Kυβερνητικό συμβούλιο υπό τον Αλέξη Τσίπρα που έγινε Υπουργικό Συμβούλιο

0

Το κυβερνητικό συμβούλιο μετατράπηκε σε υπουργικό, καθώς στο γραφείο του πρωθυπουργού προσήλθαν αργά το βράδυ της Παρασκευής όλα τα μέλη της κυβέρνησης. Ο Αλέξης Τσίπρας αμέσως μετά την άφιξή του από τις Βρυξέλλες συγκάλεσε στο Μαξίμου το κυβερνητικό συμβούλιο, προκειμένου να εξετάσει την στρατηγική που θα ακολουθήσει για την κρίσιμη διαπραγμάτευση με τους δανειστές. Ο Αλέξης Τσίπρας έφτασε στο Μέγαρο Μαξίμου λίογ πριν τις 20:30 κατευθείαν από τις Βρυξέλλες. 
Στο Μέγαρο Μαξίμου συνεδρίασε το Κυβερνητικό Συμβούλιο υπό τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, αμέσως μετά την επιστροφή του από τις Βρυξέλλες. Αργά το βράδυ η συνεδρίαση μετατράπηκε σε διευρυμένο Υπουργικό Συμβούλιο με τη συμμετοχή όλων των αναπληρωτών υπουργών.
Όμως λγο μετά τις 23:00 άρχισαν να προσέρχονται στο Μέγαρο Μαξίμου μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου όπως ο αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη Γ. Πανούσης, ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας, η αναπληρωτής υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θ. Φωτίου, η αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Τ. Χριστοδουλοπούλου, ο αναπληρωτής υπουργός Κοινωνικών Ασφαλίσεων Δ. Στρατούλης, η αναπληρωτής υπουργός Τουρισμού Ελ. Κουντουρά.
Ο αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Γ. Κατρούγκαλος δήλωσε προσερχόμενος στο Μέγαρο Μαξίμου πως πάμε για μια καλή συμφωνία και όχι για ένα συμβιβασμό που δεν θα είναι τίμιος.
Κατά την έναρξη του Κυβερνητικού Συμβουλίου, στις 20:30, κύκλοι του Μεγάρου Μαξίμου σχολίαζαν χαρακτηριστικά ότι «το επικοινωνιακό game, is over» και ότι «όσο η Ελλάδα δεν υποχωρεί, οι απειλές υποχωρούν και κερδίζει η λογική».
«Χθες στο Eurogroup και στη Σύνοδο Κορυφής κατέστη σαφές ότι η Ελλάδα πρέπει να απαντήσει στο κείμενο των Θεσμών εντός 24 ωρών. Η πρότασή τους είναι ένα σκληρό μνημόνιο που προβλέπει σκληρά μέτρα και υψηλό ΦΠΑ. Όσο βέβαια η Ελλάδα δεν υποχωρεί, οι απειλές υποχωρούν και κερδίζει η λογική» ανέφεραν οι ίδιοι κύκλοι.
Οι αναφορές αυτές γίνονται εν μέσω πληροφοριών περί υπαναχώρησης των θεσμών για το ΦΠΑ σε ξενοδοχεία και νησιά.
Όπως ανέφερε ο Μανώλης Σπινθουράκης στο Mega, επικαλούμενος ευρωπαίο αξιωματούχο, οι θεσμοί φαίνεται να αποδέχονται την αύξηση του ΦΠΑ στο 13% για τα ξενοδοχεία -και όχι στο 23%- ενώ άλλες πηγές αναφέρουν ότι γίνονται διαπραγματεύσεις και για τη διατήρηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά, με στόχο να βρεθούν ισοδύναμα μέτρα.
Την εκτίμηση ότι το Σάββατο θα επέλθει συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές εξέφρασε ο υπουργός Υγείας Π. Κουρουμπλής κατά την άφιξή του στο Μέγαρο Μαξίμου. «Νομίζω ότι αύριο πάμε για συμφωνία» είπε.
Στο Κυβερνητικό Συμβούλιο ο κ. Τσίπρας αναμένεται να ενημερώσει τα μέλη της κυβέρνησης για τις μέχρι τώρα εξελίξεις από το μέτωπο της διαπραγμάτευσης, με πιο πρόσφατη το «όχι» της Αθήνας στη νέα πρόταση των δανειστών για πεντάμηνη παράταση στο υφιστάμενο πρόγραμμα με χρηματοδότηση 15,5 δισ. ευρώ.
Στις Βρυξέλλες παραμένουν τεχνοκράτες και κυβερνητικό κλιμάκιο, με τους κ.κ. Γιάνη Βαρουφάκη και Ευκλείδη Τσακαλώτο, προκειμένου να αναζητήσουν τη μέγιστη δυνατή σύνθεση των προτάσεων των δύο πλευρών ώστε να μπορέσει να επιτευχθεί μια συμφωνία στο Eurogroup του Σαββάτου.

Απορρίφθηκε η πρόταση των δανειστών
Νωρίτερα, η κυβέρνση με  non paper απέρριψε τη νέα πρόταση των δανειστών που οδηγεί την χώρα σε νέο μνημόνιο. « Αν αυτή η πρόταση γινόταν αποδεκτή από την κυβέρνηση και το Κοινοβούλιο, οι πολίτες και οι αγορές θα προεξοφλούσαν ένα πεντάμηνο περαιτέρω συρρίκνωσης που θα οδηγούσε σε άλλη μία διαπραγμάτευση υπό συνθήκες κρίσης. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή η πρόταση των θεσμών» αναφέρουν κατηγορηματικά κυβερνητικές πηγές και προσθέτουν «Η κυβέρνηση δεν έχει λαϊκή εντολή, ούτε και ηθικό δικαίωμα, να προσυπογράψει ένα νέο Μνημόνιο». 

Διαβάστε το non paper του Μαξίμου 
1.Η πρόταση των θεσμών προς την ελληνική κυβέρνηση ήταν να νομοθετηθούν άμεσα βαθειά υφεσιακά μέτρα (τα οποία θα πλήξουν και τον ήδη τραυματισμένο κοινωνικό ιστό της χώρας) ως προϋπόθεση για πεντάμηνη χρηματοδότηση η οποία, ωστόσο, κρίνεται παντελώς ανεπαρκής. Αν αυτή η πρόταση γινόταν αποδεκτή από την κυβέρνηση και το Κοινοβούλιο, οι πολίτες και οι αγορές θα προεξοφλούσαν ένα πεντάμηνο περαιτέρω συρρίκνωσης που θα οδηγούσε σε άλλη μία διαπραγμάτευση υπό συνθήκες κρίσης. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή η πρόταση των θεσμών.
2. Ως προς το χρηματοδοτικό κενό των επόμενων πέντε μηνών, η πρόταση των θεσμών αφορά 12 δισ. ευρώ από Ευρωπαϊκούς θεσμούς (EFSF και επιστροφή κερδών της ΕΚΤ από τα ομόλογα SMP) συν 3,5 δισ. ευρώ από το ΔΝΤ (τα οποία, όμως, είναι απίθανο να αποδοθούν όπως εξηγείται πιο κάτω) , συνολικά, δηλαδή, 15,5 δισ. ευρώ. 
3. Πιο συγκεκριμένα, η πρόταση που παρουσιάστηκε στο χτεσινό Eurogroup στον Υπουργό Οικονομικών έχει ως εξής:
α. Τις επόμενες μέρες να αποδοθούν τα κέρδη της ΕΚΤ του 2014 από την αγοραπωλησία των ομολόγων του προγράμματος SMP [τα οποία παρακρατούν έξι μήνες οι εταίροι υπέρ της Ελλάδας] ύψους 1,8 δισ. ευρώ –ποσό που θα δοθεί στις 30 Ιουνίου, μαζί με άλλα 100 εκ. ευρώ από το υστέρημα του κράτους, στο ΔΝΤ.
β. Στα μέσα Ιουλίου θα «δοθούν» στη χώρα 4 δισ. ευρώ συνολικά από τον EFSF. Από αυτά τα 1,8 δισ. ευρώ θα προέρχονται από την τελευταία δόση του 2ου Μνημονιακού δανείου συν 2,2 δισ. ευρώ που θα προέλθουν από μέρος των 10,9 δισ. ευρώ του ΤΧΣ -χρήματα που, υπενθυμίζεται, είχαν προβλεφθεί αποκλειστικά για τυχόν αναχρηματοδότηση των τραπεζών. Από αυτά τα 4 δισ. ευρώ τα 3,5 δισ. ευρώ θα αποδοθούν στην ΕΚΤ για αποπληρωμή ενός ομολόγου του προγράμματος SMP, το οποίο ωριμάζει, ενώ τα υπόλοιπα 500 εκ. ευρώ θα τεθούν στην διάθεση του ΕΣΠΑ [μέρος εθνικής χρηματοδότησης].
γ. Αρχές Αυγούστου, άλλα 4,7 δισ. ευρώ θα αποσπαστούν από τα 10,9 δισ. ευρώ του ΤΧΣ [στο ταμείο, πλέον, απομένουν ελάχιστα χρήματα στο ταμείο υπέρ των τραπεζών], ώστε να αποπληρωθεί το έτερο ομόλογο του προγράμματος SMP της ΕΚΤ.
δ. Τέλος, τον Οκτώβριο, 1,5 δισ. ευρώ από τα κέρδη της ΕΚΤ του 2015 [από την αγοραπωλησία των ομολόγων του προγράμματος SMP] θα αποδοθούν στο ΔΝΤ.
4. Τα παραπάνω ποσά κρίνονται ανεπαρκή καθώς δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τα ποσά που το ελληνικό δημόσιο έχει πληρώσει στους δανειστές του [κυρίως το ΔΝΤ], χωρίς να έχει εισπράξει ούτε ένα ευρώ από τους δανειστές, εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ληξιπρόθεσμες οφειλές και αύξηση των ρέπος. 
5. Η πρόταση δεν προβλέπει ούτε ένα ελάχιστο αποθεματικό για το ελληνικό δημόσιο αλλά ούτε και τις μελλοντικές αποπληρωμές του ΔΝΤ, ζήτημα ύψιστης σημασίας, δεδομένης της άρνησης του ΔΝΤ να καταβάλει τις δόσεις που προβλέπονται από την δανειακή συμφωνία καθώς κρίνει πως το ελληνικό δημόσιο χρέος δεν είναι βιώσιμο. 
6. Καθίσταται φανερό ότι η πρόταση των θεσμών, ακόμα κι αν δεν λάβουμε υπ’ όψη τα υφεσιακά και κοινωνικά αποδομητικά μέτρα που προβλέπει, αφήνει ένα σημαντικό χρηματοδοτικό κενό για την πεντάμηνη περίοδο επέκτασης που προβλέπει ενώ, κι αυτό είναι το ανησυχητικότερο, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε νέα σκληρή διαπραγμάτευση, κι ένα νέο καταστροφικό Μνημόνιο, στο τέλος του χρόνου. 
7. Η κυβέρνηση κατέθεσε λελογισμένη πρόταση διευθέτησης του χρέους και επίλυση του χρηματοδοτικού προβλήματος [π.χ. μέσα από την de facto μεταβίβαση του χρέους προς την ΕΚΤ προς τον ESM], πρόταση που αρνήθηκαν οι θεσμοί. Η κυβέρνηση δεν έχει λαϊκή εντολή, ούτε και ηθικό δικαίωμα, να προσυπογράψει ένα νέο Μνημόνιο.

Share.

Comments are closed.