Προσεγγίσεις του θέματος , ύστερα από την κατάργηση του θεσμού, από το Υπουργείο Παιδείας.
1ο Μέρος: Γενική θεωρητική προσέγγιση
Στη σημερινή εποχή οι ραγδαίες εξελίξεις στις νέες τεχνολογίες και στις επικοινωνίες, η παγκοσμιοποίηση και οι ανοιχτές αγορές επιδρούν και προκαλούν αλλαγές στις κοινωνίες και στα εκπαιδευτικά συστήματα.
Όλο το οικονομικό και κοινωνικό πλαίσιο χαρακτηρίζεται από μια πολυπλοκότητα, η οποία θέτει νέες προβληματικές, οι οποίες απαιτούν την προσαρμογή στα νέα δεδομένα.
Τα εκπαιδευτικά συστήματα ,ως θεσμοί του εποικοδομήματος, επηρεάζονται σημαντικά. Προκειμένου λοιπόν η εκπαίδευση να συμβαδίζει με τις ανάγκες της εποχής πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα εκάστοτε νέα δεδομένα και να δημιουργείται ένα κατάλληλο μαθησιακό, παιδαγωγικό περιβάλλον το όποιο ταυτόχρονα να είναι ελκυστικό, ώστε να επιτυγχάνεται ευχάριστα η διαπαιδαγώγηση των παιδιών.
Σύμφωνα με τις επικρατούσες επιστημονικές απόψεις, η αποτελεσματικότητα της μάθησης και της επικοινωνίας επηρεάζεται από γνωστικούς, ψυχολογικούς, συναισθηματικούς, κοινωνικούς, περιβαλλοντικούς και φυσικούς παράγοντες. Οι αλλαγές που πρέπει να εισαχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα έχουν τα χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών καινοτομιών.
Τα τελευταία είκοσι περίπου χρόνια και στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, εισήχθησαν ,εφαρμόστηκαν και αξιολογήθηκαν καινοτόμα προγράμματα τα οποία στόχευαν αφενός στην αλλαγή των διαδικασιών μάθησης, ώστε από απομνημονευτική – ατομική να γίνει διερευνητική – ομαδοσυνεργατική και να προσεγγίζει τη γνώση ολιστικά, τόσο στην ανάπτυξη δεξιοτήτων όσο και στην καλλιέργεια θετικών στάσεων και συμπεριφορών των μαθητών .
Η σύγχρονη προσέγγιση προσδιορίζει πως ο χώρος ,ο χρόνος και ο ρόλος του σχολείου αποτελούν τρία δομικά στοιχεία της ύπαρξης του, ταυτόχρονα με την παροχή γνώσεων, την ανάπτυξη δεξιοτήτων, τη διαμόρφωση στάσεων και αξιών που θεμελιώνουν τη λειτουργία του. Αυτά τα στοιχεία διαμορφώνουν το λειτουργικό πλαίσιο των σχολικών μονάδων και το παιδαγωγικό πεδίο ανάπτυξης εκπαιδευτικών πολιτικών
Για την εφαρμογή των νέων εκπαιδευτικών πολιτικών και των καινοτομιών χρειάζεται να προωθηθούν νέες αντιλήψεις και πρακτικές:
Η καινοτομία στην ελληνική εκπαίδευση εμφανίσθηκε κυρίως με τη μορφή:
Καινοτόμων προγραμμάτων, στα οποία το νέο περιέχεται στις αρχές, τις διδακτικές προσεγγίσεις και τα διδακτικά μέσα,
Η εισαγωγή της νέας βιωματικής διδακτικής μεθοδολογίας συνοδεύθηκε με :
Με βάση το πλαίσιο αυτό, ο ρόλος του σχολείου από καθαρά ακαδημαϊκός αλλάζει, αναθεωρείται, αποκτά ρόλο δημιουργικό και μετασχηματίζεται «σε μικρή κοιτίδα παραγωγής και επεξεργασίας πολιτισμού και πολιτιστικών αξιών».
Η διαδικασία αυτή αλλαγής του ρόλου του σχολείου απαιτεί χρόνο ,συνέχει ,συνέπεια στην εκπαιδευτική πολιτική και υποστήριξη των εκπαιδευτικών τάξης και ειδικοτήτων. Είναι μια πορεία δύσκολη και προϋποθέτει την αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών με ρήξεις απέναντι και στα ατομικά «βολέματα»,αλλά και τα συλλογικά συμφέροντα.
Η Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική Πολιτική
Η προσαρμογή του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος στο ευρωπαϊκό πλαίσιο, γίνεται την τελευταία εικοσιπενταετία, με χρονική βραδυπορία και παλινδρομήσεις. Η Ε.Ε. προωθεί, με βάση την αρχής της επικουρικότητας, τις συνεργασίες μεταξύ των μελών της υποστηρίζοντας συμπληρωματικές δράσεις στα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα.
Σε ότι αφορά τις χώρες τις Ευρωπαϊκής Ένωσης, το 2007 το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υιοθέτησε ένα πλαίσιο βασικών δεικτών για τον έλεγχο της προόδου της Εκπαίδευσης προς τους «στόχους της Λισσαβόνας».
Πρόκειται για τους ακόλουθους 16 δείκτες:
Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή του «Νέου Σχολείου» που ξεκίνησε το 2010,έλαβε υπόψη του τόσο τις παιδαγωγικές καινοτομίες ,όσο και τις Ευρωπαϊκές προκλήσεις και εξελίξεις.
Η πολιτική για το Νέο Σχολείο βασίσθηκε στις ανάγκες της ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας, στις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη Βελτίωση των Ικανοτήτων για τον 21 Αιώνα (Ιούλιος 2008),τα συμπεράσματα του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Νοέμβριος 2009), τις πιλοτικές εφαρμογές προγραμμάτων και τις μελέτες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας(ΚΕΕ).
Με βάση το προαναφερόμενο πλαίσιο σχεδιάσθηκαν και υλοποιήθηκαν για την υποχρεωτική εκπαίδευση πολιτικές:
Οι πολιτικές αυτές ξεκίνησαν το 2010 και είχαν ως χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της εφαρμογής το 2014. Οι πολιτικές εξελίξεις και αλλαγές στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και των κυβερνήσεων, είτε «πάγωσαν», είτε και ανέτρεψαν τον στρατηγικό εκπαιδευτικό σχεδιασμό.
Προηγούμενα άρθρα
Ο Περιφερειακός Σύμβουλος Αττικής Νίκος Μαγκανάρης υπέβαλε την Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2024 επερώτηση στο Περιφερειακό…
Η δέσμευση του δημάρχου Μάριου Ψυχάλη και της διοίκησης του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης για…
Το Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2024, ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, απέστειλε επιστολή στον Υπουργό Εσωτερικών,…
Μπορεί στο κομμάτι του ψηφιακού μετασχηματισμού στην παιδεία οι κυβερνητικές επιδόσεις να μην είναι καλές,…
Σύμβολο αντίστασης των γυναικών στο Ιράν κατά των αυστηρών κανόνων του Ιράν έγινε η φοιτήτρια…
Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση του Δήμου Χαλανδρίου «1940-1950, η μεγάλη δεκαετία», στο πλαίσιο…