Τα πάνω-κάτω στο Γυμνάσιο, το Λύκειο και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση φέρνει το υπόμνημα του προέδρου της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία Αντώνη Λιάκου που υποβλήθηκε στον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη.
Μεταξύ άλλων ο κ. Λιάκος εισηγείται την επιστροφή του θεσμού της «τράπεζας θεμάτων» για τις εξετάσεις της Α΄ Λυκείου την οποία κατήργησε ο ΣΥΡΙΖΑ μετά την εκλογική νίκη του Ιανουαρίου 2015.
Όπως αναφέρεται ρητά στο πόρισμα «τα θέματα των εξετάσεων της Α’ Λυκείου θα ορίζονται κατά ένα μέρος από τους διδάσκοντες και κατά ένα μέρος
Το υπόμνημα επιτροπή εκθέτει σε γενικές γραμμές τη συλλογιστική για τις αλλαγές που προτείνει, καταλήγει σε συγκεκριμένες επιλογές, όπως τη θέσπιση «εθνικού απολυτηρίου», βάσει του οποίου θα γίνεται η επιλογή των υποψηφίων φοιτητών στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, και «πιστοποιητικού σπουδών», περιγράφει το νέο ΕΠΑΛ και την εξειδίκευση στην τεχνολογική εκπαίδευση ενώ δίνει και διεξόδους στους νέους που δεν θέλουν να ακολουθήσουν κάποιον από τους δύο τύπους λυκείου με τις επαγγελματικές σχολές (ΕΠΑΣ).
Το υπόμνημα Λιάκου, παρότι δεν έχει λάβει την τελική του μορφή, βρίσκεται ήδη στα χέρια του κ. Φίλη. Προβλέπει δε για το Λύκειο, μεταξύ πολλών άλλων, τα εξής:
Α’ Λυκείου. Στο τέλος της Α’ Λυκείου οι μαθητές συμμετέχουν σε γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις, οι οποίες έχουν στόχο να τους ανατροφοδοτήσουν και να τους καθοδηγήσουν σχετικά με την πορεία τους.
Τα θέματα των εξετάσεων της Α’ Λυκείου θα ορίζονται κατά ένα μέρος από τους διδάσκοντες και κατά ένα μέρος θα αντλούνται από τράπεζα θεμάτων, ενώ ο βαθμός σε αυτές θα συμμετέχει ως στοιχείο του προφορικού βαθμού, ο οποίος θα συμμετέχει στη διαμόρφωση της τελικής επίδοσης σε κάθε μάθημα. ∆εν υπάρχει διαδικασία απόρριψης ούτε μετεξεταστέοι.
Β’ Λυκείου. Στο τέλος της Β’ Λυκείου οι μαθητές συμμετέχουν σε γραπτές εξετάσεις με τις οποίες ολοκληρώνονται οι δευτεροβάθμιες σπουδές τους και αποκτούν τον σχετικό καταληκτικό τίτλο.
Η ύλη για τις τελικές εξετάσεις του Εθνικού Απολυτηρίου είναι αυτή της τελευταίας τάξης του Λυκείου (Β’ τάξη), αλλά θεωρείται ότι ο μαθητής γνωρίζει και αυτά που διδάχτηκε κατά την προηγούμενη τάξη (Α’ τάξη) (δηλαδή δεν θα ζητηθεί, για παράδειγμα, η περιγραφή ενός φαινομένου που διδάχτηκε στην Α’ Λυκείου, αλλά οι τύποι, τα μεγέθη και οι βασικές έννοιες θα θεωρούνται γνωστά και μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την απάντηση κάποιου θέματος).