Categories: Διάφορα

Διόδια: Επιτέλους… με κοινό πομποδέκτη (epass) για όλους τους αυτοκινητοδρόμους!

Μέχρι τον Ιούνιο 2020 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διασύνδεση των συστημάτων διοδίων που λειτουργούν στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, προκειμένου να μπορούν οι οδηγοί να χρησιμοποιούν έναν πομποδέκτη (epass) για τις διελεύσεις τους σε όλους τους αυτοκινητόδρομους.
Η διαλειτουργικότητα των διοδίων δεν είχε υλοποιηθεί παρά τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία και παρά τις επανειλημμένες διαπραγματεύσεις μεταξύ των ιδιωτικών εταιρειών που λειτουργούν τους οδικούς άξονες, οι οποίες ξεκίνησαν το 2013, λόγω της διαφωνίας που είχαν για το ύψος της προμήθειας που θα πρέπει να αποδίδει η μία εταιρεία στην άλλη.
Λόγω, όμως, της ακύρωσης του διαγωνισμού για το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων και έπειτα από πιέσεις του υπουργείου Υποδομών, οι εταιρείες συμφώνησαν για το ύψος της προμήθειας η οποία θα διαμορφωθεί σε 2,12% επί του αντιτίμου των διοδίων και θα αποδίδεται στο τέλος κάθε μήνα.
Το κοινό σύστημα GRITS
Πριν από μερικά χρόνια πέντε από τις συνολικά επτά ιδιωτικές εταιρείες που διαχειρίζονται τους κλειστούς αυτοκινητόδρομους, είχαν συμφωνήσει στη λειτουργία ενός κοινού συστήματος με την ονομασία GRITS (Greece Interoperable Tolling Systems). Σε αυτό έχουν ενταχθεί η Αττική Οδός, η οποία έχει περίπου 650.000 ενεργούς συνδρομητές που χρησιμοποιούν πομποδέκτες, η Ολυμπία Οδός, ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, ο Μορέας και η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, ωστόσο δεν είχε βρεθεί κοινός τόπος για τη συμμετοχή της Νέας Οδού (Εθνικής Οδός Αντιρρίου Ιωαννίνων ) και της Κεντρικής Οδού (Εθνικής Οδός Σκάρφεια έως Ράχες )

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο αυτές εταιρείες έχουν ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες προκειμένου να κάνουν τις απαραίτητες αλλαγές στο λογισμικό των ηλεκτρονικών πομποδεκτών, οι οποίοι υπερβαίνουν τις 100.000, προκειμένου να είναι δυνατή η χρήση τους στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους. Αλλαγές θα πρέπει να γίνουν και στα συστήματα διοδίων για να μπορούν να δέχονται πομποδέκτες των υπόλοιπων πέντε εταιρειών, οι οποίες επίσης θα πρέπει να προσαρμόσουν τα συστήματά τους στα νέα δεδομένα.
Πάντως, το στοιχείο που θα παραμείνει αμετάβλητο είναι η αδυναμία φόρτισης των πομποδεκτών μίας εταιρείας στα διόδια άλλης. Αυτό οφείλεται σε φορολογικούς λόγους, δεδομένου ότι η κάθε εταιρεία παραχώρησης έχει διαφορετικό ΑΦΜ και η φόρτιση των πομποδεκτών αποτελεί προκαταβολή χρημάτων. Ως εκ τούτου, ένας οδηγός με πομποδέκτη της Αττικής Οδού για παράδειγμα, δε θα μπορεί να βάλει χρήματα στη συσκευή του στα διόδια Αφιδνών τα οποία λειτουργεί η Νέα Οδός.
Η Εγνατία Οδός
Στο GRITS αναμένεται να ενταχθεί και η Εγνατία Οδός, η οποία δεν διαθέτει υπηρεσία ηλεκτρονικών πομποδεκτών, παρά το γεγονός ότι είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της χώρας.
Πηγές της εταιρείες αναφέρουν ότι ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία τροποποίησης του λογισμικού στους περίπου 3.000 πομποδέκτες τους οποίους η εταιρεία προμηθεύτηκε πριν μερικά χρόνια αλλά ουδέποτε μοίρασε στους οδηγούς. Η Εγνατία Οδός προμηθεύτηκε και εγκατέστησε το 2014 σύστημα αναγνώρισης πομποδεκτών, το οποίο κόστισε περίπου 500.000 ευρώ αλλά δεν λειτούργησε ποτέ, δεδομένου ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν ήθελε ο μελλοντικός επενδυτής να έχει δεσμεύσεις για τον τρόπο είσπραξης διοδίων. Εδώ και λίγο καιρό ωστόσο τα δεδομένα έχουν αλλάξει καθώς το υπουργείο Υποδομών επιθυμεί να ενταχθεί στο GRITS η Εγνατία Οδός και το ΤΑΙΠΕΔ δίνει πλέον τη συναίνεσή του.
Ο στόχος που έχει τεθεί από τη διοίκηση της εταιρείας είναι μέσα στο επόμενο εξάμηνο να έχουν τεθεί σε λειτουργία πομποδέκτες της Εγνατίας, αλλά και να γίνονται διελεύσεις από τους σταθμούς διοδίων του αυτοκινητόδρομου με τους ηλεκτρονικούς πομποδέκτες των ιδιωτικών εταιρειών.

Βασίλης Φουρτούνης

Recent Posts

Άστον Βίλα-Ολυμπιακός 2-4: Θρυλική «τεσσάρα» στο Μπέρμιγχαμ και βλέπει… τελικό του Conference League!

Ο Ολυμπιακός πήρε θρυλικό «διπλό» στην έδρα της Άστον Βίλα με σκορ 4-2, για τον…

6 ώρες ago

Έτοιμη είναι η γέφυρα  Ευήνου, στην Αιτωλοακαρνανία που επανασυνδέει την παλιά Ε.Ο. Αντιρρίου-Ιωαννίνων [Βίντεο]

Οι τελευταίες «πινελιές» μένει να ολοκληρωθούν για να δοθεί στην κυκλοφορία η νέα γέφυρα Ευήνου, στο Ευηνοχώρι…

10 ώρες ago

Δήμος Χαλανδρίου: Αποστολή αγάπης στη Δομή Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων στη Μαλακάσα και τα χωριά του Νότιου Πηλίου

Στη Δομή Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων στο Κ.Υ.Τ. Μαλακάσας βρέθηκαν τη Μ. Τέταρτη αιρετές του Δήμου…

10 ώρες ago

Δημιουργική ανατροπή – Κώστας Λύρος: Τραγική εξέλιξη για το Μεσολόγγι η απώλεια του Πρωτοδικείου – Το Μεσολόγγι ηττήθηκε.

«Μεγάλο πλήγμα στο ηθικό ανάστημα, στο κύρος και στην δυναμική του», η απώλεια του Κεντρικού…

14 ώρες ago

Αποφυλακίζεται ο Νίκος Μιχαλολιάκος της Χρυσής Αυγής παρά τη διαφωνία του Εισαγγελέα – Θύελλα αντιδράσεων

Την αποφυλάκιση με όρους του Νίκου Μιχαλολιάκου διέταξε το Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Λαμίας παρά την αντίθετη πρόταση…

14 ώρες ago

Δήμος Χαλανδρίου: Αθλητική Κατασκήνωση 2024 – Πότε και πώς υποβάλλονται οι αιτήσεις συμμετοχής

Ο αγαπημένος θεσμός της «Αθλητικής Κατασκήνωσης» επιστρέφει και φέτος το καλοκαίρι, δίνοντας τη δυνατότητα στα…

17 ώρες ago