Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών (ΠΕΚ): : Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – Η πολιτική της αποδόμησης της εκπαίδευσης

0

Γίναμε , την τετραετία που πέρασε, – και εξακολουθούμε να γινόμαστε-,  μάρτυρες μίας πολιτικής στην εκπαίδευση που με το μανδύα της προοδευτικότητας αποδομεί  το δημόσιο σχολείο, απαξιώνει και υποβαθμίζει τις εγκύκλιες σπουδές, υποτάσσει την  εκπαίδευση σε στενές διαχειριστικές λογικές, ακυρώνει την παιδαγωγική λειτουργία  του επαγγέλματος των εκπαιδευτικών, επιδεινώνει τις εργασιακές σχέσεις και την οικονομική τους κατάσταση.

Ειδικότερα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ:

  1. Εφάρμοσε με συνέπεια πολιτικές περικοπών και συγχωνεύσεων σχολείων και τμημάτων:

Με την υπουργική απόφαση για αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων:

  • Αποχαρακτηρίστηκαν πολλά  από τα υφιστάμενα δυσπρόσιτα σχολεία με συνέπεια την μη  έγκαιρη στελέχωση και την  υπολειτουργία τους.
  • Υποβιβάστηκαν σε μόρια οι περισσότερες από τις σχολικές μονάδες με συνέπεια την  αύξηση του ελάχιστου απαιτούμενου αριθμού μαθητών για τη συγκρότηση τμημάτων, την υποστελέχωση σχολείων και τη δραστική μείωση  των  εγκρίσεων λειτουργίας  ολιγομελών τμημάτων. (133529/ΓΔ4/07-08-2018 υπουργική απόφαση (Β’ 3941)

Με την υπουργική απόφαση για το ηλεκτρονικό σύστημα εγγραφών και την οριστικοποίηση των τμημάτων από το καλοκαίρι καθώς και με την υπουργική απόφαση για την επιλογή 2ης ξένης γλώσσας στα Γυμνάσια:

  • Καταργήθηκαν ολιγομελή τμήματα σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.
  • Καταργήθηκαν ξενόγλωσσα τμήματα, υποβαθμίστηκε η ξενόγλωσση εκπαίδευση και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών (Υ.Α. 10645/ΓΔ4/23-01-2018 (ΦΕΚ 120,Β’) , (Υ.Α. 53476/ΓΔ4 4-4-2017  Επιλογή δεύτερης ξένης γλώσσας)
  1. Επανέφερε (ενώ είχε καταργήσει) την αυτοαξιολόγηση:
  • Ανέστειλαν κάθε διαδικασία αυτοαξιολόγησης αμέσως μετά την 25η Ιανουαρίου 2015.

Η «μάχη» που δόθηκε, πρωτοστατούντος του ΣΥΡΙΖΑ ως αξιωματικής αντιπολίτευσης, ενάντια στην επιβολή της αυτοαξιολόγησης διαίρεσε τους εκπαιδευτικούς .
Και ενώ έτσι είχαν τα πράγματα αρχικά, με τον νόμο για τις υποστηρικτικές δομές της εκπαίδευσης, (4547/2018 ) επανέφεραν  την αξιολόγηση – ονομάζοντάς την «αποτίμηση»-,  προτείνοντας μάλιστα  την ενεργή συμμετοχή του Σχολικού Συμβουλίου (εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών και εκπροσώπου της τοπικής αυτοδιοίκησης) στις διαδικασίες προγραμματισμού και αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου. (Ν.4547/2018, άρθρο 47)

  1. Υλοποίησε περιοριστικές πολιτικές στη διαχείριση προσωπικού
  • Μείωσαν τις ώρες διδασκαλίας στα Γυμνάσια με στόχο την εξοικονόμηση προσωπικού στις ειδικότητες που λείπουν από τα σχολεία. (Υ.Α.. 93381/Δ2 9/6/2016: Ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων των Α΄, Β΄, Γ΄ τάξεων του ημερησίου γυμνασίου).
  • Κατάργησαν το τρίωρο απασχόλησης των εκπαιδευτικών των σχετικών ειδικοτήτων για την συντήρηση των εργαστηρίων πληροφορικής και φυσικών επιστημών στα σχολεία. (Ν.4386/16)
  1. Υποβάθμισε τη μορφωτική αποστολή του σχολείου και τον παιδαγωγικό ρόλο του εκπαιδευτικού
  • Απαξίωσαν την αριστεία και κατάργησαν τα πρότυπα σχολεία (Ν.4327/15)
  • Προσπάθησαν να απαξιώσουν τα μουσικά και καλλιτεχνικά σχολεία. (Άρθρο 40 του σχεδίου νόμου για το Παν/μιο Θεσσαλίας)
  • Μείωσαν το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα στα Γυμνάσια από 35 σε 32 ώρες και θέσπισαν την γραπτή εξέταση σε 4 μόνον μαθήματα (Υ.Α. 93381/Δ2 9/6/2016)
  • Θέσπισαν την Γ΄ ανάθεση στα γνωστικά αντικείμενα Γυμνασίου – Λυκείου (Υ.Α. 76099/Δ2, 11-5-2018).
  • Με τον πρόσφατο νόμο για το Λύκειο και την Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια:
    • Ακρωτηρίασε το Λύκειο αποκόπτοντας την Γ Λυκείου από τις εγκύκλιες σπουδές
    • Αλλοίωσε τη μορφωτική αποστολή του σχολείου υποτάσσοντάς το πλήρως στις ανάγκες των εξετάσεων για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
    • Μείωσε τη διδασκαλία βασικών γνωστικών αντικειμένων σε όλα τα πεδία των επιστημών.
    • Εξοβέλισε ειδικότητες καθηγητών από το ωρολόγιο πρόγραμμα.
    • Φροντιστηριοποίησε ολοκληρωτικά τη λειτουργία του σχολείου και έδωσε έδαφος για την ανάπτυξη της παραπαιδείας.
    • Αύξησε το άγχος των εξετάσεων με την οργάνωση τους σε επίπεδο δήμων και νομών για την απόκτηση απολυτηρίου και σε πανελλήνιο επίπεδο για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
  1. Ακολούθησε περιοριστικές πολιτικές στην Τεχνική – Επαγγελματική εκπαίδευση και τη Δια βίου εκπαίδευση
  • Συγχώνευσαν και κατάργησαν τομείς και ειδικοτήτες στα ΕΠΑΛ (Υ.Α.Φ20/83241/Δ4/21-05-2018 (Β’ 1890)
  • Ομαδοποίησαν χωρίς μελέτη ειδικότητες  καθηγητών (Ν.4521/2018)
  • Εγκατέλειψαν πλήρως τη διά βίου εκπαίδευση.  Τα Σχολεία Δεύτερης ευκαιρίας και τα ΙΕΚ  δεν μπορούν λόγω της υποχρηματοδότησης να ανταποκριθούν στις βασικές τους λειτουργίες.
  • Αυστηροποίησαν τους όρους για τη συγκρότηση τμημάτων και δεν ενέκριναν εκατοντάδες ολιγομελή τμήματα σε όλη την χώρα.
  1. Κατάργησε δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου

Με το νόμο 4547/2018

  • Καταργήθηκε ο θεσμός του Σχολικού Συμβούλου.
  • Καταργήθηκε η δομή των Περιφερειακών Επιμορφωτικών Κέντρων (ΠΕΚ) χωρίς να δημιουργείται κάποια επιμορφωτική δομή.  
  • Καταργήθηκαν τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) , οι Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων (Σ.Σ.Ν.), τα Κέντρα Συμβουλευτικής – Προσανατολισμού (ΚΕ.ΣΥ.Π.) και τα Γραφεία Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΓΡΑ.Σ.Ε.Π.). Στη θέση όλων αυτών δημιουργήθηκε μια νέα δομή, το Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ).
  • Καταργήθηκαν τα ΚΕΠΛΗΝΕΤ και οι Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων.
  1. Κομματικοποίησε απόλυτα τις επιλογές στελεχών:
  • Αφού πρώτα κατήργησε την συνέντευξη για την επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης, την επανέφερε  με αυξημένη μάλιστα σε σχέση με πριν βαρύτητα. (Καταργήθηκε με τον νόμο 4327/15 – Επανήλθε με αυξημένη βαρύτητα με το νόμο 4351/15)
  • Επέλεξε το 2015 τους 13 περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης με μοναδικό κριτήριο την προσήλωσή τους στο κόμμα και με βασικό πιστοποιητικό τους «αγώνες» κατά της αξιολόγησης
  • Μετέτρεψε τους συλλόγους διδασκόντων σε όργανα αξιολόγησης των μελών τους και μάλιστα με αδιαφανείς διαδικασίες, εισάγοντας τη μυστική ψηφοφορία για την επιλογή των διευθυντών σχολείων. Αποτέλεσμα ήταν, το ΣΤΕ να κρίνει αντισυνταγματική τη διαδικασία… ( Στο νόμο 4342/15, ΦΕΚ(143/9-11-2015) 
  • Ενώ κατάργησε πανηγυρικά την πρόβλεψη να γίνονται σχολικοί σύμβουλοι οι πρώην περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης, με το πρόσφατο νομοσχέδιο αποσπώνται στο Κ.Ε.Ε.,(Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης)  για πενταετή θητεία, που μπορεί να ανανεώνεται, εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι οποίοι έχουν διατελέσει Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης ή Διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ως Οργανωτικοί Συντονιστές των προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης. Δηλαδή σε θέσεις, προσωποπαγείς, με επιμίσθιο.( «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις»)
  1. Επιδείνωσε τις συνθήκες εργασίας και τους όρους άσκησης του εκπαιδευτικού έργου
  • Ελαχιστοποίησε τον αριθμό των μεταθέσεων και των αποσπάσεων.
  • Η μετακίνηση εκπαιδευτικών σε πολλά σχολεία πήρε μεγάλες διαστάσεις λόγω των αλλαγών και των περικοπών στα ωρολόγια προγράμματα.
  • Μεταβίβασε ευθύνες  στους εκπαιδευτικούς λόγω υποστελέχωσης των δομών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι με τον Ν.4547/18 μεταβιβάζονται στους εκπαιδευτικούς –μέσω των ομάδων εκπαιδευτικής υποστήριξης- αρμοδιότητες διάγνωσης, γνωμάτευσης και παρέμβασης για τους μαθητές με ειδικές ανάγκες.
  • Με την ρύθμιση για την υποχρεωτική παραμονή των εκπαιδευτικών στο σχολείο για 30 ώρες, επιβάρυνε τους εκπαιδευτικούς με νέα καθήκοντα και υποχρεώσεις.
  1. Τήρησε με ευλάβεια όλες τις παλιές και νέες μνημονιακές δεσμεύσεις

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εξαντλήθηκε σε μία συνθηματολογική και άνευ περιεχομένου, όπως αποδείχτηκε, διακήρυξη για «κατάργηση των μνημονικών νόμων.
Η πραγματικότητα είναι ότι κανένας μνημονιακός νόμος δεν καταργήθηκε. Αντίθετα, ενώ είχε εξαιρεθεί η εκπαίδευση από παρεμβάσεις και μνημονιακές συνέπειες  του 1ου μνημονίου, με το «αριστερό» 3ο μνημόνιο η κυβέρνηση ανέλαβε μια σειρά από δεσμεύσεις που υλοποιούνται ή έχουν ήδη υλοποιηθεί.
Tα κείμενα που όριζαν τα προαπαιτούμενα για την ελληνική εκπαίδευση και στην ουσία επέβαλαν τις ανάλογες νομοθετικές πρωτοβουλίες ήταν:

  • Το συμπληρωματικό μνημόνιο συνεργασίας που προέκυψε από την 3η αξιολόγηση (Δεκέμβριος 2017)
  • Η ενδιάμεση έκθεση του ΟΟΣΑ για την Ελληνική εκπαίδευση που παρήγγειλε η Ελληνική Κυβέρνηση στον ΟΟΣΑ (Απρίλιος 2018).

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ακολούθησε  απαρέγκλιτα τις κατευθύνσεις των «θεσμών» και του ΟΟΣΑ με την ψήφιση μιας σειράς μνημονικών νόμων για την εκπαίδευση.

 

Share.

Comments are closed.

WordPress Πρόσθετο Cookie από το Real Cookie Banner