Προσεγγίσεις του θέματος , ύστερα από την κατάργηση του θεσμού, από το Υπουργείο Παιδείας.
2º Μέρος Ιστορική αναδρομή παρεμβάσεων και καινοτομιών στο Δημοτικό Σχολείο. Τα χαρακτηριστικά του Ολοήμερου ΕΑΕΠ
Κατά το σχολικό έτος 1986-87 το ΥΠΕΠΘ αποφάσισε τη δοκιμαστική λειτουργία τμημάτων Δημιουργικής Απασχόλησης παιδιών εργαζόμενων γονέων (10 Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία στο Λεκανοπέδιο Αττικής). Το μέτρο αφορούσε τους μαθητές των τριών πρώτων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου ,όπου μπορούσαν τα παιδιά να παραμένουν μέχρι το απόγευμα ,αναλαμβάνοντας οι γονείς και οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης τη χρηματοδότηση .
Το 1989 το Υπουργείο Παιδείας με την εγκύκλιό (Γ1/98/265/2-3-1989) καθιέρωσε τα «Προγράμματα Δημιουργικής Απασχόλησης Μαθητών –Παιδιών Εργαζόμενων Γονέων» (ΠΔΑΜΕΓ) .
Το σχολικό έτος 1994-1995 το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε στη δοκιμαστική εφαρμογή Προγραμμάτων Δημιουργικής Απασχόλησης σε δημοτικά σχολεία κυρίως για τα παιδιά των εργαζόμενων γονέων, σε περιοχές κοινωνικοοικονομικά ασθενέστερες.
Το μοντέλο αυτό λειτούργησε παράλληλα με τα Τμήματα Δημιουργικής Απασχόλησης που είχαν ιδρύσει οι γονείς μέχρι το 1998, καλύπτοντας κυρίως κοινωνικές ανάγκες .
Παράλληλα με την γενικευμένη εφαρμογή του ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου(Διευρυμένου Ωραρίου), εφαρμόσθηκαν Πιλοτικά Πανελλαδικά σε 28 σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης νέα προγράμματα σπουδών και μεθοδολογίας διδασκαλίας καθώς και ωραρίου.(ν΄.2525/97) Το πρόγραμμα των 28 Πιλοτικών Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων ήταν ενιαίο και υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές και αναπτύσσονταν από τις 8.00 το έως στις 16.00 . Υιοθετούσε νέες αρχές οργάνωσης και διδακτικής μεθοδολογίας. Ήταν, ένα σχολείο Ανοιχτό και ευέλικτο, Στοχοκεντρικό, Διαθεματικό, Βιωματικό και Συνεργατικό, Παιδαγωγικά Διαφοροποιημένο, Καινοτόμο.
«Το Νέο Σχολείο» σήμερα, όσον αφορά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ,υλοποιείται σε ένα μεγάλο αριθμό σχολικών μονάδων (1.300 περίπου ,το 65% του μαθητικού πληθυσμού) με την εφαρμογή του προγράμματος των ολοήμερων δημοτικών σχολείων με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) (ΦΕΚ 804/9-6-2010).
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του Ολοήμερου Προγράμματος ΕΑΕΠ
Το πρωινό υποχρεωτικό πρόγραμμα του ΕΑΕΠ αυξάνει τις διδακτικές εβδομαδιαίες ώρες στις Α΄ και Β΄ τάξη από 25 σε 35 ώρες ,στις Γ΄ και Δ΄ τάξεις από 28 σε 35 ώρες και στις Ε΄ και Στ΄ τάξεις από 32 σε 35ώρες , αφού προστίθενται σε αυτό νέα διδακτικά αντικείμενα (π.χ. νέες τεχνολογίες, θεατρική αγωγή) και νέες δραστηριότητες (π.χ. χορός, φιλοαναγνωσία , καινοτομίες ).
Προαιρετικά οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν το Ολοήμερο Πρόγραμμα το οποίο ολοκληρώνεται στις 16:15.
Προστίθεται το μάθημα των Νέων Τεχνολογιών, της Θεατρικής Αγωγής καθώς και το μάθημα της Αγγλικής γλώσσας από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού.
Αυξάνονται οι ώρες της Φυσικής Αγωγής, διδάσκεται υποχρεωτικά ο χορός, αυξάνονται οι ώρες της Μουσικής και εισάγεται το μάθημα της Φιλαναγνωσίας.
Δίνεται έμφαση στην ανάπτυξη διαθεματικών δραστηριοτήτων, σε όλες τις τάξεις, με Αγωγή Υγείας, Διατροφικές Συνήθειες, Κυκλοφοριακή Αγωγή, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Τοπική Ιστορία- Τοπογεωγραφία.
Εισάγεται ως κυρίαρχη διδακτική μεθοδολογία η βιωματική, η συνεργατική μάθηση και η ανακαλυπτική μέθοδος.
Η υποχρεωτική παραμονή όλων των μαθητών μέχρι τις 14.οο επηρεάζει την παράμετρο χρόνος, αφού επιμηκύνεται το πρόγραμμα με τις επιπρόσθετες δραστηριότητες και τα νέα διδακτικά αντικείμενα.
Τα νέα δεδομένα του ωρολογίου προγράμματος ΕΑΕΠ:
Υποχρεωτικά όμως στις ώρες της Ευέλικτης Ζώνης, παρουσιάζονται οι ακόλουθες δραστηριότητες:
Στο ωρολόγιο πρόγραμμα των ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων με ΕΑΕΠ η αναλογία ακαδημαϊκών (Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική, Ιστορία ,Ξένες Γλώσσες κλπ) με τα μη ακαδημαϊκά-καινοτόμα- μαθήματα (Φ.Α..Μουσική, Θεατρική Παιδείας, Καλλιτεχνικά, Πληροφορική κλπ) είναι η ακόλουθη:
Η κατανομή αυτή των ακαδημαϊκών και μη μαθημάτων, όπως έχει διαπιστωθεί, δεν κουράζει τους μαθητές ,ενώ η εναλλαγή των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων (13 ώρες διδασκαλίας) ,δεν αντικαθιστά τον δάσκαλο τάξης (22 ώρες διδασκαλίας) και είναι χρήσιμη στην προσαρμογή των μαθητών στη συνεργασία και αποδοχή και άλλων προσώπων στην εκπαίδευση τους.(αποδόμηση του εγωκεντρισμού των παιδιών που καλλιεργείται στις οικογένειες)
Το Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) τυπικά και ουσιαστικά, στοχεύει στη βελτίωση της παρεχόμενης ποιότητας σπουδών και στην προώθηση ενός ανθρωποκεντρικού μοντέλου εκπαίδευσης.
Ενισχύει το δημοκρατικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης, την ολιστική προσέγγιση της γνώσης, την ενίσχυση των μαθητών που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, την άμβλυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, την διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής μεταξύ των μαθητών και την ενίσχυση του μαθησιακού αποτελέσματος, αναδεικνύοντας το θεσμό του ως έναν από τους κατ’ εξοχήν τρόπους παροχής αντισταθμιστικής αγωγής στη χώρα μας.
Ο βαθμός επιτυχίας της εφαρμογής των στόχων του προγράμματος ΕΑΕΠ, εξαρτάται από τους ρυθμούς επιμόρφωσης και στήριξης των εκπαιδευτικών –ιδιαίτερα των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων-αλλά και από τη συνέχεια και συνέπεια της διοικητικής υποστήριξης της Διοίκησης της Εκπαίδευσης και της βούλησης της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας.
Προηγούμενα άρθρα
Η δέσμευση του δημάρχου Μάριου Ψυχάλη και της διοίκησης του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης για…
Το Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2024, ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, απέστειλε επιστολή στον Υπουργό Εσωτερικών,…
Μπορεί στο κομμάτι του ψηφιακού μετασχηματισμού στην παιδεία οι κυβερνητικές επιδόσεις να μην είναι καλές,…
Σύμβολο αντίστασης των γυναικών στο Ιράν κατά των αυστηρών κανόνων του Ιράν έγινε η φοιτήτρια…
Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση του Δήμου Χαλανδρίου «1940-1950, η μεγάλη δεκαετία», στο πλαίσιο…
Ο επικεφαλής της παράταξης «Χαλάνδρι στο Φως» Χάρης Ρώμας, με ανακοίνωσή του στα μέσα κοινωνικής…