120 χρόνια οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοφτό – Καλάβρυτα

0

Πέρασαν 120 χρόνια από τότε που για πρώτη φορά ο βαρύς ήχος της ατμομηχανής ακούστηκε στο φαράγγι του Βουραϊκού.

Μετά από σχεδόν πέντε χρόνια δουλειάς και κόστος που έφτασε τα 3,5 εκατομμύρια δραχμές, (τεράστιο ποσό για εκείνη την εποχή) το Μάρτιο του 1896 ο οδοντωτός σιδηρόδρομος παραδόθηκε στους κατοίκους της Αιγιαλείας και από τότε χωρίς διακοπή κάνει το δρομολόγια Διακοφτό -Καλάβρυτα, μεταφέροντας χιλιάδες επιβάτες κάθε χρόνο.

Φέτος, με αφορμή τα 120 χρόνια του οδοντωτού, οι Δήμοι της Αιγιαλείας και των Καλαβρύτων οργάνωσαν μια σειρά εκδηλώσεων με στόχο να ανανεωθεί ο ενδιαφέρον για το τρενάκι του οδοντωτού, ώστε περισσότεροι επισκέπτες να κάνουν αυτό το μοναδικό σε ομορφιά δρομολόγιο.

«Ο οδοντωτός αποτελεί ένα μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς» εξηγεί ο κ. Γιάννης Καραπαναγιώτης, πρόεδρος του συλλόγου φίλων οδοντωτού σιδηροδρόμου και συνταξιούχος πλέον μηχανοδηγός, ο οποίος εργάστηκε στη γραμμή 34 χρόνια.

“Το υπουργείο πολιτισμού το 1996 χαρακτήρισε τον οδοντωτό διατηρητέο μνημείο, στο οποίο περιλαμβάνονται εκτός από τη γραμμή τα κτίρια, οι εγκαταστάσεις και ότι βρίσκεται σε απόσταση 20 μέτρων ένθεν και ένθεν του άξονα της γραμμής”

Ο οδοντωτός ξεκινά από το παραλιακό Διακοφτό και διανύοντας μια απόσταση 22 χιλιομέτρων και 350 μέτρων καταλήγει στην πόλη των Καλαβρύτων σε υψόμετρο 750 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας.

Εκατομμύρια τουρίστες από όλο τον κόσμο έχουν επισκεφτεί τον οδοντωτό μιας και η διαδρομή μέσα στο φαράγγι του Βουραϊκού είναι μοναδική. Η εναλλαγή της χλωρίδας, της πανίδας, των βράχων, των τεχνικών έργων, τα οποία είναι πρωτοποριακά. Φυσικά το καλύτερο κομμάτι της διαδρομής είναι από το Διακοφτό μέχρι το σταθμό της Κάτω Ζαχλωρούς“.

Οι σιδηροδρομικές γραμμές κατά διαστήματα διαθέτουν μια επιπλέον ράγα με οδόντωση, που επιτρέπουν στο τρενάκι να κινείται σε κλίσεις μέχρι 17,5 μοίρες.

Στο παρελθόν, το τρενάκι ήταν το μόνο μεταφορικό μέσο για να εξυπηρετεί τα ορεινά χωριά της Αιγιαλείας. Σήμερα λειτουργεί μόνο για τουριστικούς λόγους και ο αριθμός των επισκεπτών αυξάνεται συνεχώς είτε για ολόκληρη τη διαδρομή, είτε για μέρος της επιλέγοντας την πεζοπορία για ένα κομμάτι της στη χαράδρα του Βουραϊκού. Πέρυσι μετακινήθηκαν με τον οδοντωτό περίπου 200.000 επιβάτες ενώ την καλοκαιρινή περίοδο που ξεκινά από τον Μάιο η ΤΡΕΝΟΣΕ βάζει επιπλέον δρομολόγια για να εξυπηρετήσει τη ζήτηση.

Τελευταία στάση του οδοντωτού είναι τα Καλάβρυτα όπου ο επισκέπτης έχει πάρα πολλά να δει και να συνδυάσει τη βόλτα του με επισκέψεις στηΜονή της Άγιας Λαύρας, το Σπήλαιο των Λιμνών, το χιονοδρομικό κέντρο και το Μουσείο Ολοκαυτώματος.

Δείτε βίντεο για τον εορτασμό 120 χρόνων του οδοντωτού σιδηρόδρομου Διακοπτού-Καλαβρύτων που κατασκευάστηκε το 1986

Share.

Comments are closed.