Σταδιακή κατάργηση των φόρων σε καύσιμα και τέλη ιδιοκτησίας προτείνουν οι οικονομολόγοι σε διεθνή κλίμακα
Οι ψηφοφόροι, γενικώς, απεχθάνονται τους φόρους που σχετίζονται με το αυτοκίνητο. Οι κυβερνήσεις, από την άλλη, τους λατρεύουν. Όμως, οι κυβερνήσεις, σε παγκόσμια κλίμακα, αρχίζουν να ψάχνουν για νέους τρόπους μέσω των οποίων θα κάνουν τους οδηγούς να πληρώνουν.
Ο λόγος είναι ότι τα φορολογικά έσοδα από την οδήγηση αρχίζουν να στερεύουν. Αν σήμερα οι φόροι και τα τέλη γύρω από το αυτοκίνητο (βενζίνη, ιδιοκτησία κ.λπ.) αποτελούν σημαντικό έσοδο για τα κράτη, γνωρίζουν ότι, μελλοντικά, αυτό θα αλλάξει διεθνώς. Για τρεις βασικούς λόγους:
Στη Βρετανία οι οδηγοί μπορούν να γλιτώσουν 4.500 λίρες από το κόστος για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Ακόμη κι αν στο μέλλον τέτοιοι τύποι επιδοτήσεων μειωθούν ή καταργηθούν (αφού δεν θα συμφέρουν την είσπραξη εσόδων από τα κράτη), όσο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα γίνονται φθηνότερα, θα χρειάζονται ειδικές υποδομές, όπως σημεία φόρτισης και καλωδιώσεις.
Χρέωση ανά χιλιόμετρο
Για τους παραπάνω λόγους οι ειδικοί προτείνουν ως λύση έναν καινούργιο, ριζοσπαστικό τρόπο για να πληρώνουν οι οδηγοί τη χρήση αυτοκινήτου: τον «φόρο δρόμου». Αυτός ο καινούργιος φόρος θα είναι μια χρέωση ανά χιλιόμετρο, που θα διαφέρει ανάλογα με την παλαιότητα του οχήματος, το βάρος, τους ρύπους κ.λπ. Κάτι που συν τοις άλλοις θα υποχρεώνει τους οδηγούς με επικίνδυνα (φθαρμένα, παλαιά) και ρυπογόνα αυτοκίνητα να πληρώνουν περισσότερα χρήματα. Οι επιβαρύνσεις θα μπορούν να είναι υψηλότερες για την οδήγηση σε δρόμους με έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Οι οικονομολόγοι προτείνουν τη σταδιακή κατάργηση των φόρων σε καύσιμα και τέλη ιδιοκτησίας αυτοκινήτων και την αντικατάστασή τους με τον «φόρο δρόμου». Προς το παρόν οι κυβερνήσεις δεν θέλουν ούτε να το σκέφτονται, αλλά οι οικονομικές αναλύσεις δείχνουν ότι προσεχώς, όσο μειώνονται τα δημόσια έσοδα, θα υποχρεωθούν να το κάνουν.
Η λογική πίσω από το εγχείρημα του «τέλους δρόμου» είναι ότι όσοι καταναλώνουν ένα αγαθό θα πρέπει να το πληρώνουν.
Πολιτικό κόστος
Ο «φόρος δρόμου» θεωρείται από τους ειδικούς ως πιο αποτελεσματικός τρόπος συγκριτικά με τους παλαιότερους τους οποίους υποχρεώνονται να πληρώνουν οι οδηγοί, δηλαδή τους φόρους στα καύσιμα και τα τέλη ιδιοκτησίας. Τονίζεται μάλιστα ότι οι παραδοσιακοί φόροι στα καύσιμα και στην ιδιοκτησία οχημάτων, δεν καταφέρνουν να «τιμωρούν» την οδήγηση σε δρόμους με κυκλοφοριακή συμφόρηση, κάτι που συνεπάγεται έξτρα ατμοσφαιρική μόλυνση και μείωση της παραγωγικότητας (καθυστερήσεις των εργαζόμενων και της διακίνησης αγαθών).
Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι οι περισσότεροι ψηφοφόροι δεν αρέσκονται έτσι κι αλλιώς στους φόρους επί των αυτοκινήτων. Στη Βρετανία οι φόροι επί των καυσίμων έχουν «παγώσει» από το 2011. Στις ΗΠΑ 19 πολιτείες δεν έχουν αυξήσει τους φόρους στη βενζίνη επί μια δεκαετία, ενώ στην Οκλαχόμα είναι παγωμένοι εδώ και 30 χρόνια. Η κυβέρνηση της Ολλανδίας προσπάθησε να εισαγάγει τον «φόρο δρόμου» το 2011. Αρχικά μέσω μιας δοκιμαστικής προσέγγισης που θα αφορούσε 60.000 οχήματα, με σκοπό έπειτα να περάσει κανονικά στην επιβολή του σε εθνικό επίπεδο. Όμως η αντιπολίτευση και οι οδηγοί εναντιώθηκαν τόσο σκληρά, ώστε τελικά το σχέδιο ματαιώθηκε.
Στις ΗΠΑ δύο πολιτείες «τρέχουν» ήδη το σύστημα του «φόρου δρόμου» δοκιμαστικά. Η μεγαλύτερη δοκιμή λαμβάνει χώρα στο Όρεγκον από το 2015 με συμμετοχή 1.500 οδηγών. Οι οδηγοί χρεώνονται βάσει της απόστασης που διανύουν με το όχημά τους, με κόστος 1,5 σεντς για κάθε μίλι. Ο φόρος καυσίμων που έχουν ήδη πληρώσει τους επιστρέφεται αναλογικά. Μόλις οι οδηγοί συνηθίσουν την ιδέα να πληρώνουν για τον χώρο που καταλαμβάνουν στους δρόμους, τότε η επιβάρυνση θα μπορούσε να «τσιμπήσει» προς τα πάνω, όπως για τον θόρυβο, τη ρύπανση, το ρίσκο σύγκρουσης σε κάθε περιοχή κ.λπ.
Βέβαια οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων αποτελούν παγκοσμίως μια σημαντική πολιτική δύναμη (ψηφοφόροι), άρα, υπάρχουν όρια στο πόσο μπορούν να τους δυσαρεστήσουν οι κυβερνήσεις. Προς το παρόν, λοιπόν, τα κράτη προχωρούν με προσοχή και εξετάζουν τις επιλογές τους. Όμως, όσο τα έσοδα από τους φόρους των καυσίμων συνεχίζουν να στεγνώνουν, τόσο μοιάζει όλο και πιο σίγουρο ότι αυτό θ’ αλλάξει. Αργά ή γρήγορα…
Πηγή: http://www.topontiki.gr
Το Γραφείο του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη ανακοίνωσε ότι προχωρά σε δίωρη παράταση ψηφοφορίας (μέχρι…
Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ), λόγω της δυσλειτουργία της πλατφόρμα των ηλεκτρονικών εκλογών για τα…
Από το ξεκίνημα της διαδικασίας σήμερα για τις ηλεκτρονικές εκλογές στα υπηρεσιακά συμβούλια γινόμαστε δέκτες…
Με έντονες αναφορές στην αντιπολίτευση και στην κατάσταση στην οποία παρέλαβε τον Δήμο ο Δήμαρχος Παλλήνης, Χρήστος Αηδόνης τοποθετήθηκε…
Το νέο βιβλίο του Αλέξανδρου Τσαγκαρέλλη «Το χάδι της Κίρκης» θα παρουσιαστεί την Κυριακή 3/11…
Στις συναντήσεις στην Αθήνα με την Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου και τον Έλληνα…