Ένα δεύτερο κύμα αποδιοργάνωσης έχουν δεχθεί οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί σε όλο τον κόσμο, με δυνητικά σοβαρές συνέπειες τόσο για τους εκδότες όσο και για το μέλλον της παραγωγής ειδήσεων σύμφωνα με την πλέον έγκυρη έκθεση στον κόσμο των ψηφιακών ειδήσεων.
Μάλιστα Το news247 σας παρουσιάσε το 5o Digital News Report που πραγματοποίησε το Reuters Institute για λογαριασμό του Study of Journalism του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Στην έρευνα αυτή, στην οποία περιλαμβάνονται για πρώτη φορά στοιχεία από την Ελλάδα, χάρη στην συμβολή και της 24Μedia, παρουσιάζονται στοιχεία που δείχνουν την συνδυασμένη επίδραση της αύξησης των κοινωνικών δικτύων, την επιταχυνόμενη στροφή προς κινητές συσκευές, την αυξανόμενη διάσπαση της online διαφήμισης από τους καταναλωτές η οποία υπονομεύει αρκετά επιχειρηματικά μοντέλα που υποστηρίζουν την ποιοτική ενημέρωση.
O Διευθυντής Ερευνών του Reuters Institute, Rasmus Kleis Nielsen ανέφερε:
«Η μετάβαση προς ένα πιο κατανεμημένο περιβάλλον προσφέρει στους εκδότες ευκαιρίες για να προσεγγίσουν νέα ακροατήρια σε πρωτοφανή κλίμακα. Καθώς όμως οι άνθρωποι έχουν όλο και περισσότερο την πρόσβαση ειδήσεις μέσα από πλατφόρμες τρίτων, θα γίνει όλο και πιο δύσκολο για τους περισσότερους εκδότες να ξεχωρίζουν από την μάζα, να έρχονται σε απευθείας επαφή με χρήστες και να βγάζουν λεφτά από αυτή την δουλειά. Αυτή η εξέλιξη θα αφήσει μερικούς νικητές και πολλούς χαμένους.»
Η έκθεση, η οποία βασίστηκε σε έρευνα που διεξήχθη σε 26 χώρες, αποκαλύπτει επίσης τις διαστάσεις που έχει πάρει το ad-blocking σε όλο τον κόσμο, ενώ δείχνει επίσης ότι η κίνηση για αγορά online περιεχόμενου από τους καταναλωτές προχωρά με αργά βήματα. Μαζί με την πτώση στην κυκλοφορία των εντύπων και της διαφήμισης σε πολλές χώρες, η έκθεση καταγράφει πώς αυτές οι τάσεις οδηγούν σε απώλειες θέσεων εργασίας, την ενοποίηση, και την κίνηση προς αποκλειστικά ψηφιακές δραστηριότητες. Επιπλέον, η έκθεση υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη σημασία του αριθμού των «εμβληματικών τίτλων » με ισχυρό δημοσιογραφικό ιστορικό, οι οποίοι αποτιμώνται από τους χρήστες ως μια κρίσιμη πηγή αξιόπιστων ειδήσεων.
Η άνοδος του διαμοιραζόμενου περιεχομένου και ο ρόλος του Facebook
Οι μισοί (51%) από του online χρήστες σε 26 χώρες αναφέρουν τώρα ότι χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα ως πηγή ενημέρωσης κάθε εβδομάδα. Περίπου ένας στους δέκα (12%) δηλώνει ότι αυτή είναι η βασική του πηγή ενημέρωσης. Η έκθεση δείχνει τον ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει το Facebook στη διανομή των online ειδήσεων με ένα 44% των χρηστών να το χρησιμοποιεί για να βρει, να διαβάσει, να δει, να μοιραστεί ή να σχολιάσει τις ειδήσεις κάθε εβδομάδα – ποσοστό που είναι υπερδιπλάσιο από αυτό του πλησιέστερου ανταγωνιστή. Το YouTube (19%) διαδραματίζει επίσης σημαντικό ρόλο σε ορισμένες χώρες, ενώ το Twitter (10%), παρά τα επιχειρηματικά προβλήματα που αντιμετωπίζει, εξακολουθεί να είναι σημαντικό για τους χρήστες “βαριάς” ειδησεογραφίας καθώς και αυτών που έχουν επιρροή.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πολύ πιο σημαντικά για τις γυναίκες και για τους νέους. Περισσότερο από το 1/4 στις ηλικίες 18-24 λένε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (28%) είναι η κύρια πηγή των ειδήσεων – περισσότερο από την τηλεόραση (24%) για πρώτη φορά.
Από τους άλλους νέους παίκτες πλατφόρμας, η Apple News (4% στις ΗΠΑ και 3% στο Ηνωμένο Βασίλειο) έχει αποτύχει μέχρι στιγμής να έχει μεγάλο αντίκτυπο. Το Snapchat χρησιμοποιείται για τις ειδήσεις από μόλις 1% ή λιγότερο, στις περισσότερες χώρες, αν και Snapchat Discover φτάνει το 12% στις ηλικίες 18-24 στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η αύξηση “κατανάλωσης” ειδήσεων όλο και περισσότερο μέσω των κοινωνικών δικτύων, από πύλες ( π.χ. msn news και yahoo news) και εφαρμογές για κινητά σημαίνει ότι το site που παρείχε την είδηση περνάει όλο και πιο απαρατήρητο από το ήμισυ του χρόνου σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και τον Καναδά. Στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, όπου η διανεμόμενη είδηση είναι ήδη πιο διαδεδομένη, ο φορέας της είδησης γίνεται αντιληπτός περίπου το ένα τέταρτο του χρόνου, όταν η πρόσβαση γίνεται μέσω φορέων συγκέντρωσης.
Αλγόριθμοι εναντίον αρχισυντακτών
Μία γενιά η οποία προτιμά οι ειδήσεις να επιλέγονται από τους υπολογιστές παρά από ανθρώπους αυξάνεται με εκπληκτική ταχύτητα. Η έρευνα δείχνει ότι αρκετοί καταναλωτές περιεχομένου αισθάνονται πιο άνετα με επιλογές που έχουν κάνει αλγόριθμοι από ότι οι άνθρωποι της ενημέρωσης, ειδικά εάν βασίζεται σε ιστορικό ανάγνωσης ειδήσεων.
Την ίδια ώρα οι online χρήστες εκφράζουν την ανησυχία τους για τις συνέπειες των όλο και πιο εξατομικευμένων ειδήσεων, με τους Βρετανούς να είναι μεταξύ εκείνων που φοβούνται ότι βασικές πληροφορίες (65%) ή προκλητικές απόψεις (61%) μπορεί να χαθούν σε μια παρουσίαση που περνάει μέσα από τα φίλτρα ενός αλγόριθμου. Γερμανοί, Αυστριακοί και Κορεάτες ανησυχούν περισσότερο για τις επιπτώσεις στην ιδιωτική ζωή που μπορεί να έχει η χρήση των αλγόριθμων.
Η άνοδος των smartphones και η πτώση των tablets
Πάνω από το ήμισυ των ερωτηθέντων (53%), τώρα δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν ένα smartphone για να έχει πρόσβαση σε ειδήσεις, με τα υψηλότερα επίπεδα να τα συναντάμε στη Σουηδία (69%), Κορέα (66%) και η Ελβετία (61%). Η μέση εβδομαδιαία χρήση έχει αυξηθεί από 44% έως 48% στις ΗΠΑ και 42 έως 46% στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου ο αριθμός όσων δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν κυρίως μια κινητή συσκευή για ενημέρωση έχει ξεπεράσει τους υπολογιστές και τα laptop για πρώτη φορά. Αντίθετα η εβδομαδιαία χρήση του tablet για τις ειδήσεις έχει πέσει στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ένα σημαντικό ποσοστό των ερωτηθέντων δήλωσε ότι μαθαίνει τα πρωινά νέα από τοsmartphone του (16% στο Ηνωμένο Βασίλειο και 17% στις ΗΠΑ), αντί να ανοίξει τηλεόραση, ραδιόφωνο ή εφημερίδα. Από αυτούς σχεδόν το ήμισυ των Αμερικανών (48%) και το ένα τρίτο των Βρετανών (33%) θα το κάνει μέσω ενός κοινωνικού δικτύου και όχι από ένα app ειδήσεων ή μία ιστοσελίδα.
Όταν γίνεται χρήση ενός smartphone, τα δεδομένα έκθεση δείχνουν ότι οι χρήστες είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιούν τα social media και είναι λιγότερο πιθανό να μεταβούν απευθείας σε μια ειδησεογραφική ιστοσελίδα ή app όταν χρησιμοποιούν έναν υπολογιστή ή ένα tablet.
Πληρώνοντας για online ενημέρωση
Οι πωλήσεις των έντυπων εφημερίδων συνέχισαν να πέφτουν στις περισσότερες χώρες που καλύπτει η έκθεση, αλλά τα δεδομένα του τρέχοντος έτους δείχνουν μικρή αύξηση του ποσοστού αυτών που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για online περιεχόμενο ειδήσεων. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι μη αγγλόφωνες χώρες έχουν ένα ποσοστό πληρωμών άνω του 10% .
Τα στοιχεία της έρευνας για την Ελλάδα
Σε ότι αφορά στην Ελλάδα η έρευνα δείχνει ότι ένα ποσοστό της τάξης του 7% όσων συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι πλήρωσαν (σ.σ. Ανεξαρτήτως ποσού) για να έχουν πρόσβαση σε ενημέρωση από κάποιο online μέσο.
Επίσης, η χώρα μας βρίσκεται αρκετά ψηλά σε ότι αφορά στην παρακολούθησης ειδησεογραφικών βίντεο μέσα από κοινωνικά δίκτυα (48%) αλλά και από τα ειδησεογραφικά site (37%), ενώ τέλος, όσων αφορά στην εμπιστοσύνη του κοινού στην ενημέρωση – σ.σ. Ανεξαρτήτως μέσου – στην Ελλάδα είναι χαμηλότερη (20%) και υψηλότερη στη Φινλανδία (65%).
Στους πρωταθλητές του ad blocking η χώρα μας
Ένα από τα ισχυρότερα πλήγματα που δέχονται τα site που έχουν ως βασικό έσοδο την διαφήμιση είναι η άνοδος στο μπλοκάρισμα διαφημίσεων. Ένα πρόβλημα που έρχεται να προστεθεί στην στροφή από τους υπολογιστές στα κινητά που με την μικρότερη οθόνη τους δεν βοηθούν στο να προβάλλονται καλά οι διαφημίσεις αλλά και τον έλεγχο της διαφήμισης από κολοσσούς όπως η Google.
Η έκθεση σημειώνει ότι η ad-μπλοκάρισμα τρέχει μεταξύ 10% (Ιαπωνία) και 38% (Πολωνία), αλλά πολύ υψηλότερη μεταξύ των υπό-35s. Οι περισσότεροι από αυτούς που έχουν κατεβάσει ποτέ ένα blocker τα χρησιμοποιούν τακτικά, γεγονός που υποδηλώνει ότι μετά τη λήψη του σπάνια το κλείνουν. Η Ελλάδα στην γενική κατάταξη είναι δεύτερη πίσω από την Πολωνία με το ποσοστών των χρηστών που δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν Ad – blocking να ανέρχεται σε 36% ενώ στους κάτω των 35 ετών το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 51%.
Μόνο ένα 8% κατόχων smartphone χρησιμοποιεί κάποιο πρόγραμμα απόκρυψης διαφημίσεων όμως περίπου το 1/3 όσων ρωτήθηκαν σε ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο και Γερμανία δήλωσαν ότι σκοπεύουν να εγκαταστήσουν στο κινητό τους μέσα στον επόμενο χρόνο.
Οι ειδήσεις σε βίντεο δεν αναπτύσσονται όσο αναμένονταν
Οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί οι οποίοι έριξαν λεφτά στην παραγωγή βίντεο μάλλον πόνταραν στο λάθος άλογο. Και στις 26 χώρες μόνο το ένα τέταρτο (24%) των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι είδαν σε απευθείας σύνδεση ειδήσεις βίντεο σε μια δεδομένη εβδομάδα. Αυτό αντιπροσωπεύει εκπληκτικά αδύναμη ανάπτυξη δεδομένη την εκρηκτική ανάπτυξη και εξέχουσα θέση στην πλευρά της προσφοράς. Η κατανάλωση βίντεο είναι υψηλότερο στις ΗΠΑ (33%). Αντίθετα, ένας σταθμισμένος μέσος όρος στην Ευρώπη δείχνει ότι λιγότερο από το ένα τέταρτο (22%) χρησιμοποιούν το βίντεο ειδήσεων σε μια δεδομένη εβδομάδα με μερικά από τα χαμηλότερα επίπεδα στη Δανία (15%) και την Ολλανδία (17%).
Μεγάλο μέρος της αύξησης της παρακολούθησης ειδήσεις βίντεο έχει έρθει μέσω των κοινωνικών δικτύων κατά το τελευταίο έτος. Σε χώρες που χρησιμοποιούν τα social media – και διαθέτουν αυτή είναι τώρα η κυρίαρχη συμπεριφορά.
Η online ενημέρωση ανταγωνίζεται την τηλεόραση – Μειώνεται το αναγνωστικό κοινό των εντύπων
Για πέμπτη χρονιά η έκθεση δείχνει ότι η online ενημέρωση ανταγωνίζεται την τηλεόραση σε ότι αφορά την κύρια πηγή ειδήσεων με το αναγνωστικό κοινό των εντύπων να μειώνεται σταθερά. Η Γερμανία και η Γαλλία εμφανίζουν τις πιο παραδοσιακές συμπεριφορές με ισχυρή και συνεχή προτίμηση για την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, και την έντυπη ενημέρωση. Αντίθετα, Κορέα, Νορβηγία και Σουηδία έχουν δείξει έντονα ψηφιακή προοπτικές, αλλά τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης παραμένουν σε αξιόλογη θέση.
Οι τηλεοπτικές ειδήσεις παραμένουν ιδιαίτερα σημαντικές για τους ηλικιωμένους αλλά συνολικά η παρακολούθηση τους συνεχίζει να μειώνεται, ιδίως στις νεότερες ηλικιακές ομάδες. Παράλληλα, συνήθως, εύπορες ευρωπαϊκές και σκανδιναβικές χώρες των Δυτικών με ένα μείγμα από ισχυρούς, καλά χρηματοδοτούμενους δημόσιους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς και τους εμπορικούς παίκτες,πηγαίνουν καλά. Η εμπιστοσύνη είναι χαμηλή στις Ηνωμένες Πολιτείες (33%), καθώς και στις χώρες της Νότιας Ευρώπης. Σχεδόν παντού, οι εκδότες και οι δημοσιογράφοι τυγχάνουν χαμηλότερης εμπιστοσύνης σε σχέση με τους ειδησεογραφικούς οργανισμούς.
Ψήφος εμπιστοσύνης σε φορείς ψηφιακού περιεχόμενου που έχουν επενδύσει σε αυθεντικό περιεχόμενο
Ακόμη και αν έχουμε μπει στην εποχή των κοινωνικών δικτύων και των εξατομικευμένων media η έκθεση συμπεραίνει ότι τα παραδοσιακά μέσα έχουν ακόμη ισχυρή παρουσία. Ακόμη και πηγές πληροφόρησης αλλάζουν ραγδαία, το μεγαλύτερο μέρος του περιεχόμενο που καταναλώνεται εξακολουθεί να προέρχεται από εφημερίδες, ραδιοτηλεοπτικούς φορείς και φορείς ψηφιακού περιεχόμενου που έχουν επενδύσει σε αυθεντικό περιεχόμενο. Φυσικά υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπως η BuzzFeed η οποία έχει δημιούργησε ένα νέο είδος δημοσιογραφίας. Αυτού του είδους όμως τα σήματα και πλατφόρμες χρησιμοποιούνται κυρίως ως δευτερεύοντες πηγές ή για “ανάλαφρη” ενημέρωση.
Παγκόσμιο Φόρουμ CEOs και διευθυντών ειδήσεων για την έρευνα
Μια διακεκριμένη ομάδα ατόμων – ηγετών στον ειδησεογραφικό χώρο συγκέντρωσε το Ινστιτούτο το Reuters στις 21-22 Απριλίου. CEOs και διευθυντές ειδήσεων από 14 χώρες μαζεύτηκαν για 24 ώρες ώστε να ενημερωθούν για τα στοιχεία της μελέτης που έγινε για λογαριασμό του Study of Journalism του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, να συζητήσουν για τις ιδέες τους, τα οράματά τους αλλά και πως θα αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του ψηφιακού περιεχομένου των ειδήσεων.
Στο φόρουμ βρέθηκε και η 24MEDIA Group μέσω του CEO της, κου Σταύρου Δρακουλαράκου, ενώ συμμετείχε η πλειοψηφία των χωρών της Ευρώπης (Οι Irish Times, JP/Politikens Hus – Δανία, NRC Handelsblad – Ολλάνδία, Dagens Nyheter – Σουηδία, Upday – Γερμανία, Helsingin Sanomat – Φινλανδία, , El País – Ισπανία, Neue Zürcher Zeitung – Ελβετία, Le Monde – Γαλλία, και οι Financial Times), η Βόρεια Αμερική (The Washington Post και The Globe και η Mail από τον Καναδά) και η Ινδία (Indian Express).
Επίσης, στην ομάδα συμμετείχε η Monique Villa, CEO του Ιδρύματος Thomson Reuters, ενώ στο δείπνο παρευρέθηκε ο Alan Rusbridger, πρώην αρχισυντάκτης του Guardian και νυν Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής του Ινστιτούτου Reuters.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε ΗΠΑ, Η. Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιρλανδία, Νορβηγία, Σουηδία, Φινλανδία, Δανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Ελβετία, Αυστρία, Ουγγαρία, Τσεχία, Πολωνία, Ελλάδα, Τουρκία, Κορέα, Ιαπωνία, Αυστραλία, Καναδά και Βραζιλία.
Πραγματοποιήθηκε online σε ένα δείγμα 53.300 ενηλίκων (περίπου 2.000 ανά χώρα) στα τέλη Ιανουαρίου και στις αρχές του Φεβρουαρίου του 2016.
Πηγή: http://news247.gr/