ΕΜΕ: Κίνδυνος υποβάθμισης της μαθηματικής εκπαίδευσης στο νέο πλαίσιο του Λυκείου
Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) με ανακοίνωσή της παρουσιάσει τον κίνδυνο υποβάθμιση της μαθηματικής εκπαίδευσης στο νέο πλαίσιο του Λυκείου
Διαβάστε αναλυτικά την ανακοίνωση της ΕΜΕ
«Είναι δυστυχώς σύμπτωμα της παθογένειας του πολιτικού μας συστήματος να λαμβάνει αποφάσεις για μείζονα εκπαιδευτικά ζητήματα κατά τους θερινούς με αποκλειστική προτεραιότητα τις κομματικές συνεννοήσεις.
Η πρακτική αυτή δυστυχώς αντιστοιχείται και στις επιλογές στελέχωσης των συνδέσεων του Υπουργείου με πρωτοβουλίες και προγράμματα μαθηματικής εκπαίδευσης των ευρωπαϊκών θεσμών και των διεθνών οργανισμών.
Παρά την αντίστροφη ευρωπαϊκή και διεθνή πρακτική, οι ιθύνοντες συνεχίζουν να απαξιώνουν την εκπαιδευτική κοινότητα, τους ερευνητικούς και επιστημονικούς της φορείς, περιορίζοντας τη συμβολή τους μόνο στο τελευταίο στάδιο, στην φάση της υλοποίησης των αποφάσεων.
Αποτέλεσμα είναι η χαμηλή εικόνα της χώρας μας στις διεθνείς κατατάξεις των εκπαιδευτικών συστημάτων, παρά τη συνεχή βελτίωση της ελληνικής συμμετοχής και τις βραβεύσεις σε επιστημονικούς διαγωνισμούς και τις μαθηματικές ολυμπιάδες.
Οι μεταρρυθμιστικές απόπειρες δυστυχώς παραμένουν μακριά από τις επιστημονικές εξελίξεις στο περιεχόμενο των γνώσεων, όσο και από την εξέλιξη των μαθησιακών διεργασιών στο σύγχρονο κοινωνικό, οικονομικό, ψηφιακό και διαδικτυακό περιβάλλον.
Κατά κανόνα καταλήγουν σε διοικητικού τύπου ρυθμίσεις, ασύμβατες με την πολυπλοκότητα της εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Η προδιαγεγραμμένη αποτυχία τους οδηγεί σε αυταρχικές πρακτικές, σε ενοχοποίηση των εκπαιδευτικών, ακύρωση της μορφωτικής αξίας του σχολείου και αποθάρρυνση των μαθητών.
Αυτή η κατάσταση θα πρέπει να αλλάξει, να μην παγιωθεί ο ερασιτεχνισμός στο ελληνικό σχολικό σύστημα. Η ελληνική επιστημονική, ερευνητική και εκπαιδευτική κοινότητα μπορεί και επιθυμεί να συμβάλει.
Η ΕΜΕ επισημαίνει συγκεκριμένα σημεία που υποδηλώνουν απερισκεψία και έλλειψη ενημέρωσης του Υπουργείου σχετικά με τη πολλαπλή σημασία και βαρύτητα των μαθηματικών στην εκπαίδευση:
1. Η επαπειλούμενη υποβάθμιση της Μαθηματικής Εκπαίδευσης στο νέο πλαίσιο του Λυκείου
Στις προωθούμενες ρυθμίσεις για την αναβάθμιση της σημασίας και του ρόλου του Λυκείου αποσιωπούνται συγκεκριμένα ζητήματα περιεχομένου, ρόλου και βαρύτητας της μαθηματικής εκπαίδευσης στη λυκειακή εκπαίδευση. Καθώς ακόμη δεν έχει διευκρινισθεί ο βαθμός εξειδίκευσης των προωθούμενων ρυθμίσεων, η ΕΜΕ θέτει έγκαιρα ορισμένα σημεία που αναδεικνύουν τη σοβαρότητα του εγχειρήματος και τη σημασία της έγκυρης και ουσιαστικής συζήτησης με τους επιστημονικούς φορείς.
2. Άρθρο 74
Η ΕΜΕ αντέδρασε στις 3 Ιουλίου 2017, πριν την ψήφιση του άρθρου 74, υπογραμμίζοντας τη σημασία και τη βαρύτητα που οφείλουν να έχουν τα μαθηματικά στο εκπαιδευτικό σύστημα και στις διαδικασίες μετάβασης και κάλεσε την κυβέρνηση να μην απομονώσει τη χώρα από την ευρωπαϊκή και διεθνή κατεύθυνση διακριτής αναβάθμισης της μαθηματικών σε όλες τις κατευθύνσεις της εκπαίδευσης. Ούτε το Υπουργείο Παιδείας, ούτε τα κόμματα έλαβαν σοβαρά υπόψη τις προειδοποιήσεις της ΕΜΕ και προχώρησαν στην ψήφιση του εν λόγω άρθρου.
Εν κατακλείδι.
Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς ζητούμε από τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Παιδείας να ευνοήσουν την προτεραιότητα μιας έγκυρης και έγκαιρης συνεργασίας ανάμεσα στο ΙΕΠ, το Υπουργείο, τις επιστημονικές ενώσεις και την εκπαιδευτική κοινότητα πριν διαμορφωθεί το σχέδιο πολιτικής διαβούλευσης με τα κόμματα.
Να αποφευχθεί η επανάληψη λαθών και κακών πρακτικών, που έχει επανειλημμένα οδηγήσει στο χάσιμο πολύτιμων πόρων και ενέργειας.
Η ΕΜΕ παραμένει σε εγρήγορση και συνεχίζει με υπεύθυνο και σοβαρό τρόπο τις προσπάθειες ανάδειξης και ανάπτυξης της μαθηματικής επιστήμης και των εφαρμογών της σε όλες της πτυχές της έρευνας, της εκπαίδευσης και της κοινωνικής ζωής. Θα συμβάλλουμε ώστε η ελληνική εκπαίδευση να συμμετάσχει με κριτικό και δημιουργικό τρόπο στην διαμορφούμενη νέα διεθνή εκπαιδευτική πραγματικότητα και στην επαυξημένη πραγματικότητα της ψηφιακότητας και του διαδικτύου, στην οποία ο ρόλος και η σημασία των μαθηματικών εμφανίζεται όλο και πιο βαρύνων για την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και ενεργών πολιτών.
Σε αυτό το πλαίσιο και με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυσή της ΕΜΕ και την κήρυξη του 2018 ως έτους μαθηματικών θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες ανταλλαγής ιδεών με όλους τους επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς.
Άμεσα το ΔΣ της ΕΜΕ θα συναντηθεί με το Προεδρείο της Συνόδου των Παιδαγωγικών Τμημάτων και των Ιατρικών Σχολών με σκοπό να συζητήσει:
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Ανάργυρος Φελλούρης Ιωάννης Τυρλής
Καθηγητής Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»
Με τη συμμετοχή 270 αθλητριών/ών ηλικίας από 8 έως 18 ετών, πραγματοποιήθηκαν την Κυριακή 30…
Ο Δήμος Αθηναίων συμμετέχει στο OPEN HOUSE Athens 2025, την κορυφαία αρχιτεκτονική εκδήλωση, ανοίγοντας τις πόρτες τεσσάρων εμβληματικών κτιρίων της πόλης.…
Η λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων για την αδειοδότηση των πανεπιστημιακών παραρτημάτων αποκαλύπτει την κυβερνητική…
Εύκολα μέσω του κινητού μας μπορούμε πλέον να δούμε τα έγγραφα που έχουμε ζητήσει μέχρι…
Έφυγε χθες από τη ζωή, σε ηλικία 85 ετών, ο διαπρεπής καθηγητής Αρχαιολογίας και σπουδαίος…
Η καταβολή του 13ου και 14ου μισθού στους εργαζόμενους του Δημοσίου αποτελεί θεσμική και ηθική…