Το άνοιγμα των σχολείων και η επιστροφή στην «κανονικότητα» …
Το Υπουργείο Παιδείας διαμηνύει ότι είναι στόχος η σταδιακή επανεκκίνηση των σχολείων ενώ βέβαιη θεωρεί την επιστροφή της Γ΄Λυκείου στα θρανία εντός του Μαΐου προκειμένου να ξεκινήσουν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις στα μέσα Ιουνίου. Για τον ακριβή χρόνο και τρόπο επανεκκίνησης των σχολείων θα αποφανθούν οι ειδικοί επιστήμονες.
Απευθυνόμαστε λοιπόν κι εμείς στους Ειδικούς Επιστήμονες παραθέτοντας κάποιες πτυχές των συνθηκών λειτουργίας των σχολείων μας, προκειμένου αφενός μεν να ληφθούν υπ΄ όψιν και αφετέρου δε, να επιλυθούν άμεσα και πριν το άνοιγμα των σχολείων όποτε κι αν αυτό γίνει .
Καθαριότητα κατά τη διάρκεια λειτουργίας των σχολείων
Με «μέριμνα» του Υπουργείου Εσωτερικών και «φροντίδα» του Υπουργείου Παιδείας τα σχολεία μας ΔΕΝ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ καθαριότητα κατά τη διάρκεια λειτουργίας τους.
Η καθαριότητα στα σχολεία ξεκινά μετά τη λήξη των μαθημάτων και την αποχώρηση μαθητών και εκπαιδευτικών. Μάλιστα, στις 9 Μαρτίου 2020 σε αντιπροσωπεία της ΑΣΓΜΕ και εν μέσω κορωνοϊού, το Υπουργείο Παιδείας υπεραμύνθηκε της θέσης του, ότι ορθώς ΔΕΝ υπάρχει καθαριότητα κατά τη διάρκεια λειτουργίας των σχολείων «για να αποφευχθούν ατυχήματα των μαθητών» (!!!).
Η πρωινή καθαριότητα με μόνιμο προσωπικό αποτελεί πάγιο αίτημα όλης της σχολικής κοινότητας, ανεξαρτήτως της πανδημίας, η οποία βεβαίως επιτείνει δραματικά το μείζον αυτό ζήτημα.
Είναι αναγκαίο τα σχολεία να έχουν καθαριότητα οπωσδήποτε κατά τη διάρκεια λειτουργίας τους καθώς και μετά τη λήξη αυτής. Το εύλογο αυτό αίτημα πρέπει να επιλυθεί άμεσα, μόνιμα και με πόρους από τα συναρμόδια υπουργεία πριν την επανέναρξη των σχολείων.
Το ενδεχόμενο εξάπλωσης της νόσου και οι περιπτώσεις ευπαθών ομάδων μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών/ριων και γονιών.
Τεστ και Μέσα Ατομικής Προστασίας στις σχολικές μονάδες
Υπάρχουν εύλογες ανησυχίες που θα πρέπει να ληφθούν υπ΄όψιν από το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο καλείται να δώσει σαφείς οδηγίες στα σχολεία προκειμένου να μην κινδυνεύσουν μαθητές και εκπαιδευτικοί καθώς και οι οικογένειές τους.
Η επικείμενη λειτουργία των σχολείων επιφέρει ταυτόχρονα μεγάλη αγωνία για τον κίνδυνο της εξάπλωσης του ιού:
- Ειδικά Σχολεία : Ειδική μέριμνα πρέπει να ληφθεί για τα Ειδικά σχολεία για τα οποία υπάρχει έντονος προβληματισμός για το εάν θα πρέπει να επαναλειτουργήσουν στις παρούσες συνθήκες αλλά και να παρθούν όλα τα κατάλληλα μέτρα για τη λειτουργία τους τη νέα σχολική χρονιά.
- Υπάρχουν ευπαθείς ομάδες σε όλη τη σχολική κοινότητα καθώς και στις οικογένειές τους και θα πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα.
- Το σχολείο θα πρέπει να διαθέτει όλα τα απαραίτητα μέσα προσωπικής προστασίας και υγιεινής (αντισηπτικά, μάσκες, χειροπετσέτες μιας χρήσης, σαπούνια κτλ) για τους μαθητές και εκπαιδευτικούς.
- Για τους μαθητές της Γ΄Λυκείου υπάρχει μεγάλη ανησυχία για το ενδεχόμενο της έκθεσης και προσβολής από τον ιό ενώ βρίσκονται στην τελική ευθεία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Λόγω των εξαιρετικών συνθηκών θα πρέπει να δοθούν και σχετικές οδηγίες αναφορικά με ενδεχόμενη διαχείριση των απουσιών των μαθητών.
- Τεστ αντισωμάτων και μοριακά τεστ ανίχνευσης του ιού: Αν και αρχικά είχε εξαγγελθεί ότι η άρση των μέτρων θα συνδεόταν με μαζικά τεστ στον πληθυσμό, στη συνέχεια γίνεται αναφορά μόνο στην άρση των μέτρων χωρίς τα τεστ.
- Η ύπαρξη νοσηλευτή/τριας σε κάθε σχολείο ήταν μια πάγια διεκδίκηση του γονεϊκού κινήματος. Σήμερα η ανάγκη αυτή γίνεται επιτακτική λόγω των συνθηκών της πανδημίας.
Τα προβλήματα της σχολικής στέγης και η υπερσυσσώρευση των μαθητών στα σχολεία
- Τα σχολεία μας φιλοξενούν πολλαπλάσιους μαθητές από αυτούς που θα έπρεπε βάσει των προδιαγραφών τους.
- Αίθουσες διδασκαλίας έχουν διχοτομηθεί προκειμένου να στεγάσουν το διπλάσιο από τον προβλεπόμενο αριθμό μαθητών ενώ αποθηκευτικοί χώροι, κυλικεία, διάδρομοι έχουν ονοματιστεί αίθουσες διδασκαλίας και λειτουργούν χωρίς τις απαιτούμενες προδιαγραφές.
- Υπάρχουν αίθουσες που δεν διαθέτουν παράθυρα για το φυσικό αερισμό του χώρου.
- Στα περισσότερα σχολεία οι τουαλέτες δεν επαρκούν για το μαθητικό πληθυσμό που φιλοξενούν, ενώ ταυτόχρονα είναι παλιές και χρήζουν ανακαίνισης και φυσικά δεν καθαρίζονται κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου.
- Συστέγαση σχολείων λόγω έλλειψης σχολικής στέγης.
- Σίτιση των παιδιών στις αίθουσες διδασκαλίας, στις ίδιες αίθουσες και στα ίδια θρανία που γίνεται το μάθημα, χωρίς τραπεζοκόμους και χωρίς προσωπικό καθαριότητας.
Και ενώ οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι θα πρέπει να συνηθίσουμε σε μια νέα καθημερινότητα που επιβάλλει η πανδημία, προκαλεί το κοινό αίσθημα η κίνηση του Υπουργείου Παιδείας να φέρει – εν μέσω πανδημίας, απαγόρευσης κυκλοφορίας και εξαιρετικά αυστηρών συστάσεων για διατήρηση αποστάσεων και κανόνων υγιεινής – νομοσχέδιο που μεταξύ άλλων προτείνει την αύξηση του αριθμού των παιδιών ανά τάξη, αγνοώντας την υφιστάμενη κατάσταση των σχολείων ,αδιαφορώντας για τις συστάσεις των ειδικών και υποβαθμίζοντας για μια ακόμη φορά τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών.
Η έλλειψη σχολικής στέγης ταλαιπωρεί μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς εδώ και χρόνια.
Σήμερα όμως οι ελλείψεις αυτές μας στοιχειώνουν και εντείνουν την ανησυχία όλων μας τόσο για την επανεκκίνηση των σχολείων μας όσο και για τη λειτουργία τους στη συνέχεια.
Είναι επείγουσα και επιτακτική ανάγκη να ξεκινήσουν αμέσως , χωρίς καμία καθυστέρηση, όλες οι απαραίτητες διαδικασίες για την απόκτηση οικοπέδων και την ανέγερση νέων σχολικών μονάδων.
Εν κατακλείδι, η πανδημία του κορωνοϊού ανέδειξε τις αδυναμίες του κάθε συστήματος, αποκάλυψε με εξαιρετική ευκρίνεια χρόνιες παθογένειες της χώρας μας και τις συνέπειες της υποχρηματοδότησης στα δημόσια αγαθά της Υγείας και της Παιδείας, φανέρωσε τις επιπτώσεις της αλόγιστης ανθρώπινης παρέμβασης στο οικοσύστημα , φώτισε τη σημασία της προστασίας του Περιβάλλοντος και της άγριας ζωής ενώ σηματοδότησε μια νέα αρχή στην κοινότητα της έρευνας και της επιστήμης .
Σήμερα , είναι στο χέρι όλων μας να προσπαθήσουμε η πρωτοφανής και πρωτόγνωρη αυτή κρίση να σημάνει την έναρξη μιας νέας οπτικής.
Είναι χρέος όλων μας να αγωνιστούμε για την στήριξη και την αναβάθμιση
της Δημόσιας Υγείας και της Δημόσιας Παιδείας,
για την προστασία της φύσης, της ζωής και της γνώσης!