Αυτόνομο ΔΙΚΤΥΟ Εκπαιδευτικών: Έναρξη σχολικής χρονιάς 2020-202

0

Με ανακοίνωσή της η συνδικαλιστική παράταξη «Αυτόνομο Δίκτυο Εκπαιδευτικών» της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ), επιτίθεται στο Υπουργείο Παιδείας καταγγέλλοντας «τη σωρεία αντιεκπαιδευτικών, συντηρητικών και αναχρονιστικών πολιτικών που εδώ και 14 μήνες εφαρμόζει η κυβέρνηση της Ν.Δ» αλλά και τις «παλινωδίες του ανοίγματος των σχολείων και τη μη διασφάλιση των απαραίτητων μέτρων που θα τηρούσαν το τρίπτυχο “αποστάσεις-μάσκα-καθαριότητα”»

Αναλυτικά η ανακοίνωση
Ξεκινά μια νέα σχολική και συνδικαλιστική χρονιά, με σωρευμένα προβλήματα, τόσο από τις νομοθετικές επιλογές του Υπουργείου Παιδείας τη χρονιά που πέρασε, όσο και από την ανικανότητα διαχείρισης της κατάστασης που έχει προκύψει με τον covid-19. Σε αυτή την πραγματικότητα, που έχει διαμορφωθεί, απαιτείται η ενεργοποίηση και κινητοποίηση όλων μας, για την προάσπιση του δημόσιου σχολείου και την αποτροπή του αντιδραστικού πισωγυρίσματος που επιχειρείται στην εκπαίδευση. Ευχόμαστε σε όλες και όλους υγεία, δημιουργικότητα και δύναμη για τους αγώνες που έρχονται!!!
Η νέα σχολική χρονιά αρχίζει βρίσκοντας ήδη τους εκπαιδευτικούς να αντιδρούν σε δύο επίπεδα. Από τη μια για τη σωρεία αντιεκπαιδευτικών, συντηρητικών και αναχρονιστικών πολιτικών που εδώ και 14 μήνες εφαρμόζει η κυβέρνηση της Ν.Δ και αφετέρου για τις παλινωδίες του ανοίγματος των σχολείων και τη μη διασφάλιση των απαραίτητων μέτρων που θα τηρούσαν το τρίπτυχο «αποστάσεις-μάσκα-καθαριότητα».
Για να θυμηθούμε όμως τι συνέβη την προηγούμενη χρονιά. Το σχολικό έτος 2019-2020 ξεκίνησε η σταδιακή αποδόμηση της δημόσιας εκπαίδευσης συνοδευόμενη από τη συνήθη κατασυκοφάντηση των εκπαιδευτικών. Από τον Ιούλιο του 2019, ξεκίνησαν μια σειρά από αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, με περιορισμούς και αυστηροποίηση του πλαισίου λειτουργίας των σχολικών μονάδων καθώς και το άνοιγμα, διάπλατα, των θυρών των ιδιωτικών κολλεγίων για εργασία στη δημόσια εκπαίδευση, εξισώνοντας έτσι τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους με αυτά των δημόσιων πανεπιστημίων.
Ακολούθησε η πανδημία που ανέδειξε τη διαχειριστική ανεπάρκεια του επιτελικού κράτους στην εκπαίδευση και την αδιαφορία του για τον αποκλεισμό μεγάλου μέρους του μαθητικού πληθυσμού από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Παρόλο που τα σχολεία έκλειναν σταδιακά σε ολόκληρο τον κόσμο και παρά τις διαρκείς προειδοποιήσεις των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών για την ανάγκη έγκαιρης προετοιμασίας και θωράκισης της σχολικής κοινότητας, η υγειονομική κρίση βρήκε το Υπουργείο Παιδείας παντελώς απροετοίμαστο: χωρίς ενίσχυση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, χωρίς επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τις ιδιαίτερες παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές συνθήκες της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και βέβαια χωρίς διασφάλιση του απαραίτητου τεχνολογικού εξοπλισμού σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί σταθήκαμε δίπλα στους μαθητές μας κρατώντας ζωντανή την εκπαιδευτική διαδικασία μέσα στην καραντίνα, με όποια μέσα διαθέταμε και με πολύ σκληρές προσπάθειες, προκειμένου να ξεπεραστούν όχι μόνο τα εκπαιδευτικά εμπόδια της αναστολής της λειτουργίας των σχολείων, αλλά και οι ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειες του εγκλεισμού. Η ίδια ανεπάρκεια και προχειρότητα, με τις αδικαιολόγητες παλινωδίες επαναλήφθηκε στο άνοιγμα των σχολείων, τον Ιούνιο, αλλά και τώρα στην έναρξη του νέου σχολικού έτους. Ασαφείς και καθυστερημένες οδηγίες διαχείρισης της κατάστασης, μετατόπιση της ευθύνης από το κράτος στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς. Δυστυχώς χάθηκε ο πολύτιμος χρόνος της καλοκαιρινής περιόδου, για να πραγματοποιηθεί σοβαρός σχεδιασμός, και να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, με ανώτατο όριο τους 15, παρόλο που το Υπουργείο Παιδείας είχε ήδη κάνει την πολιτική επιλογή και προχώρησε σε αύξηση στους 25 μαθητές ανά τμήμα μέσα στο πρώτο κύμα της πανδημίας (παράδοξο υγειονομικά κι απαράδεκτο παιδαγωγικά). Αντίθετα παρουσιάστηκε από την Υπουργό Παιδείας ως επιχείρημα ένας πλασματικός μέσος όρος 17 παιδιών ανά τμήμα, ενώ στην πραγματικότητα πάνω από ένα εκατομμύριο μαθητές στοιβάζονται σε τμήματα από 18 έως 27 μαθητών ανά τμήμα, σε αίθουσες των 30 και 35 τετραγωνικών μέτρων.
Την ίδια περίοδο, παρά τις αντιδράσεις ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας, το Υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να επιβάλει «τη ζωντανή μετάδοση του μαθήματος» μέσα στην τάξη, αδιαφορώντας για άλλη μια φορά για τις επιπτώσεις, (τις οποίες επισήμανε και η ευρωπαϊκή ομοσπονδία εκπαιδευτικών ETUCE) με την πολιτική ηγεσία να ψεύδεται επανειλημμένως για τα ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων. Φυσικά δεν ξεχνάμε και τις ωμές παρεμβάσεις στη δικαιοσύνη για το θέμα.
Όμως, αποδεικνύεται περίτρανα, πως οι προτεραιότητες της κυβέρνησης δεν είναι η θωράκιση των σχολείων από την πανδημία, αλλά η εργαλειοποίησή της για την προώθηση αντιεκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων, που φέρνουν τη δημόσια εκπαίδευση ένα βήμα πιο κοντά στην αποδιάρθρωσή της, ορθώνοντας εμπόδια στη μόρφωση της νέας γενιάς και διογκώνοντας κοινωνικούς και μαθησιακούς φραγμούς. Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση:

  • ψήφισε το Ν.4692/2020 (εν μέσω πανδημίας και με τη βουλή να μη λειτουργεί στην ολομέλεια) που αυξάνει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα από 22 σε 25 μαθητές, που «σχολειοποιεί» το νηπιαγωγείο και κατακερματίζει τη γνώση με την κατάτμηση σε διακριτά διδακτικά αντικείμενα, που τιμωρεί τους εκπαιδευτικούς που για οποιονδήποτε λόγο δεν μπορούν να αναλάβουν υπηρεσία με 2 και 3 έτη αποκλεισμού από πρόσληψη, που εισαγάγει υποχρεωτικό κανονισμό λειτουργίας σχολείων με συμμετοχή των γονέων και άμεση εμπλοκή της τοπικής αυτοδιοίκησης, που επαναφέρει την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και την αναχρονιστική αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια.
  • Θεσμοθέτησε τα εργαστήρια δεξιοτήτων για την καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων (δεξιότητες ζωής και κοινωνικές δεξιότητες) ενώ την ίδια στιγμή συρρικνώνει και αφανίζει ολόκληρες κατηγορίες διδακτικών αντικειμένων.
  • Ψήφισε το Ν.4713/20 για την ιδιωτική εκπαίδευση, που κουρελιάζει εργασιακές σχέσεις, έχει ήδη οδηγήσει σε δεκάδες αναιτιολόγητες απολύσεις και θέτει εν αμφιβόλω την εγκυρότητα των τίτλων σπουδών που χορηγούνται από τα ιδιωτικά σχολεία, εις βάρος των μαθητών των δημόσιων.
  • Προχωράει σε προσλήψεις αναπληρωτών με τους προσωρινούς πίνακες και εξέδωσε παράνομη εγκύκλιο που καταργεί άδειες ανατροφής νεοδιόριστων με παιδιά 2-4 ετών.
  • Προχωρά σε περαιτέρω ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων εισάγοντας προσλήψεις 3μηνων συμβάσεων αναπληρωτών κι όχι πλήρους σύμβασης για ολόκληρο τον χρόνο, όπως γίνεται σε πολλές χώρες διεθνώς.

Δυστυχώς όμως, το σχέδιο υποβάθμισης της εκπαίδευσης έχει και συνέχεια. Μετά την επαναφορά της εξωτερικής αξιολόγησης σχολικής μονάδας, θα επανέλθει η τιμωρητική ατομική αξιολόγηση για εκπαιδευτικούς, όπως αυτή που επιχειρήθηκε να εφαρμοσθεί κατά το 2013-2014, με στόχο από τη μία την κατηγοριοποίηση των σχολείων και από την άλλη τη μείωση του προσωπικού και την «ορθολογικότερη» διαχείρισή του.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει έντονη η προβληματική συνθήκη του υγειονομικού σκέλους του ανοίγματος των σχολείων. Απέναντι στην πολιτική επιλογή, της πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, της φαινομενικής προχειρότητας και της απαράδεκτης επικοινωνιακής διαχείρισης του ανοίγματος των σχολείων (π.χ. 1 χορηγούμενο παγουρίνο και 2 πάνινες μάσκες στους μαθητές), εμείς καταθέτουμε σειρά μέτρων που θα έπρεπε να ληφθούν υπόψη και ακούγονται από μεγάλη μερίδα λοιμωξιολόγων και ειδικών, εγχώρια και διεθνώς:

  • Μείωση των μαθητών ανά τμήμα με μέγιστο τους 15 μαθητές.
  • Εύρεση χώρων για αίθουσες διδασκαλίας σε συνεργασία με τους δήμους ώστε να αξιοποιηθούν δημοτικά κτήρια, για όσο χρονικό διάστημα απαιτηθεί, ανάλογα με τα επιδημιολογικά δεδομένα.
  • Μείωση των μαθητών στο μισό στα μέσα μεταφοράς (λεωφορεία, ταξί, ΜΜΜ κλπ),
  • Μάσκα μίας χρήσης για κάθε διδακτική περίοδο καθώς και για τις μεταφορές των μαθητών που μετακινούνται με λεωφορεία και ταξί.
  • Σταθερός εκπαιδευτικός στο ολοήμερο πρόγραμμα.
  • Προσλήψεις αναπληρωτών για να καλυφθούν οι ανάγκες της μείωσης των μαθητών ανά τμήμα.
  • Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού καθαριότητας και όσων απαιτούνται για να καλύψουν τις τρέχουσες ανάγκες για συνεχές καθάρισμα των σχολείων.
  • Καμία μετακίνηση εκπαιδευτικού σε πάνω από 1 σχολείο.
  • Επιπρόσθετα κονδύλια στους Δήμους για αγορά υγειονομικού υλικού, καθαριότητας και μέσω προστασίας του προσωπικού καθαριότητας.
  • Δωρεάν τεστ για τον Covid-19 σε όλους τους εκπαιδευτικούς πριν το άνοιγμα των σχολείων και ανά διαστήματα της λειτουργίας των σχολικών μονάδων.
  • Τροποποίηση των ωρολογίων προγραμμάτων για τα εκ περιτροπής διαλείμματα.
  • Αναπροσαρμογή της διδακτέας ύλης στα δεδομένα της περιόδου.
  • Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την ενημέρωση-εκπαίδευση μαθητών στα νέα δεδομένα.
  • Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα δεδομένα της εξ αποστάσεως διδασκαλία.
  • Παροχή όλων των απαραίτητων τεχνολογικών μέσων σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Ως πρώτο βήμα, καλούμε τους συναδέλφους να δώσουν δυναμικό παρόν στην κινητοποίηση των Συνδικάτων στο πλαίσιο της ομιλίας του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, το Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου στις 6 μ.μ στο άγαλμα του Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη.
Οι μάχες που θα δώσουμε για τους μαθητές μας, τους εκπαιδευτικούς και συνολικά για το δημόσιο σχολείο πρέπει να μας βρουν ενωμένους και συσπειρωμένους για να λειτουργήσουμε ως ανάχωμα στις εφαρμοζόμενες πολιτικές. Ενώνουμε τις δυνάμεις μας και ΞΕΚΙΝΑΜΕ!!!

Share.

Comments are closed.