Πολύ συχνά το τελευταίο διάστημα οι καταναλωτές πέφτουν θύματα επιτηδείων που τους προμηθεύουν με αποδείξεις μαϊμού που είτε έχουν εκδοθεί από μη δηλωμένες στην εφορία ταμειακές μηχανές ή έχουν προέλθει από «πειραγμένες» ταμειακές.
Ελεγκτές της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων εντόπισαν μόλις χθες ιδιοκτήτη αναψυκτηρίου στην Κέρκυρα που είχε παρέμβει στην ταμειακή του μηχανή και έκλεβε συστηματικά το Δημόσιο κόβοντας «επιλεκτικά» αποδείξεις. Ο εν λόγω επιτηδευματίας με ειδικό λογισμικό παρενέβαινε στο σύστημα της ταμειακής μηχανής με αποτέλεσμα κάποιες αποδείξεις να κόβονται κανονικά και κάποιες αποδείξεις χωρίς την ένδειξη της ταμειακής μηχανής (κωδικός Ζ).
Σε άλλες περιπτώσεις τουριστικές επιχειρήσεις και καταστήματα εστίασης εμφάνιζαν στους χώρους τους κομμένες αποδείξεις, αλλά αυτές οι αποδείξεις είχαν εκδοθεί από ταμειακές μηχανές που δεν είχαν σήμανση, δηλαδή δεν είχαν δηλωθεί στη εφορία. Οι περισσότερες από τις επιχειρήσεις αυτές διέθεταν νόμιμη ταμειακή μηχανή και όταν ελέγχθηκαν από εφοριακούς διαπιστώθηκε ως από τη νόμιμη μηχανή δεν είχε εκδοθεί σχεδόν καμία απόδειξη.
O έλεγχος νομιμότητας των ταμειακών μηχανών
Ωστόσο, οι «υποψιασμένοι» πελάτες που λαμβάνουν μια απόδειξη και δεν είναι σίγουροι πως ο ΦΠΑ που πλήρωσαν θα καταλήξει στα δημόσια ταμεία και όχι στη τσέπη του καταστηματάρχη, έχουν τη δυνατότητα να βεβαιωθούν πως το παραστατικό που τους δόθηκε είναι νόμιμο ή μη και να συμβάλουν έτσι στην αποκάλυψη της φοροκλοπής.
Ήδη από πέρυσι τον Αύγουστο η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων έχει θέσει σε λειτουργία φόρμα ελέγχου της νομιμότητας των ταμειακών μηχανών μέσω του Διαδικτύου εκ μέρους τόσο των ελεγκτών της εφορίας, όσο και των απλών πολιτών.
Με αυτή κάθε ενδιαφερόμενος που θέλει να ελέγξει αν οι αποδείξεις που εκδίδει ένα κατάστημα είναι κανονικές και γνήσιες, μπορεί να το διαπιστώσει μέσω της ιστοσελίδας της ΓΓΠΣ https://www1.gsis.gr/tameiakes/.
Μέσω της σχετικής εφαρμογής και με τρεις απλές κινήσεις ο καθένας μπορεί σε ελάχιστο χρόνο να διαπιστώσει το εάν κρατά στα χέρια του μια απόδειξη – και δαπάνη- που μπορεί να επικαλεστεί όταν κάνει τα φορολογική του δήλωση ή να διαπιστώσει απλά πως έπεσε θύμα απάτης.
Η ηγεσία της ΓΓΔΕ ενθαρρύνει τους καταναλωτές να αναλαμβάνουν το ρόλο εφοριακού όταν δεν είναι σίγουροι για ένα παραστατικό και να διασταυρώνουν την γνησιότητα του μέσω της σχετικής εφαρμογής.