- ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΛΥΚΕΙΟΥ;
Η Γ΄ Γ.Ε.Λ. γίνεται αποκλειστικά τάξη προπαρασκευαστική για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια. Σχεδόν το σύνολο των ωρών του εβδομαδιαίου προγράμματος 27 ώρες από τις 32 (85%) αφορά τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.
Κριτική στο παραπάνω:
- Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία των «μεταρρυθμίσεων» του Λυκείου που η Γ τάξη θεσμικά και επίσημα μετατρέπεται σε προπαρασκευαστική για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια. (το σχολείο δεν έχει αυτονομία, χάνει την μορφωτική του αποστολή, υποτάσσεται –επίσημα πλέον – στην πρόσβαση στα ΑΕΙ)
- Η Γ τάξη αποκόπτεται από τις εγκύκλιες σπουδές. Η Γενική Παιδεία σταματά στη Β Λυκείου.
- Όπου έχει εφαρμοστεί η τάξη προπαρασκευής έχει αποδειχτεί ότι το βάρος της προετοιμασίας μεταφέρεται στην προηγούμενη τάξη. Ούτε η Β Λυκείου θα είναι τάξη Γενικής Παιδείας παρά τα όσα λέει ο Υπουργός Παιδείας.
- ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΙΣΧΥΡΙΖΕΤΑΙ ΟΤΙ ΘΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ Η ΠΑΡΑΠΑΙΔΕΙΑ. ΠΟΣΟ ΙΣΧΥΕΙ ΑΥΤΟ;
Το υπουργείο έχει κάθε λόγο να προβάλλει κάτι τέτοιο διότι οι οικογένειες που σύμφωνα με έρευνα του ΕΚΠΑ δαπανούν κατά μέσο όρο 450 € τον μήνα για την προετοιμασία του υποψήφιου, ακούν ευχάριστα τέτοια μηνύματα.
Η αλήθεια είναι ότι το Υπουργείο δημαγωγεί. Το συγκεκριμένο σύστημα είναι εύκολα διαχειρίσιμο από τα φροντιστήρια. Το να προσπαθείς να κάνεις το σχολείο φροντιστήριο για να καταργήσεις τα φροντιστήρια, είναι παραλογισμός. Δεν είναι αυτός ο σκοπός του σχολείου.
- ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ;
Σύμφωνα με το σχέδιο που παρέδωσε τον Μάρτιο ο Υπουργός στην ΟΛΜΕ, τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτά για το απολυτήριο, είναι 4 (τα τρία του προσανατολισμού και η Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία).
Οι εξετάσεις παύουν να είναι ενδοσχολικές:
«Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας στις 10:30 και οι μαθητές θα ξεκινούν στις 11:00 τη δίωρη γραπτή εξέταση. Επιτηρητές θα είναι καθηγητές άλλων σχολείων και διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το Δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου».
Κριτική στα παραπάνω:
- Εισάγονται λοιπόν διπλές εξετάσεις: Σε επίπεδο Διεύθυνσης για την απόκτηση απολυτηρίου και σε πανελλαδικό επίπεδο για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια.
- Δεν διευκρινίζεται με ποιον τρόπο θα γίνουν οι ομάδες σχολείων (ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές).
- Παραπέμπονται όλα σε υπουργικές αποφάσεις που θα ακολουθήσουν.. Ενδεικτικό είναι ότι στο σχέδιο νόμου που κατατέθηκε δεν γίνεται καθόλου λόγος για τις απολυτήριες εξετάσεις της Γ Λυκείου. Μόνον στις μεταβατικές διατάξεις του νομοσχεδίου αναφέρεται ότι με υπουργική απόφαση θα καθοριστεί «ο τρόπος διαβίβασης των θεμάτων στις απολυτήριες εξετάσεις της Γ΄ Λυκείου, ο τρόπος κατανομής των σχολικών μονάδων σε ομάδες σχολείων για τη διεξαγωγή των απολυτηρίων εξετάσεων, η συγκρότηση συλλογικών οργάνων για τη διενέργεια των απολυτηρίων εξετάσεων και οι αρμοδιότητες αυτών…»
- ΠΟΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟΥ;
Θίγεται το αδιάβλητο. Το απολυτήριο σύμφωνα με το σχέδιο νόμου θα συμμετέχει σε ποσοστό 10% (με εξαίρεση την πρώτη χρονιά εφαρμογής) στον βαθμό πρόσβασης στα ΑΕΙ. Κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι τα θέματα θα είναι ίδιου βαθμού δυσκολίας στις ομάδες σχολείων ανά Διεύθυνση η Δήμο…
Εισάγεται διάκριση σε βάρος του απολυτηρίου των ΕΠΑΛ. Ενδεικτικό είναι ότι οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ δεν θα έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν σχολές ελεύθερης πρόσβασης.
Το άγχος του ανταγωνισμού θα μεταφερθεί και στους διδάσκοντες αφού ο βαθμός του απολυτηρίου θα μετράει στην πρόσβαση. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι όταν το 1980-1985 μετρούσε ο βαθμός των τάξεων του Λυκείου στην εισαγωγή στα ΑΕΙ, ο αριθμός των αριστούχων μαθητών αυξήθηκε κατά 95%
- ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ;
Η πρόσβαση θα γίνεται είτε με πανελλαδικές εξετάσεις για εκείνα τα τμήματα που θα χαρακτηριστούν ως περιορισμένης πρόσβασης(Τ.Π.Π.Ε.) η μόνον με το απολυτήριο για εκείνα τα τμήματα που θα χαρακτηριστούν ως ελεύθερης πρόσβασης (Τ.Ε.Π.)
- ΜΕ ΒΑΣΗ ΠΟΙΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΘΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΩΣ Τ.Π.Π.Ε. ή Τ.Ε.Π.;
Οι μαθητές της Β Λυκείου που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποχρεούνται τον Ιούνιο (ειδικά για φέτος τον Οκτώβριο της Γ Λυκείου), να συμπληρώσουν Α’ δήλωση προτίμησης με έως 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών θα προκύψει ένας αριθμός Τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα Τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται «Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ).
Τα υπόλοιπα τμήματα ονομάζονται «Τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις» (ΤΠΠΕ).
- ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ;
Πρόκειται για ένα ακόμη επικοινωνιακό – δημαγωγικό τέχνασμα του Υπουργείου. Η εισαγωγή σε σχολές χαμηλής ζήτησης γίνεται και σήμερα με βαθμούς 3 και 4 στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.
Το Υπουργείο επιδιώκει να «πουλήσει» σε γονείς και μαθητές την ελεύθερη είσοδο σε τμήματα σχολών, αποσιωπώντας το γεγονός ότι με το νέο σύστημα το απολυτήριο που είναι απαραίτητο για την πρόσβαση, προκύπτει με πολύ πιο αυστηρές εξετάσεις σε περιφερειακό επίπεδο, όπως παραπάνω αναφέρθηκε.
Έτσι η «ελεύθερη πρόσβαση» θα είναι λιγότερο «ελεύθερη» από ότι σήμερα.
- ΠΟΙΑ ΑΛΛΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ;
Η διαφοροποίηση μεταξύ των τμημάτων σε Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ) ή σε Τμήματα με Πανελλαδικές Εξετάσεις (ΤΠΠΕ) θα έχει ως αποτέλεσμα άλλοτε ένα τμήμα να είναι ΤΕΠ και άλλοτε ΤΠΠΕ – με αυτονόητα διαφορετικό κάθε φορά το εκπαιδευτικό περιεχόμενο των φοιτητών.
Επίσης θα υπάρξουν τμήματα των ίδιων σχολών που άλλα θα είναι ελεύθερης πρόσβασης και άλλα περιορισμένης (π.χ Μαθηματικό Σάμου – ελεύθερης, Μαθηματικό Αθήνας – περιορισμένης).