απαιτεί οργάνωση και ανθρώπους. Για αυτό, είναι σημαντικό ο Δήμος να μπορεί να σχεδιάσει το τι πρέπει να γίνει σε βάθος χρόνου. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι στα παραπάνω παραδείγματα, είδαμε σε ανοιχτή διαβούλευση το συνολικό τετραετές πρόγραμμα του Δήμου ή το τεχνικό πρόγραμμα όλης της χρονιάς.
Ας δούμε τώρα τι έχει να προσφέρει η ηλεκτρονική διαβούλευση μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας έναντι της χειρόγραφης διαβούλευσης ή της συγκέντρωσης φορμών μέσω email.
Οι ηλεκτρονικές διαβουλεύσεις δεν είναι κάτι το εξωτικό. Είναι ένα εργαλείο που μπορεί να αναβαθμίσει τη σχέση του Δημότη με τον Δήμο και ασφαλώς αν χρησιμοποιηθεί σωστά να αυξήσει την εμπλοκή του Δημότη παρέχοντας ένα σύγχρονο τρόπο αμφίδρομης επικοινωνίας. Είναι αρκετοί οι άνθρωποι που δεν ασχολούνται σήμερα με τα κοινά (για οποιοδήποτε λόγο). Εργαλεία σαν τα παραπάνω, που δεν απαιτούν μεγάλη χρονικά εμπλοκή αλλά μπορούν να θέσουν απλά και σαφή ερωτήματα τα οποία αφορούν τον καθένα από εμάς, εξασφαλίζουν με διαφανή τρόπο την σύνδεση ή την επανασύνδεση των ανθρώπων με την πόλη.
Πόσο μάλλον στις μέρες μας, που ο Covid-19 έχει συντελέσει στην απομόνωση του κόσμου και που οι επικοινωνίες είναι κάλο έτσι και αλλιώς να γίνονται ηλεκτρονικά . Εμείς στο Αλλάζουμε πιστεύουμε η Πόλη χρειάζεται και τέτοια βήματα με συνολικό σχεδιασμό σε βάθος, συνέπεια και σεβασμό απέναντι στο δημότη.
* Ο Χρήστος Πένητας είναι Διευθυντής διαχείρισης δικτύου του ομίλου ΟΤΕ/COSMOTE και στέλεχος της δημοτικής παράταξης «Αλλάζουμε»
Την επίθεση σε χριστουγεννιάτικη αγορά στο Μαγδεμβούργο της Γερμανίας καταδίκασε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, τονίζοντας…
Το Καραμανδάνειο Νοσοκομείο Παίδων επισκέφθηκε το πρωί του Σαββάτου 21 Δεκεμβρίου αντιπροσωπεία της περιφερειακής παράταξης…
Στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2025, ο Πρωθυπουργός παρουσίασε το μεγάλο αφήγημα της ΝΔ…
Χθες, την ημέρα του χειμερινού ηλιοστασίου, την πιο μικρή μέρα του χρόνου με το μεγαλύτερο…
Ο Δήμος Αθηναίων, θέλοντας να δώσει την ευκαιρία στις μαθήτριες και τους μαθητές να απολαύσουν…
Μια καταιγίδα οργής της ακροδεξιάς άναψε σε όλη την Ευρώπη το βράδυ της Παρασκευής, αφού…