Το ζήτημα της παιδαγωγικής ελευθερίας και δημοκρατίας στο σχολείο κυριάρχησε διαχρονικά στην ατζέντα των διεκδικήσεων του εκπαιδευτικού μας κινήματος για την κατάκτηση και διασφάλιση των αρχών που διέπουν τη φυσιογνωμία ενός ανοιχτού δημοκρατικού σχολείου.
Η έννοια της παιδαγωγικής ελευθερίας και δημοκρατίας στο σχολείο, από τις αρχές της δεκαετίας του ’80 και μέχρι σήμερα δοκιμάστηκε έντονα και υποσκάφτηκε από διάφορες πλευρές γιατί δεν οριοθετήθηκε με ολοκληρωμένο τρόπο το περιεχόμενο του χαρακτήρα της με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη σύγχυση σχετικά με τις διαστάσεις του ζητήματος αυτού και να αλληλοτροφοδοτούνται αντιφατικές προσεγγίσεις.
Κατά συνέπεια προκύπτουν εύλογα ερωτήματα όπως:
Συνοπτικά, κάποιες από τις εύλογες απαντήσεις που θα μπορούσαν να διατυπωθούν σε αυτά τα ερωτήματα είναι:
Α. Την παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο σχολείο επηρεάζουν και υπονομεύουν οι ακόλουθοι ανασταλτικοί παράγοντες:
Β. Η παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο σχολείο εμπεδώνεται και κατοχυρώνεται θεσμικά με:
Γ. Η παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο σχολείο εκφράζεται μέσω πρακτικών και συμπεριφορών που εκδηλώνονται με…
Συμπεράσματα – Προτάσεις για θεσμικές τομές στην οργάνωση και διοίκηση του σχολείου
Α. Εκπαιδευτικά Συμβούλια
Β. Αναβάθμιση του ρόλου του Συλλόγου Διδασκόντων
Η παραπάνω αναβάθμιση θα κατοχυρώνεται με νομοθετικές ρυθμίσεις οι οποίες θα προσδίδουν στη φυσιογνωμία του αυτοπροσδιοριστικά χαρακτηριστικά μέσα από ένα ευέλικτο και λειτουργικό τρόπο δραστηριοποίησής του (χρόνος, τρόπος, θεματολογία, κ.λ.π.) καθώς επίσης και μέσω αποφασιστικών αρμοδιοτήτων όπως: Σχεδιασμός, προγραμματισμός, υλοποίηση του εκπαιδευτικού έργου, οργάνωση της διδασκαλίας, επιλογή μεθόδων, καταμερισμός ρόλων και εργασιών, ωρολόγιο πρόγραμμα, υλοποίηση προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας, καινοτόμες δράσεις, ρυθμός και διάταξη κάλυψης της διδακτέας ύλης, υλοποίηση προγραμμάτων ενδοσχολικής επιμόρφωσης, μορφές συνεργασίας με τους γονείς, μεθόδους και μορφές αξιολόγησης μαθητών, προτάσεις για θέματα αναλυτικών προγραμμάτων, δραστηριότητες ευρύτερου κοινωφελούς και πολιτιστικού χαρακτήρα, στήριξη καινοτομιών και ενθάρρυνση.
Γ. Θεσμοθέτηση Κώδικα Εκπαιδευτικής Δεοντολογίας και Γονεϊκής Συμπεριφοράς
Για την αποφυγή συγκρούσεων και αντιπαραθέσεων στο εσωτερικό του σχολείου από εξωθεσμικές παρεμβάσεις είναι αναγκαίο να διαμορφωθεί ένας Κώδικας Δεοντολογίας ο οποίος θα διέπει και θα ρυθμίζει τις σχέσεις μεταξύ των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία και θα θέτει με σαφή τρόπο τα όρια και τους κανόνες συμπεριφοράς τόσο από την πλευρά των εκπαιδευτικών όσο και από την πλευρά των γονέων, με σκοπό να διαμορφώνεται θετικό κλίμα στο σχολείο και να διασφαλίζεται η αυτοτέλεια και η παιδαγωγική αυτονομία της σχολικής μονάδας.
Ο Κώστας Ανθόπουλος είναι μέλομς του Δ.Σ. Α’ Συλλόγου Εκπ/κών Ανατ. Θεσ/νίκης
Προηγούμενα άρθρα
Την επίθεση σε χριστουγεννιάτικη αγορά στο Μαγδεμβούργο της Γερμανίας καταδίκασε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, τονίζοντας…
Το Καραμανδάνειο Νοσοκομείο Παίδων επισκέφθηκε το πρωί του Σαββάτου 21 Δεκεμβρίου αντιπροσωπεία της περιφερειακής παράταξης…
Στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2025, ο Πρωθυπουργός παρουσίασε το μεγάλο αφήγημα της ΝΔ…
Χθες, την ημέρα του χειμερινού ηλιοστασίου, την πιο μικρή μέρα του χρόνου με το μεγαλύτερο…
Ο Δήμος Αθηναίων, θέλοντας να δώσει την ευκαιρία στις μαθήτριες και τους μαθητές να απολαύσουν…
Μια καταιγίδα οργής της ακροδεξιάς άναψε σε όλη την Ευρώπη το βράδυ της Παρασκευής, αφού…