Η επαναφορά της ακτοπλοϊκής σύνδεσης ανάμεσα σε Ελλάδα και Κύπρο, που είχε διακοπεί το 2000, φαίνεται πως μπαίνει στα σκαριά, μετά τη συνάντηση αρμόδιων αξιωματούχων των δύο χωρών.
Η θαλάσσια σύνδεση Ελλάδας-Κύπρου συζητήθηκε κατά τη διάρκεια συνάντησης του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη με την υφυπουργό Ναυτιλίας της Κύπρου Νατάσα Πηλείδου. Η κυρία Πηλείδου παρουσίασε στον κ. Πλακιωτάκη το πλάνο της Κύπρου για την επαναλειτουργία της θαλάσσιας σύνδεσης μεταξύ των δύο κρατών. Ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε προς την κυρία Πηλείδου ότι η ανάπτυξη θαλασσίων συνδέσεων μεταξύ των δύο κρατών συνιστά αμοιβαία επιδίωξη, ενώ υπογράμμισε προς την Κύπρια υφυπουργό ότι τόσο ο ίδιος όσο και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής παραμένουν στη διάθεση της κυπριακής πλευράς για όποια βοήθεια χρειαστεί για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Η Ελλάδα έδωσε το «πράσινο φως»
Πάντως η ελληνική κυβέρνηση έδωσε το «πράσινο φως» προς τις κυπριακές Αρχές για το λιμάνι του Πειραιά. Το ελληνικό υπουργείο δεσμεύτηκε ότι θα παραχωρηθεί χρονοθυρίδα (slot) στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ φάνηκαν θετικοί και στην πιθανότητα ενδιάμεσου σταθμού. Ο κ. Πλακιωτάκης είπε στην κυρία Πηλείδου ότι η Ελλάδα θα βοηθήσει την Κύπρο με τις διευθετήσεις για έλεγχο διαβατηρίων και υγειονομικό έλεγχο, τόσο στον Πειραιά όσο και στον ενδιάμεσο σταθμό, εάν υπάρχει. Παράλληλα, η ελληνική κυβέρνηση θα στηρίξει και τις κυπριακές Αρχές για την προώθηση και προβολή του δρομολογίου, αν και όταν έρθει η ώρα. Υπενθυμίζεται ότι εκκρεμεί η απάντηση της Κομισιόν για την κρατική επιχορήγηση (5 εκατ. ευρώ τον χρόνο, για τρία χρόνια) για την επανέναρξη του δρομολογίου.
Πότε θα αρχίσει το δρομολόγιο
Από κει και πέρα, με την υποβολή των προσφορών και την όλη διαδικασία να τοποθετείται γύρω στο Πάσχα, εκτιμάται ότι το καλοκαίρι θα είναι σε θέση το κράτος με την εταιρεία να υπογράψουν συμβόλαια. Το πότε θα αρχίσει το δρομολόγιο θα εξαρτηθεί από τον μήνα υπογραφής της συμφωνίας. Σε σχέση με το από ποιο λιμάνι θα ξεκινήσει το δρομολόγιο, φαίνεται να προκρίνεται η Λεμεσός όμως ακόμα δεν είναι γνωστό γιατί αυτό εξαρτάται από τον επιτυχόντα προσφοροδότη ο οποίος μπορεί να επιλέξει τη Λάρνακα ή τη Λεμεσό, αλλά και το σταθμό μετεπιβίβασης (πιθανόν Ρόδο ή Κρήτη), ενώ η διάρκεια του ταξιδιού υπολογίζεται στις 30 ώρες.
Ποιο θα είναι τοι κόστος
Η κ. Πηλείδου απαντώντας σε ερώτηση ανέφερε ότι το εισιτήριο θα κοστίζει για ένα άτομο, με επιστροφή και χωρίς όχημα γύρω στα εκατό ευρώ, χωρίς τα τέλη λιμανιών, και με τα τέλη υπολογίζεται το κόστος να μην υπερβαίνει τα 130 ευρώ.
Πόσα δρομολόγια θα εκτελούνται
Σε ό,τι αφορά τις συχνότητες της σύνδεσης, η ελάχιστη συχνότητα προβλέπεται να είναι μία φορά την εβδομάδα κατά τους μήνες Μάιο έως Σεπτέμβριο και μία φορά ανά δεκαπενθήμερο κατά τους υπόλοιπους μήνες. Αξίζει να αναφερθεί ότι το ενδιαφέρον από τους επενδυτές είναι μεγάλο. Πέραν των κυπριακών εταιρειών που έδειξαν ενδιαφέρον, υπάρχουν ενδιαφερόμενες εταιρείες και από την Ελλάδα, ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι και εταιρείες από άλλες ευρωπαϊκές χώρες προσέγγισαν το υφυπουργείο της Κύπρου.
Τι λένε τα κυπριακά κόμματα
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα αναγνώρισε το γεγονός ότι η υφυπουργός «πήρε ζεστά το θέμα» και ευχήθηκε η κυβέρνηση να μην μείνει στη μελέτη βιωσιμότητας αν η απάντηση της Επιτροπής είναι θετική, αλλά να προχωρήσει στην επαναλειτουργία της σύνδεσης Λεμεσού – Πειραιά.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Άγγελος Βότσης ανέφερε ότι το πλάνο του υφυπουργείου είναι αισιόδοξο και η Επιτροπή θα το παρακολουθεί με στόχο τη διασφάλιση της εξυπηρέτησης των πολιτών.
Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΕΛΑΜ είπε ότι το κόμμα του επικροτεί τα πλάνα της κυβέρνησης για τη σύνδεση και ότι θεωρεί πως μπορεί να προχωρήσει η εναλλακτική πρόταση του ΕΛΑΜ αν η απάντηση της Κομισιόν είναι αρνητική, δηλαδή να προστεθούν επιπλέον θέσεις στα εμπορικά πλοία και να γίνεται μεταφορά επιβατών σε Ρόδο, Κρήτη και Πειραιά.
Για την ιστορία
Σημειώνεται ότι η θαλάσσια σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1960, με πλοία τα οποία είχαν αφετηρία το λιμάνι του Πειραιά, και η γραμμή συνέδεε τα λιμάνια της Κύπρου (Λεμεσός και Αμμόχωστος), του Ισραήλ (Χάιφα) και κατά περίπτωση του Λιβάνου (Βηρυτός) και της Αιγύπτου (Αλεξάνδρεια). Το 2000 η θαλάσσια σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας διακόπηκε διότι είχε καταστεί οικονομικά ασύμφορη για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες λόγω της μειωμένης επιβατικής κίνησης.