Θεόδωρος Μπαρής*:  Διαδικτυακός εκφοβισμός (Cyberbullying) – Πώς τον αντιμετωπίζουμε…

Θεωρείται πια δεδομένη η καθολική επικράτηση του Διαδικτύου και γενικότερα των ψηφιακών τεχνολογιών.
Το Διαδίκτυο παρέχει πόρους και ευκαιρίες μάθησης αλλά δε διαθέτει τις απαραίτητες δικλείδες ασφαλείας για τον έλεγχο της εγκυρότητας των πληροφοριών που δημοσιεύονται. Σε κάποιες περιπτώσεις με τη δημοσίευση αναληθών, τροποποιημένων ή ελλιπών πληροφοριών ο χρήστης μπορεί να οδηγηθεί σε λανθασμένα και αναξιόπιστα συμπεράσματα. Η επικράτηση του διαδικτύου, πέραν σίγουρα των θετικών επιπτώσεων στις ζωές όλων μας, συνδέεται και με μια σειρά αρνητικών χαρακτηριστικών που ονομάζονται «κίνδυνοι στο Διαδίκτυο».
Σε αυτούς τους κινδύνους εντάσσεται και ο διαδικτυακός εκφοβισμός. Με τον όρο «Διαδικτυακός εκφοβισμός» (Cyberbullying) εννοείται: «Μια επιθετική, σκόπιμη και επαναλαμβανόμενη πράξη η οποία πραγματοποιείται από ένα άτομο ή μια ομάδα ατόμων, μέσω της χρήσης ηλεκτρονικών μορφών επικοινωνίας, εναντίον ενός ατόμου που δεν μπορεί εύκολα να υπερασπιστεί τον εαυτό του». Είναι φανερό ότι ο διαδικτυακός εκφοβισμός αφορά όλους μας αλλά πολύ περισσότερο τα παιδιά και τους νέους ανθρώπους.
Αυτοί που ασκούν εκφοβισμό χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες για να απειλήσουν, να εκφοβίσουν, να παρενοχλήσουν, να δυσφημίσουν και να αποκλείσουν νέους, και σε μερικές περιπτώσεις, να τους υποδυθούν ή να υποκλέψουν την ταυτότητά τους. Οι μορφές που μπορεί να έχει είναι:

  • Η διακωμώδηση ή/και εξευτελισμός του θύματος.
  • Η αποστολή προσβλητικών και άσεμνων μηνυμάτων μέσω Διαδικτυακών εφαρμογών.
  • Το άσεμνο περιεχόμενο κατά τη διάρκεια συνομιλιών.
  • Ο εξευτελισμός ενός νεαρού ατόμου με τη δημιουργία ενός προφίλ ή ιστολογίου το οποίο περιλαμβάνει σκόπιμα λανθασμένα στοιχεία ή εξευτελιστικό περιεχόμενο.
  • Η αποστολή απειλητικών μηνυμάτων.
  • Η δημοσιοποίηση προσωπικών βίντεο ή φωτογραφιών χωρίς τη συγκατάθεση του ατόμου.

Τρόποι αντιμετώπισης του διαδικτυακού εκφοβισμού

  1. Μιλάμε στα παιδιά για τον διαδικτυακό εκφοβισμό όπως θα το κάναμε και για άλλα είδη εκφοβισμού. Ρωτάμε το παιδί:
  • Αν έλαβε ποτέ κάποιο email ή γραπτό μήνυμα που το αναστάτωσε.
  • Αν ανάρτησε κανείς στο διαδίκτυο μια φωτογραφία ή ένα βίντεο με το παιδί, χωρίς να του ζητήσει την άδεια.
  • Αν συμμετείχε στον εκφοβισμό κάποιου άλλου στο διαδίκτυο ή μέσω του κινητού του.
  1. Αν το παιδί, μας πει ότι έχει πέσει θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού, του προσφέρουμε πρακτική και συναισθηματική υποστήριξη:
  • Το καθησυχάζουμε πως έπραξε σωστά λέγοντάς μας τι συμβαίνει.
  • Του εξηγούμε ότι δεν πρέπει να απαντά στον εκφοβισμό, καθώς αυτό θα μπορούσε να χειροτερέψει τα πράγματα.
  • Καθόμαστε με το παιδί να καταγράψουμε το περιστατικό εκφοβισμού και να συλλέξουμε στοιχεία, π.χ. σώζοντας γραπτά μηνύματα ή εκτυπώνοντας email και στιγμιότυπα οθόνης από ιστοτόπους. Δεν σβήνουμε τίποτε.
  • Αποτρέπουμε περαιτέρω εκφοβισμό. Μπορούμε να αφαιρέσουμε από τις λίστες των «φίλων» αυτόν που διέπραξε τον εκφοβισμό και να ρυθμίσουμε το προφίλ κοινωνικής δικτύωσης του παιδιού μας ώστε να είναι «απόρρητο», αν δεν είναι ήδη.
  • Επικοινωνούμε με τον πάροχο των υπηρεσιών διαδικτύου, κινητής τηλεφωνίας ή κοινωνικής δικτύωσης. Αν ό,τι συνέβη παραβαίνει τους Όρους Χρήσης ή τις Οδηγίες Κοινότητας του παρόχου, αυτός μπορεί να αναστείλει το λογαριασμό του ατόμου που διέπραξε τον εκφοβισμό.
  • Αν το παιδί μας πιστεύει πως αυτός που διέπραξε τον εκφοβισμό είναι συμμαθητής του, μιλάμε στο δάσκαλό του.
  • Αν πιστεύουμε ότι διεπράχθη έγκλημα ή αν ανησυχούμε ότι το παιδί μας διατρέχει άμεσο κίνδυνο, επικοινωνούμε με την αστυνομία και συγκεκριμένα με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
  1. Αν πιστεύουμε ότι το παιδί μας θα μπορούσε να χρησιμοποιεί νέες τεχνολογίες για να εκφοβίσει κάποιον άλλον:
  • Μιλάμε σχετικά με τον διαδικτυακό εκφοβισμό και του εξηγούμε γιατί αυτό είναι απαράδεκτο και πρέπει να σταματήσει άμεσα.
  • Συζητάμε ανοιχτά με το παιδί μας. Το ρωτάμε γιατί το κάνει κι ακούμε τι έχει να μας πει.
  • Αν δεν είχε συνειδητοποιήσει πως αυτό που έκανε ήταν εκφοβισμός, του εξηγούμε ότι ο εκφοβισμός δεν είναι μόνο σωματικός. Το να χρησιμοποιείς την τεχνολογία για να πειράζεις, να εξευτελίζεις και να διαβάλλεις, είναι επίσης εκφοβιστική συμπεριφορά.
  • Μιλάμε στο δάσκαλό του σχετικά με το τι συμβαίνει και του δείχνουμε ότι είμαστε πρόθυμοι να συνεργαστούμε με το σχολείο.
  • Καθησυχάζουμε το παιδί μας, πως ακόμη το αγαπάμε, αλλά ξεκαθαρίζουμε ότι η συμπεριφορά του πρέπει να αλλάξει.
  • Το προτρέπουμε να μιλήσει σε εμάς ή στο δάσκαλό του, για οποιονδήποτε εκφοβισμό στον οποίον είναι μάρτυρας.

Α, και ας μην ξεχνάμε… «Η βία είναι το όπλο των αδύναμων».

Θεόδωρος Μπαρής είναι Προϊστάμενος Επιστημονικής-Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Π/θμιας Εκπ/σης Περ/κής Δ/νσης Εκπ/σης Δ. Ελλάδας

Βασίλης Φουρτούνης

Recent Posts

Γιώργος Α. Παπανδρέου: Η απειλή για την ελευθερία και τη δημοκρατία είναι παγκόσμια

O πρώην πρωθυπουργός Γιώργου Α. Παπανδρέου έγραψε ένα άρθρο για τη γνωριμία του με τον…

12 ώρες ago

Νίκος Τσούλιας*: Καταλυτικός ο ιστορικός ρόλος της ΟΛΜΕ για τη Δημόσια Παιδεία

Αναφέρομαι στη δεκαετία 1993-2003, που είχα και θεσμικό ρόλο. Αυτή την περίοδο έχουμε σημαντικές εκπαιδευτικές…

21 ώρες ago

Δήμος Αθηναίων: Μηδενικά απόβλητα, άπειρη διασκέδαση στην Ακαδημία Πλάτωνος

H Διεύθυνση Καθαριότητας & Ανακύκλωσης του Δήμου Αθηναίων, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Μηδενικών Αποβλήτων (International…

1 ημέρα ago

Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας του Δήμου Βριλησσίων με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Δήμου Βριλησσίων και του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών υπέγραψαν ο Δήμαρχος Γιάννης…

1 ημέρα ago

«ΝΙΚΗ Πολιτών Αγίας Παρασκευής» – Γ. Σταθόπουλος: Συκοφαντεί και πάλι ο κ. Μυλωνάκης – Να αναλάβει τις ευθύνες του στην υπόθεση Σιστοβάρη

Επανέρχεται με ανακοίνωσή του ο επικεφαλής της Επικεφαλής της Ανεξάρτητης Δημοτικής Κίνησης «ΝΙΚΗ Πολιτών Αγίας…

1 ημέρα ago

Τεράστιες οι ζημιές σε Μιανμάρ και Ταϊλάνδη από τα 7,7 Ρίχτερ – Τουλάχιστον 144 νεκροί, εκατοντάδες αγνοούμενοι [Bίντεο]

Τουλάχιστον 144 άνθρωποι στη Μιανμάρ σκοτώθηκαν και 732 τραυματίστηκαν από τον ισχυρό σεισμό που συγκλόνισε τη χώρα και τη…

2 ημέρες ago