Τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων αν μελετηθούν συστηματικά, μπορούν να συνεργήσουν στη διακρίβωση των προβλημάτων της εκπαίδευσης και κατά συνέπεια στη λήψη των απαραίτητων μέτρων.
Τα πιο βασικά στοιχεία για τη μελέτη μας προφανώς είναι οι εκπαιδευτικοί στόχοι, το περιεχόμενο του σχολείου, οι παιδαγωγικές μέθοδοι, η λειτουργία της διδασκαλίας και η δράση των εκπαιδευτικών. Σε γενικές γραμμές εδώ απλά σημειώνουμε ότι τα στοιχεία αυτά παραμένουν στάσιμα και παραδοσιακά, αφού επί της ουσίας δεν έχει γίνει καμιά μεταρρυθμιστική παρέμβαση τα τελευταία 20 χρόνια – από τα σχολικά βιβλία μέχρι την (μη) επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Το σχολείο «εξελίσσεται» μόνο του! Η πολιτεία απούσα εκτός από κάποιες οριακές περιπτώσεις. Οι γενικές προτάσεις μου, πριν την παρουσίαση του πυρήνα της βασικής πρότασής μου, επί των πανελλαδικών εξετάσεων είναι οι εξής.
Αυτές είναι οι επιμέρους προτάσεις. Αλλά για να λυθεί μόνιμα και οριστικά το σύστημα πρόσβασης – και να μην αλλάζει κάθε τόσο ενώ παραμένει κατ’ ουσία ίδιο και απαράλλαχτο – και με δεδομένο ότι δεν μπορεί να μεταφερθεί στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, μια λύση υπάρχει που είναι και κρατούσα στην Ευρώπη. Η διαμόρφωση Εθνικού Απολυτηρίου, την οποία προτείνει το Κίνημα Αλλαγής. Μόνο σε μια τέτοια προοπτική θα ασχοληθούμε με την ουσία της εκπαίδευσης και τις μεγάλες προκλήσεις των εποχών μας. Αλλιώς κάθε χρόνο τα ίδια και τα ίδια…
Αλλά για να διαμορφωθεί Εθνικό Απολυτήριο προϋποθέτει πρόταση εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, που φυσικά δεν μπορεί να έχει η κυβέρνηση της Ν.Δ. με το γνωστό πολιτικό μίγμα της, του συντηρητισμού και του νεοφιλελευθερισμού. Άλλωστε την αδυναμία της την κατέδειξε η ίδια. Εξαφάνισε την πρότασή της για …Εθνικό Απολυτήριο από τον κυβερνητικό εκπαιδευτικό σχεδιασμό της, που είχε δημαγωγικά στο προεκλογικό της πρόγραμμα.
Κάτι αντίστοιχο αρνητικό όσον αφορά την ιδέα του Εθνικού Απολυτηρίου εκφράζει και ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Η κυβερνητική του πρόταση επί του θέματός μας υλοποιήθηκε σύμφωνα με τη βασική ιδεολογία του, τον λαϊκισμό. Ποια ήταν η πρότασή του: «Πάρτε όλοι απολυτήρια λυκείου με απλές εξετάσεις. Εισαχθείτε ελεύθερα όσοι θέλετε στα πανεπιστήμια»!
Υ.Γ. Το παρόν άρθρο είναι συνέχεια του άρθρου: «Ποια είναι τα πραγματικά προβλήματα των Πανελλαδικών εξετάσεων;»!
Η ολοκληρωμένη πρότασή μου για το Εθνικό Απολυτήριο σε επόμενο άρθρο.
* Ο Νίκος Τσούλιας, πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και νυν Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής
Πατήστε εδώ και δείτε τα 65 προηγούμενα άρθρα του Νίκου Τσούλια
Με την άνοδό του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία το 1981 η χώρα μας, και μαζί της…
Η κυβέρνηση που δομεί γύρω του ο Ντόναλντ Τραμπ έχει αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης και αναλύσεων από ειδικούς…
Γνώμη μου ακλόνητη. Οι εκπαιδευτικοί ασκούμε το καλύτερο, το πιο όμορφο επάγγελμα. Και βέβαια αναφερόμαστε…
Το σχοινί στις σχέσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Αντώνη Σαμαρά τεντώθηκε τόσο τους τελευταίους…
Ο Δήμος Λυκόβρυσης – Πεύκης, υλοποιώντας τη δέσμευσή του συνεχίζει να βελτιώνει σε καθημερινή βάση…
Με πρωτοβουλία του Δημάρχου Αθηναίων, Χάρη Δούκα οργανώθηκε ευρεία σύσκεψη με όλους τους συναρμόδιους φορείς…