Η αλήθεια είναι πως η Κρήτη έχει μεγάλο έλλειμμα αναπτυξιακών υποδομών.
Η βασική ευθύνη διαχρονικά είναι των κυβερνήσεων μέχρι το 2009 και η μεγαλύτερη τής κυβέρνησης 2004-2009, γιατί στην δική της περίοδο έγινε ο προγραμματισμός του Δ’ ΕΣΠΑ, όπου τα έργα της Κρήτης έπρεπε να είναι σε προτεραιότητα.
Αυτά είχαμε προτείνει ώς ΠΑΣΟΚ την περίοδο εκείνη και είχαμε εξειδικεύσει τις προτάσεις μας.
Όμως ευθύνες έχουν και πολλοί πολιτικοί εκπρόσωποι της Κρήτης, γιατί πέρα από τις τοπικές αντιπαλότητες δεν αξιοποίησαν τις προτάσεις και το σχεδιασμό που έκανε η κυβέρνησή μας, με ένα ολοκληρωμένο master plan συγκοινωνιακών υποδομών που περιλάμβανε τον ΒΟΑΚ, τον ΝΟΑΚ και τις δύο κάθετες συνδέσεις τους μία στο Ηράκλειο και μια στο Ρέθυμνο.
Το συνολικό κόστος των έργων ήταν 4.5 δις ευρώ και είχε προγραμματιστεί η διασφάλισή τους, από κοινοτικούς πόρους και ιδιωτική χρηματοδότηση.
Μάλιστα περάσαμε από την Βουλή και την δημιουργία της Κρήτης ΑΕ. στα πρότυπα της Εγνατίας ΑΕ, όπως απαιτούσε και σωστά η ΕΕ.
Να προσθέσω ότι τους προτείναμε να αναλάβει τα έργα η Εγνατία ΑΕ που είχε σχεδόν ολοκληρώσει τα έργα της Εγνατίας οδού και ήταν πανέτοιμη να ξεκινήσει.
Δυστυχώς τα κόμματα της αντιπολίτευσης και δυστυχώς και μερικοί δικοί μας βουλευτές, απέρριψαν τις προτάσεις μας, παρ’ ότι στην Επιτροπή της Βουλής τις στήριξαν, διαφωνώντας με την στάση της Νέας Δημοκρατίας, ο Προκόπης Παυλόπουλος και ο Δημήτρης Σιούφας.
Ήταν αντίθετοι στην ιδιωτική χρηματοδότηση, γιατί αυτό προέβλεπε διόδια, όπως συμβαίνει σε όλη την Ελλάδα.
Φυσικά πέρασαν 8 περίπου χρόνια και τίποτα δεν έγινε μέχρι σήμερα και ξαφνικά η σημερινή κυβέρνηση πέρσι ανέσυρε μέρος του master plan του 2010, φυσικά το παρουσίασε ως δικό της.
Πέρσι ο αρμόδιος υπουργός, είπε ότι τα διόδια θα τα πληρώνουν μόνο οι τουρίστες και όσοι κατάλαβαν γέλασαν, γιατί ξέρουν, ότι αυτό και πρακτικά είναι ανέφικτο και αντίκειται στο εθνικό και κοινοτικό δίκαιο.
Σήμερα ο Πρωθυπουργός άκουσα να προτρέπει τον αρμόδιο υπουργό μπροστά στις κάμερες να κάνει τον ΒΟΑΚ, αλλά να μην πληρώνουν διόδια οι ντόπιοι και γέλασα με μια πίκρα, γιατί κατάλαβα, ότι τίποτα σοβαρό δεν έχουν ετοιμάσει και μοιράζουν ανέξοδες υποσχέσεις προεκλογικά.
Είχε όμως μια διαφορά ο Πρωθυπουργός από τον υπουργό του, άν την κατάλαβαν και άν τούς ενδιαφέρει.
Ό μεν υπουργός είπε πέρσι ότι διόδια θα πληρώνουν μόνο οι τουρίστες, χωρίς να διευκρινίσει ποιούς εννοεί “τουρίστες”, ενώ ο Πρωθυπουργός σήμερα το διευκρίνισε, διόδια δεν θα πληρώνουν μόνο οι ντόπιοι, δηλαδή όλοι οι υπόλοιποι Έλληνες, θα πληρώνουν και οι κρητικής καταγωγής που μένουν εκτός Κρήτης.
Φυσικά αυτά είναι αστεία και συγχωρέστε μου για την έκφραση και δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.
Να σημειώσω ακόμη, ότι το οδικό έργο Ηράκλειο-Μεσσαράς, που επισκέφτηκε σήμερα ο Πρωθυπουργός και είπε την μισή αλήθεια, δημοπρατήθηκε το 2010 και ήταν μέρος του master plan και έπρεπε να τελειώσει το 2015, το γιατί δεν τελείωσε είναι ολοφάνερο ότι έχει ευθύνη και η δική του κυβέρνηση.
Για το φράγμα του Αποσελέμη και το δίκτυο υδροδότησης και άρδευσης της ανατολικής Κρήτης, θέλω να σημειώσω, ότι δημοπρατήθηκε από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αλλά το έπνιξαν οι προσφυγές των Οικολόγων και οι παράλογες απαιτήσεις για τις απαλλοτριώσεις και τις αποζημιώσεις των κατοίκων της περιοχής.
Τα προβλήματα είχαν λυθεί μέχρι το 2011 και υπάρχει ένα ερώτημα γιατί ολοκληρώθηκε τελευταία;
* Ο Γιάννης Μαγκριώτης είναι πρώην υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων του ΠΑΣΟΚ και επικεφαλής της Κίνησης «ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ»