Πού το πάει η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας;
Η αρχή του σκληρού κυνισμού της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ κατά της εκπαίδευσης ξεκίνησε με την εξίσωση των τίτλων των Κολεγίων με τα πτυχία των Πανεπιστημίων – με την αιτιολογία ότι είναι οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία βέβαια ποτέ δεν δόθηκε στη δημοσιότητα, γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει.
Συνεχίστηκε με την απόπειρα μετατροπής της διδασκαλίας και της σχολικής αίθουσας σε τηλεσόου, η οποία απέτυχε παταγωδώς από τους εκπαιδευτικούς με την υπεράσπιση της παιδαγωγικής και του σχολείου γενικότερα. Ακολούθησε ένα αντιεκπαιδευτικό, συντηρητικό και αναχρονιστικό νομοσχέδιο.
Και τώρα έχουν σειρά για εξοβελισμό από το σχολείο οι Κοινωνικές επιστήμες, η Καλλιτεχνική Παιδεία, το Ελεύθερο και το Γραμμικό Σχέδιο, τα Γαλλικά, τα Γερμανικά, η Τέχνη, η Μουσική, το Πρότζεκτ, η Βιολογία, η Οικιακή Οικονομία, η Γεωλογία, ο Ελληνικός και Ευρωπαϊκός πολιτισμός (αγνοείται η ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης αντί να προάγεται!!!).
Το σχολείο απειλείται!
Συρρίκνωση του σχολικού περιεχομένου, αναχρονισμός, δημοσιονομική πειθαρχία, μείωση των δαπανών για την εκπαίδευση, διώξιμο εκπαιδευτικών κλάδων και εκπαιδευτικών, φοβερός περιορισμός των διορισμών, δραματική μείωση των αναπληρωτών είναι η πολιτική της Ν.Δ.
Προκύπτουν απλά, αυτονόητα ερωτήματα:
- Είναι δυνατόν σήμερα που το εκπαιδευτικό μας σύστημα οφείλει να δει το μέλλον και τις έντονες εξελίξεις στην παιδεία και στη γνώση, η κυβέρνηση της Ν.Δ. να γυρίζει την εκπαίδευση στη δεκαετία του 1960;
- Γιατί η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ εκφράσει τόσο μίσος σε μαθησιακά πεδία, που καλλιεργούν την κριτική σκέψη, την πνευματικότητα, τη δημιουργικότητα των νέων;
- Είναι δυνατόν να αλλάζει το ωρολόγιο πρόγραμμα και το περιεχόμενο του σχολείου και της εκπαίδευσης με αυτό τον αυθαίρετο τρόπο;
- Με ποιο ηθικό και πολιτικό έρεισμα εξοβελίζονται από το σχολείο γνωστικά αντικείμενα και οι επιστημονικοί κλάδοι ΠΕ08, ΠΕ78, ΠΕ80 και ΠΕ81, που έχουν ύψιστη συμβολή στην παιδεία και στην μόρφωση των μαθητών μας;
- Με βάση ποια επιστημονική και παιδαγωγική μελέτη αποδομούνται τα Γυμνάσια, τα Λύκεια, τα Εσπερινά Λύκεια, τα Μουσικά Σχολεία της χώρας;
- Από πού αντλείτε την πρακτική να θεωρείτε την εκπαίδευση κομματικό φέουδό σας και να τη ρυθμίζετε με τις δικές τους μονομερείς ιδεοληπτικές αντιλήψεις;
- Δεν υπάρχουν άλλα κόμματα ούτε εκπαιδευτικοί και κοινωνικοί φορείς για να ληφθούν υπόψη οι θέσεις τους, δεν υπάρχει ούτε καν ψήγμα προσχηματικού διαλόγου;
- Μήπως έχετε την αίσθηση ότι θα είστε μόνιμα στην εξουσία και εκφράζετε τόση αλαζονεία, τόσο αυταρχισμό;
Κυρία Κεραμέως και λοιπή πολιτική και εκπαιδευτική ηγεσία…
Για το μέχρι τώρα έργο σας, είναι προφανές σε όλους όσους λειτουργούν στην εκπαίδευση ή έχουν μια ουσιαστική γνώση της ότι πλήττετε ευθέως την παιδεία, τη μόρφωση των νέων, ότι γυρίζετε το σχολείο στις πολύ παλιές δεκαετίες.
Να είστε σίγουροι, ότι η αντιμεταρρύθμισή σας είναι θνησιγενής. Δεν θα αντέξει από τις συνολικές κοινωνικές και πολιτικές αντιστάσεις, από τις αυξημένες ανάγκες των νέων, από τα «σημεία των καιρών».
Γνωρίζουμε φυσικά ότι μια άκρως συντηρητική κυβέρνηση, που έχει ως κραταιά ιδεολογία το νεοφιλελευθερισμό και στόχο την αποδόμηση της δημόσιας εκπαίδευσης, δεν έχει καμιά αγωνία για ένα σύγχρονο και δημοκρατικό μέλλον του σχολείου.
Το Κίνημα Αλλαγής έχει διαμορφώσει συνολική πρόταση για το Λύκειο με την εισαγωγή του θεσμού του Εθνικού Απολυτηρίου, που προάγει συνολικά το εκπαιδευτικό μας σύστημα στις νέες εποχές.
Διαμορφώνουμε με συστηματικό τρόπο συνολική πρόταση για την εκπαίδευση λαμβάνοντας υπόψη τις γενικότερες τάσεις στην Ευρώπη, στην κοινωνία, στην επιστήμη, στην παιδαγωγική.
Θα αντιπαλέψουμε τις αντιδραστικές πολιτικές σας. Η εκπαίδευση δεν μπορεί να γυρίσει στο χθες…
* Ο Νίκος Τσούλιας, πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και νυν Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής
Πατήστε εδώ και δείτε τα 61 προηγούμενα άρθρα του Νίκου Τσούλια