Ο κλάδος που πλήττεται βαρύτερα από κάθε άλλον από την πανδημία του κορονοϊού είναι αυτός των αεροπορικών εταιρειών.
Η φράση με την οποία ξεκινά το σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg είναι χαρακτηριστική: «Η βιομηχανία των αεροπορικών εταιρειών δεν τα είχε βρει ποτέ τόσο σκούρα. Ούτε και μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου».
Όπως αναφέρει το αμερικανικό δίκτυο, «οι αεροπορικές εταιρείες μπορεί να χάσουν ακόμη 750 δισ. Δολάρια αυτόν τον χρόνο, σύμφωνα με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών, καθώς οι χώρες μπαίνουν σε lockdown και μετακινήσεις έχουν “παγώσει”».
Το CAPA (Centre of Aviation) της Αυστραλίας επισημαίνει ότι οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες θα οδηγηθούν σε χρεωκοπία μέχρι τα τέλη Μαΐου, αν δεν βρουν υποστήριξη. O CEO της Qatar Airways, Ακμπαρ Αλ Μπακέρ ήταν ακόμη πιο σαφής: «Σε αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο, θα επιβιώσουν μόνο οι πιο “υγιείς”»
Ποιες αεροπορικές βρίσκονται στα όρια του «λουκέτου»
Το ερώτημα στο οποίο επιχειρεί να δώσει απάντηση το Bloomberg είναι το ποιες επιχειρήσεις διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο. «Όπως και με τον κορονοϊό, η κρίση δεν κάνει διακρίσεις, επηρεάζοντας τους πάντες, από τις low cost εταιρείες, μέχρι εθνικούς αερομεταφορείς. Τεράστιες πιέσεις δέχονται οι κατασκευαστές αεροσκαφών και οι προμηθευτές τους, με τη Boeing να ζητά στήριξη δισεκατομμυρίων δολαρίων και την Airbus να ψάχνει μεγαλύτερα δάνεια» σημειώνει το Bloomberg.
Για να προβλεφθούν τυχόν χρεωκοπίες αεροπορικών εταιρειών, στο ρεπορτάζ χρησιμοποιείται η βαθμολόγηση τύπου Z-score, που δημιουργήθηκε από τον Εντουαρντ Αλτμαν στη δεκαετία του ’60 και έχει ποσοστά επιτυχημένης πρόβλεψης ανάμεσα σε 80% και 90%.
Και οι δυτικές αεροπορικές που κινδυνεύουν
Το Bloomberg τονίζει ότι παρότι η λίστα επικεντρώνεται σε ασιατικές αεροπορικές, που έχουν ήδη μεγάλα χρέη, «ούτε οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς έχουν… ανοσία, όπως απέδειξε η κατάρρευση της βρετανικής Flybe Group Plc. Σύμφωνα με τα κριτήρια του Άλτμαν, όσες αεροπορικές συγκεντρώνουν βαθμολογία από 1,8 και κάτω κινδυνεύουν να χρεοκοπήσουν, ενώ από 3 και πάνω δείχνει σταθερό βηματισμό. Στην επικίνδυνη ζώνη βρίσκονται η Νορβηγική Air Shuttle ASA, η Air France – KLM, η American Airlines Group και η Sky West».
Στο εκτενές ρεπορτάζ για τον κορονοϊό και την επίδρασή του στις αερομεταφορές, υπογραμμίζεται ότι «οι κυβερνήσεις του κόσμου βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τις αεροπορικές εταιρείες για το ζήτημα της οικονομικής υποστήριξης και εκείνες με βαθιές “τσέπες”, όπως η Delta Air Lines του δισεκατομμυριούχου Ουόρεν Μπάφετ, θα έχουν πρόσβαση σε άλλες διόδους για μετρητά».
Ο CEO της Qatar Airways προειδοποίησε για «λουκέτα» σε πολλές αεροπορικές: «Αυτοί που “κοκορεύονταν” για το γεγονός ότι είναι ανεξάρτητοι και δεν λαμβάνουν κρατική βοήθεια, πλέον γυρνούν όλο τον κόσμο ζητώντας για κρατική βοήθεια».
Έπονται δυο κρίσιμοι μήνες
Σύμφωνα με το Bloomberg, προβλήματα, μεταξύ πολλών άλλων, αντιμετωπίζουν η Pakistan International Airlines, η Virgin Australia, η Asiana Airlines, η Avianca Holdings (έβγαλε 21.000 εργαζόμενους σε άδεια άνευ αποδοχών).
Μετρητά που αρκούν για λίγες μόνο εβδομάδες, κατά το Bloomberg, έχουν οι: Korean Air, Asiana, China Southern Airlines Co και China Eastern Airlines. Επιπλέον, η IndiGo έχει αρκετά αποθέματα για ένα χρόνο, λαμβάνοντας όμως υπόψιν μια μείωση κατά 30% του εργατικού κόστους.
Την επίθεση σε χριστουγεννιάτικη αγορά στο Μαγδεμβούργο της Γερμανίας καταδίκασε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, τονίζοντας…
Το Καραμανδάνειο Νοσοκομείο Παίδων επισκέφθηκε το πρωί του Σαββάτου 21 Δεκεμβρίου αντιπροσωπεία της περιφερειακής παράταξης…
Στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2025, ο Πρωθυπουργός παρουσίασε το μεγάλο αφήγημα της ΝΔ…
Χθες, την ημέρα του χειμερινού ηλιοστασίου, την πιο μικρή μέρα του χρόνου με το μεγαλύτερο…
Ο Δήμος Αθηναίων, θέλοντας να δώσει την ευκαιρία στις μαθήτριες και τους μαθητές να απολαύσουν…
Μια καταιγίδα οργής της ακροδεξιάς άναψε σε όλη την Ευρώπη το βράδυ της Παρασκευής, αφού…