Πειραιάς, το νέο Αμβούργο; Αυτό είναι το ρεπορτάζ της Handelsblatt για το λιμάνι του Πειραιά και τη φιλοδοξία να ξεπεράσει το λιμάνι του Αμβούργου.
Στο ρεπορτάζ γίνεται και ανάλυση για τα σχέδια της κυβέρνησης Μητσοτάκη για το λιμάνι του Πειραιά αλλά και τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας.
«Κρίση; Όχι στο λιμάνι του Πειραιά. Ενώ η Ελλάδα από το 2008 έχασε το ένα τέταρτο της οικονομικής ισχύος της και πολλές φορές βρέθηκε στο χείλος της χρεοκοπίας, η κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας κατά την τελευταία δεκαετία δεκαπλασιάστηκε- μια άνευ προηγουμένου ελληνική ιστορία επιτυχίας. Τώρα η νέα συντηρητική-φιλελεύθερη κυβέρνηση θέλει να ιδιωτικοποιήσει περισσότερα λιμάνια. Το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών είναι μεγάλο» σημειώνει σε εκτενές ρεπορτάζ για το λιμάνι του Πειραιά και άλλα ελληνικά λιμάνια η οικονομική επιθεώρηση Handelsblatt.
Η Cosco ξύπνησε το υπνωτισμένο λιμάνι του Πειραιά
«Τα πράγματα κυλούσαν αργά στο λιμάνι του Πειραιά μέχρι το 2008 (…) Mετά ήρθαν οι Κινέζοι» αναφέρει, υπενθυμίζοντας το ιστορικό της αρχικής έλευσης της Cosco στην Ελλάδα αλλά και την εξαγορά του 51% των μετοχών του ΟΛΠ το 2016.
«Η Cosco ξύπνησε το υπνωτισμένο λιμάνι. Το πρώτο εξάμηνο του 2019 ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε σε σχεδόν τρία εκατομμύρια μονάδες. Τον Ιούλιο ο Πειραιάς ξεπέρασε την ισπανική Βαλένθια και έγινε το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο.»
Στην πέμπτη θέση στην Ευρώπη ο Πειραιάς
«Στην Ευρώπη, ο Πειραιάς βρίσκεται στην πέμπτη θέση και στην 32η θέση παγκοσμίως» σημειώνει η Handelsblatt προσθέτοντας ότι αυτά τα ρεκόρ σε συνδυασμό με την γεωγραφική του θέση καθιστούν τον Πειραιά στρατηγικό κόμβο για το νέο κινεζικό δρόμο του μεταξιού, «με τον οποίο ο κινέζος πρόεδρος Σι Ζινπίνγκ επιθυμεί να κατακτήσει τις ευρωπαϊκές αγορές και να κερδίσει πολιτική επιρροή».
Όπως παρατηρεί η Handelsblatt, ο Πειραιάς που ήταν το ταχύτερα αναπτυσσόμενο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο την τελευταία δεκαετία «θα μπορούσε ακόμη να επωφεληθεί από τον προστατευτισμό του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ: Όσο πιο δύσκολο γίνεται για τους Κινέζους να αποκτήσουν πρόσβαση στην αμερικανική αγορά, τόσο πιο σημαντική είναι γι αυτούς η ευρωπαϊκή αγορά».
Τα επενδυτικά σχέδια της Cosco
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ τα επενδυτικά σχέδια της Cosco για τον Πειραιά συνεχίζουν να είναι μεγαλεπήβολα: θέλει να επενδύσει 800 εκατομ. ευρώ για την επέκταση του λιμανιού και άλλα 300 εκατομ. προβλέπονται για τη δημιουργία τέταρτης προβλήτας εμπορευματοκιβωτίων. Η εφημερίδα παρατηρεί: «Όταν οι νέες δυνατότητες χωρητικότητας αξιοποιηθούν πλήρως, ο Πειραιάς αναφορικά με τον κύκλο εργασιών, αναμένεται να ξεπεράσει το λιμάνι του Αμβούργου και της Βρέμης και να βρεθεί μετά το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα στη τρίτη θέση στην Ευρώπη».
Εξίσου σημαντικά, όπως παρατηρεί το ρεπορτάζ, είναι και τα σχέδια που αφορούν το επιβατικό σκέλος και τα κρουαζιερόπλοια – ο Πειραιάς είναι ήδη πρώτος στην κατάταξη των επιβατικών λιμανιών.
Τα σχέδια Μητσοτάκη για τα λιμάνι της χώρας
Το ρεπορτάζ εστιάζει και στα σχέδια της νέας κυβέρνησης Μητσοτάκη και για άλλα κομβικά λιμάνια της χώρας.
«Το πρότζεκτ πρότυπο για το λιμάνι του Πειραιά ανοίγει την όρεξη των Ελλήνων για περισσότερα. Ο Μητσοτάκης θέλει να ιδιωτικοποιήσει ή να θέσει υπό ιδιωτική διαχείριση άλλα δέκα λιμάνια».
«Η κυβέρνηση του αριστερού λαϊκιστή Αλέξη Τσίπρα δεν προχώρησε τα σχέδια αυτά τα τελευταία τέσσερα. Ο Τσίπρας και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν τα προχώρησε για λόγους ιδεολογικούς αλλά και λόγω των αντιρρήσεων των τοπικών επιχειρηματιών που αισθάνονταν ότι απειλούνται τα συμφέροντά τους από τα έργα επέκτασης, όπως τα ξενοδοχειακά έργα και φυσικά δεν επιθυμούσαν στην κυβέρνηση να έρθουν σε σύγκρουση μαζί τους» αναφέρει χαρακτηριστικά η Handelsblatt
Το αναβαθμισμένο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Πέρα από τα λιμάνια της Καβάλας, του Ηρακλείου, του Βόλου, της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας το ρεπορτάζ εστιάζει ειδικότερα στον αναβαθμισμένο ρόλο του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.
«Το πιο περιζήτητο λιμάνι είναι της Αλεξανδρούπολης. Γι αυτό θα πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί πρώτο. Είναι ελκυστικό λιμάνι λόγω της εγγύτητας με την Εγνατία Οδό, που διασχίζει τη βόρεια Ελλάδα, και ενώνει την Κων/πολη με την Αδριατική. Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι οι σιδηροδρομικές συνδέσεις, που από εδώ μέσω των Βαλκανίων, οδηγούν στην Ανατολική Ευρώπη». Όπως παρατηρεί το ρεπορτάζ κρίσιμος είναι και ο μελλοντικός ρόλος της Αλεξανδρούπολης ως ενεργειακού κόμβου υγροποιημένου φυσικού αερίου. Σύμφωνα τέλος με το ρεπορτάζ για τα σχέδια ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης αναμένεται μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, κυρίως από τις ΗΠΑ.
- Διαβάστε το πλήρες άρθρο του δημοσιογράφου Gerd Höhlerτης οικονομικής εφημερίδα του Ντύσελντορφ Handelsblattμε τίτλο «Wie Piräus mit chinesischer Hilfe Hamburg überholen will» στα γερμανικά, πατώντας ΕΔΩ