Στην Σύνοδο των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών, που πραγματοποιήθηκε στις 7 και 8 Οκτωβρίου 2017, συζητήθηκε η δημιουργία διευρυμένων Σχολών Αγωγής και Εκπαίδευσης, συνδεδεμένη με την παράλληλη ενοποίηση του χώρου εκπαίδευσης από τη βρεφική ηλικία έως τη διά βίου εκπαίδευση και κατάρτιση.
Οι Πρόεδροι των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων εκφράστηκαν στην πλειονότητά τους θετικά για την ένταξη τμημάτων ΤΕΙ Προσχολικής Αγωγής, με την προϋπόθεση ότι η ενδεχόμενη ένταξη τμημάτων ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια θα γίνει αποδεκτή με όρους που περιλαμβάνουν τη θεσμική διασφάλιση των διαφορετικών τύπων επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους, τη δυνατότητα δημιουργίας αντίστοιχων τμημάτων ή κατευθύνσεων σε όλες τις Σχολές Αγωγής και Εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων και την εξασφάλιση ανθρώπινου δυναμικού και οικονομικών πόρων.
Ταυτόχρονα, το “Δίκτυο πρακτικών ασκήσεων τμημάτων προσχολικής εκπαίδευσης” με ανακοίνωσή του αναφέρει πως η εκπαίδευση στην Χώρας μας κατηγοριοποιεί τις ανάγκες μικρών παιδιών και δεν αντιμετωπίζει ολόπλευρα την εκπαίδευσή τους και ουσιαστικά προτείνει η εκπαίδευση στις μικρές ηλικίες να αντιμετωπίζεται ενιαία στις ηλικίες 0-8!!
Είναι ακατανόητο όμως να μην προτείνεται η ενοποίηση της παρεχόμενης προσχολικής αγωγής, στην βρεφική, προνηπιακή και νηπιακή ηλικία, μέσω της κοινής στοχοθεσίας και των ενιαίων προγραμμάτων σπουδών και να προβάλλεται η “οργανωτικού” τύπου ενοποίηση των τμημάτων και των σχολών, στη λογική της εξυπηρέτησης συντεχνιακών συμφερόντων και επαγγελματικών δικαιωμάτων.
Είναι πραγματικά τραγικό, η Πανεπιστημιακή κοινότητα που στο μεγαλύτερο ποσοστό της, αδιαφορεί για τα προβλήματα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών, που με ελάχιστες φωτεινές εξαιρέσεις έμεινε, βουβή, και άφαντη σε αυτό που συντελείται τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση, για το μόνο που δείχνει να ενδιαφέρεται είναι να διευρύνει συντεχνιακά και αντιεπιστημονικά, το πεδίο επιρροής της και να εμπλακεί με κάθε τρόπο σε όσα περισσότερα προγράμματα προκειμένου να εξασφαλίσει μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις!
Δεν είναι δυνατόν για παράδειγμα, το Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας μέσω ψηφίσματός του να τονίζει: “Η ενοποίηση δύο διακριτών επιστημονικών χώρων αποτελεί το έναυσμα για την περαιτέρω απορρύθμιση και την αποδιοργάνωση των επαγγελματικών προσόντων και κατ επέκταση των επαγγελματικών δικαιωμάτων τα οποία απορρέουν από τους εν λόγω χώρους. Αυτό σημαίνει πως μια τέτοια στρατηγική επιλογή, αλλάζει άρδην το τοπίο των εργασιακών προοπτικών και σχέσεων των αποφοίτων μας αλλά και των επιστημονικών πεδίων στα οποία δραστηριοποιούμαστε. Πέραν λοιπόν του ότι δεν βοηθάει κανέναν από τους δύο, επιπλέον βλάπτει αυτούς που πρέπει να υπηρετεί: στην περίπτωσή μας τα παιδιά” και ταυτόχρονα η Σύνοδος των Προέδρων και Κοσμητόρων να συμφωνεί στα εντελώς αντίθετα, με μοναδική εξαίρεση το Παιδαγωγικό τμήμα προσχολικής του Πανεπιστημίου Κρήτης που εναντιώθηκε στην απόφαση!
Αυτοί που έχουν ως αποστολή την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών των παιδιών του ελληνικού λαού, δεν έχουν το δικαίωμα να φέρονται με αυτό τον τρόπο, όταν μάλιστα στις θέσεις που κατέχουν βρέθηκαν εξαιτίας των διαχρονικών αγώνων του κλάδου για την ανωτατοποίηση των σπουδών των εκπαιδευτικών.
Όλα αυτά, σε ένα εντελώς διαφορετικό πολιτικό περιβάλλον θα συζητιούνταν πιθανώς κάτω από άλλους όρους. Τη στιγμή όμως που με τεράστια κυβερνητική ευθύνη, το ζήτημα της προσχολικής εκπαίδευσης από δεδομένο μέχρι σήμερα, έχει γίνει αντικείμενο αντιπαράθεσης και θέμα προς διερεύνηση και διάλογο, όπως δηλώνει και ο Υπουργός Παιδείας, θεωρούμε ότι όλες αυτές οι σκέψεις και συζητήσεις έχουν συγκεκριμένη στόχευση, η οποία μας βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετους.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ εκπαιδευτικών Π.Ε. καλεί:
- την Κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα τη θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης και να υλοποιήσει άμεσα την απόφαση αυτή όπου υπάρχει κτηριακή δυνατότητα. Ταυτόχρονα να φροντίσει να δημιουργηθούν άμεσα όλες οι απαιτούμενες υποδομές ώστε σε μία διετία να υπάρχει δυνατότητα εφαρμογής της σε ολόκληρη τη Χώρα. Όσο συνεχίζει να μην “κλείνει” ένα θέμα που με την ανοχή της συντηρείται, έχει τεράστιες ευθύνες και είναι υπόλογη απέναντι στον κόσμο της εκπαίδευσης
- τα Παιδαγωγικά Τμήματα των Πανεπιστημίων να σταματήσουν κάθε συζήτηση για συνενώσεις – συγχωνεύσεις τμημάτων των Πανεπιστημίων. Οι Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι να σταθούν “ασπίδα”, σε κάθε προσπάθεια υποβάθμισης της εκπαίδευσης, ανακατατάξεων στα επαγγελματικά δικαιώματα, απορύθμισης των επαγγελματικών προσόντων των εκπαιδευτικών και με το κύρος και τις γνώσεις τους να στηρίξουν τις προσπάθειες του κόσμου της εκπαίδευσης για καλύτερες συνθήκες στα σχολεία
- τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας, να ξεκινήσει άμεσα σειρά εκδηλώσεων – δράσεων (επιστημονικές ημερίδες, συναντήσεις με Τοπική αυτοδιοίκηση, συναντήσεις με τα Παιδαγωγικά Τμήματα κλπ) για την προσχολική εκπαίδευση, σε όλη την Χώρα, με έμφαση τις έδρες των Παιδαγωγικών Τμημάτων
- τις συνδικαλιστικές παρατάξεις των εκπαιδευτικών να βοηθήσουν στη δημιουργία ενιαίου πλαισίου αντιμετώπισης των ζητημάτων χωρίς κραυγές, αφορισμούς, υστερίες. Με σοβαρή, τεκμηριωμένη και υπεύθυνη δράση είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν αποτελέσματα στην κατεύθυνση.