Τα μέτρα του Υπουργείου Παιδείας για αναστολή λειτουργίας σχολείων για την ανάσχεση της πανδημίας του κορονοϊού προκαλούν ένα κύμα αλλαγών και στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τα σχολεία όλης της χώρας είναι κλειστά και βασικός στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να μην χάσουν οι μαθητές όλων των βαθμίδων την επαφή τους με το σχολείο.
Για το λόγο αυτό ανακοινώθηκε με τυμπανοκρουσίες η εφαρμογή της «εξ αποστάσεως διδασκαλίας».
«Η εξ αποστάσεως διδασκαλία συνιστά το πλέον πρόσφορο εργαλείο για να διατηρήσουν οι μαθητές μας την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία στις παρούσες, έκτακτες συνθήκες που βιώνει η χώρα μας – χωρίς να αποσκοπεί στο να υποκαταστήσει τη δια ζώσης εκπαίδευση ούτε να καλύψει τη διδακτέα ύλη. Ξεκινάμε ένα μεγάλο εγχείρημα, για την επιτυχία του οποίου είναι καίρια η συμβολή όλων των παραγόντων της εκπαίδευσης.» αναφέρει το Υπουργείο
Είναι έτσι τα πράγματα;
Δυστυχώς η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ή δεν είχε ενημερωθεί σωστά από τους «φωστήρες» που έχει ή δεν εκτίμησε σωστά τις δυσκολίες αυτού του εγχειρήματος.
Πριν περίπου μια εβδομάδα ανακοινώθηκε επισήμως ότι ξεκινά αυτό το εγχείρημα, με προτεραιότητα στις ανάγκες των μαθητών της Γ’ Λυκείου, λόγω των Πανελλαδικών εξετάσεων και εν συνεχεία επέκταση του στις υπόλοιπες βαθμίδες.
Που βρισκόσαστε σήμερα;
Δυστυχώς δεν έχει ακόμα καλυφθεί ούτε η Γ’ Λυκείου, όχι μόνο στα δημόσια Λύκεια, αλλά και στα πολυδιαφημισμένα Ιδιωτικά. Χαρακτηριστικά μου έλεγε γονέας μαθήτριας επώνυμου ιδιωτικού ότι η πλατφόρμα που έχουν δέχεται μέχρι 18 μαθητές, αν είναι παραπάνω τότε καταρρέει!
Δυστυχώς απ’ ότι φαίνεται το σύστημα αυτό είναι πολύ δύσκολο να καλύψει τις ανάγκες του αρχικού σχεδιασμού.
Γιατί συμβαίνει αυτό;
Είναι γνωστό ότι η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί ένα δυναμικό, διαρκώς αναπτυσσόμενο και εξελισσόμενο πεδίο της εκπαίδευσης, που είναι ένα σημαντικό συμπληρωματικό εργαλείο. Η εφαρμογή της όμως απαιτεί καλό σχεδιασμό, ξεκάθαρους στόχους, ειδικά σχεδιασμένο εκπαιδευτικό υλικό και φυσικά συγκεκριμένα μέσα και εξοπλισμό και δυστυχώς αυτά δεν υπάρχουν.
Τα πρώτα και βασικότερα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα είναι:
- Τα τελευταία 10 χρόνια δεν έχει σταλεί σύγχρονοι Η/Υ στα περισσότερα σχολεία.
- Δεν υπήρξε ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
- Κάποιοι μαθητές δε διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό.
Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι το εγχείρημα εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν φαίνεται να μπορεί να υλοποιηθεί. Και τι γίνεται τώρα;
Πίσω στη Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση;
Οι σκέψεις που υπάρχουν, για να μην πούμε, οι αποφάσεις, είναι ότι μάλλον θα επιστρατευτεί η Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση, ώστε να μπορέσει να καλύψει υποτυπωδώς το πρόβλημα.
Πληροφορίες από το Ραδιομέγαρο της Αγίας Παρασκευής λένε ότι έχει υπάρξει κατ’ αρχήν συμφωνία για παραχώρηση στο Υπουργείο παιδείας της ζώνης 7-4 κάποιου καναλιού για της εφαρμογή της.
Όμως κι εδώ υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει πολύ και σύγχρονο υλικό, δεδομένου ότι αυτό δεν έχει ανανεωθεί, όμως μας λένε οι γνωρίζοντες ότι πάρα πολλοί φωτισμένοι εκπαιδευτικοί διαθέτουν υλικό που μπορεί να ενταθεί σε αυτή την διαδικασία και να καλυφθεί κατά κάποιο τρόπο το πρόβλημα.
Υπενθυμίζουμε ότι η Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση ξεκίνησε τη λειτουργίας της το 1977 ως πρόγραμμα της ΕΡΤ και στη συνέχεια το 1981 πέρασε στο Υπουργείο Παιδείας με στόχο την παραγωγή και προβολή τηλεοπτικών προγραμμάτων με στόχο την υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην Πρωτοβάθμια – Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Κλειστά σχολεία, εξ αποστάσεως διδασκαλίας, Υπουργείο Παιδείας, Πανελλαδικές εξετάσεις, Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση, εκπαιδευτικοί, ΕΡΤ