Εκπαιδευτικούς για «όλες τις δουλειές» σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας, που επιθυμεί το ήδη υπάρχον προσωπικό των σχολικών μονάδων να αναλάβει τη διδασκαλία διάφορων μαθημάτων σε… διάφορα σχολεία. Τα σχέδια αυτά έχουν ήδη ξεσηκώσει αντιδράσεις.
Συγκεκριμένα, το υπουργείο Παιδείας θέλει εκπαιδευτικούς-μπαλαντέρ, που θα μπορούν να διδάσκουν σε όμορα σχολεία, μαθήματα… όμορων επιστημονικών κλάδων από αυτόν που έχουν σπουδάσει.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής», το υπουργείο ανασχεδιάζει το ελληνικό σχολείο με βασικό άξονα τη διαχείριση του υπάρχοντος προσωπικού και την εξοικονόμηση θέσεων εργασίας. Την ίδια στιγμή, υιοθετεί τις επιταγές του ΟΟΣΑ, ενισχύοντας την αυτονομία των σχολικών μονάδων και των περιφερειακών διευθύνσεων.
Τα σχέδια αυτά έχουν ήδη πυροδοτήσει τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών αλλά και την… «παραδοσιακή» πάλη των εκπαιδευτικών κλάδων, η οποία αναζωπυρώνεται κάθε φορά που προωθείται αλλαγή των ωρών διδασκαλίας ενός μαθήματος.
Ειδικότερα, τα τελευταία χρόνια, εν μέσω δημοσιονομικής κρίσης και «παγώματος» των διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών στα δημόσια σχολεία, ο αριθμός των προσλήψεων αναπληρωτών σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση κυμαίνεται σταθερά περίπου στις 20.000. Ωστόσο, την ίδια στιγμή ο αριθμός των μονίμων εκπαιδευτικών μειώνεται σταθερά λόγω συνταξιοδοτήσεων-αποχωρήσεων. Ενδεικτικά, με βάση την Ελληνική Στατιστική Αρχή, στα Γυμνάσια και στα Λύκεια το 2011 υπηρετούσαν 86.795 καθηγητές, και το 2015 ο αριθμός μειώθηκε στις 70.931.
«Η μείωση του αριθμούν των μονίμων και η σταθερότητα του αριθμού των προσλήψεων, χωρίς να δημιουργηθούν ιδιαίτερα προβλήματα στα σχολεία, οφείλεται στην καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού. Από την άλλη, αποδεικνύει ότι επί δεκαετίες η εκπαίδευση είχε πολύ… λίπος σε προσωπικό», ανέφερε στην εφημερίδα εκπαιδευτικό στέλεχος.
Οι οργανικές θέσεις
Η μείωση του προσωπικού μπορεί να επιτευχθεί και με τον περιορισμό των οργανικών θέσεων. Ενδεικτικά, ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, προτείνει τη δημιουργία «Ομάδας Σχολείων» που θα αποτελούνται από γειτονικά σχολεία. Οι εκπαιδευτικοί μίας σχολικής ομάδα θα μπορούν να παρακολουθήσουν, να υποστηρίξουν ή να συμμετάσχουν σε προγράμματα άλλων σχολικών μονάδων της «Ομάδας Σχολείων». Πίσω από αυτό ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Νίκος Παπαχρήστος, διαβλέπει, όπως είπε στην εφημερίδα, την πρόθεση του υπουργείου για πιο ευέλικτη μετακίνηση του διδακτικού προσωπικού εντός της ομάδας σχολείων. Μάλιστα, ο ίδιος, άσκησε κριτική στον κ. Γαβρόγλου ότι ακολουθεί τις πολιτικές της Άννας Διαμαντοπούλου, επί υπουργία της οποίας επιχειρήθηκε να εφαρμοστούν στη δημόσια εκπαίδευση οι «Ομάδες Σχολείων», με στόχο τη διαχείριση προσωπικού.
Οι εκπαιδευτικοί-μπαλαντέρ αφορούν και τα διδασκόμενα μαθήματα. Χαρακτηριστικές είναι οι αντιδράσεις που υπάρχουν στο σχέδιο του ΙΝΣΙΤγια τη Β’ Λυκείου, το οποίο προβλέπει τη δημιουργία ενός νέου υποχρεωτικού μαθήματος με όνομα «Ερευνητικά Προβλήματα Φυσικών Επιστημών» και τη μετατροπή της Φυσικής, της Χημείας και της Βιολογίας σε μαθήματα επιλογής, με τα δύο τελευταία μάλιστα να ενοποιούνται.
Καθώς το νέο υποχρεωτικό μάθημα δεν έχει σαφές αντικείμενο, αυτό σημαίνει ότι οι φυσικοί, οι χημικοί, οι γεωλόγοι και οι βιολόγοι θα μπορούν να το διδάξουν. Ουσιαστικά, το νέο υποχρεωτικό μάθημα θα μπορεί να διδαχθεί από έναν εκπαιδευτικό που συμπληρώνει το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό του ωράριο σε ένα ή περισσότερα σχολεία της ομάδας σχολείων.
«Ο κλάδος των καθηγητών δεν έχει πλεονάσματα. Έτσι, το υπουργείο αντί να καλύψει τις ανάγκες με διορισμό προσωπικού, προτιμά να μειώσει τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Παράλληλα, επιτρέπει σε κλάδους που πλεονάζουν να διδάξουν μαθήματα παρεμφερή του αντικειμένου των σπουδών τους», είπε στην εφημερίδα η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Χημικών, κ. Φιλένια Σιδέρη. Τα ίδια σχόλια ισχύουν για την προτεινόμενη ενοποίηση της Χημείας και της Βιολογίας, ενώ για τη Γ’Λυκείου ανάλογη ενοποίηση προτείνεται για τα αντικείμενα της Οικονομίας και της Κοινωνιολογίας.
Πλεόνασμα προσωπικού
Σήμερα πλεονάζουν γυμναστές, καθηγητές ξένων γλωσσών και Πληροφορικής. Μάλιστα, πρόσφατη ήταν η κόντρα των Ενώσεων Χημικών και καθηγητών Πληροφορικής για τη θέση των δύο μαθημάτων στο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με τους χημικούς να μιλούν για υποβάθμιση της Χημείας. Ήδη, με στόχο να συμπληρώσουν το εβδομαδιαίο τους ωράριο, οι καθηγητές ξένων γλωσσών, τείνουν να εδραιωθούν στη διδασκαλία της Ιστορίας, αντί των απόφοιτων τμημάτων Ιστορίας. Άλλωστε, διφορούμενο, ως προς την ειδικότητα που θα το διδάξει, είναι και το νέο μάθημα «Σύγχρονος Κόσμος», που προτείνει το ΙΕΠ να δημιουργηθεί στη Β’ Λυκείου. Εκπαιδευτικοί ανέφεραν στην εφημερίδα πως το συγκεκριμένο μάθημα προσιδιάζει στην Ιστορία και μπορεί να διδαχθεί μόνο από Ιστορικούς, αλλά και κοινωνιολόγους, ξενογλώσσους, θεολόγους ή κάποια ειδικότητα που πλεονάζει.
Τα σχέδια του υπουργείου οδηγούν σε ποιοτική υποβάθμιση το εκπαιδευτικό έργο. «Είμαστε ακριβοί στα λόγια και διακηρύξεις και φθηνοί στην πράξη», παρατήρησε εκπαιδευτικός.