Σύμφωνα με την τρισέλιδη ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, που εκδόθηκε στη σκιά των σχετικών πληροφοριών μετά από τις πρώτες επαφές με τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών, το πρωτογενές πλεόνασμα του 2014 δεν διαμορφώθηκε στο 1,5%, όπως προβλέπει το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής αλλά στο 0,3%, κάτι που σημαίνει πρακτικά ότι υπάρχει μια «τρύπα» 2,147 δισ ευρώ.
Η ανακοίνωση καταλήγει, μάλιστα, με ειδική αναφορά στις αρνητικές επιδόσεις των εσόδων, απαντώντας στην πραγματικότητα στα όσα υποστήριξε η ΝΔ περί αποκλίσεων που οφείλονται στην παρατεταμένη προεκλογική περίοδο και στην αβεβαιότητα του πρώτου διμήνου του έτους.
Επί της ουσίας, το υπουργείο Οικονομικών επισημαίνει ότι η υστέρηση στα έσοδα δημιουργήθηκε από τον Αύγουστο του 2014, διατηρήθηκε στους επόμενους μήνες και διαμορφώθηκε ταμειακά στα περίπου 2 δισ. ευρώ στο τέλος του Δεκεμβρίου.
Αφήνοντας, όμως, κανείς κατά μέρος το ποιος ευθύνεται για τις αποκλίσεις και την «τρύπα», καταλήγει στο η πίεση που θα ασκήσουν οι δανειστές για διορθωτικά μέτρα θα πρέπει να αναμένεται αφόρητη.
Χρηματοδοτικό πρόβλημα «δείχνει» νέο δάνειο και μέτρα
Το Μέγαρο Μαξίμου από το Σάββατο διαμηνύει ότι δεν πρόκειται να λάβει υφεσιακά μέτρα, ωστόσο όπως πληροφορούμαστε, το «κενό» των 2,147 δισ ευρώ, δημιουργεί κυρίως χρηματοδοτικό πρόβλημα, το οποίο με τη σειρά του οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε νέο «πακέτο», ίσως πάνω από 30 δισ. ευρώ, για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της χώρας.
Αναλυτικά όλη η ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών:
Προσδιορισμός πρωτογενούς αποτελέσματος του προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης
Το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης
Το ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης αποτελείται από το ισοζύγιο του Κράτους (Υπουργεία, περιφερειακές υπηρεσίες Υπουργείων και Αποκεντρωμένες Διοικήσεις), από το ισοζύγιο της Κεντρικής Διοίκησης (Κράτος, Νομικά Πρόσωπα και ΔΕΚΟ ταξινομημένες εντός της Γενικής Κυβέρνησης), από το ισοζύγιο των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και από το ισοζύγιο των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ).
Η αξιολόγηση με βάση το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών (ΕΣΛ-2010) ή European System Accounts (ESA-2010)
Ο υπολογισμός των επιδόσεων μιας χώρας γίνεται σε επίπεδο αποτελέσματος του ισοζυγίου Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομική βάση, σύμφωνα με το ΕΣΛ-10 από την Eurostat/ΕΛΣΤΑΤ σύμφωνα με τη Διαδικασία Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ – EDP).
Η αξιολόγηση με βάση το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής (ΠΟΠ)
Ειδικά η αξιολόγηση της Ελλάδας, επειδή βρίσκεται στο Μηχανισμό Στήριξης, γίνεται με βάση τις συμφωνηθέντες παραμέτρους στο πλαίσιο του ΠΟΠ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΠΟΠ, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης δεν περιλαμβάνει κυρίως:
Τα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (SMPs)
Τα έσοδα των SMPs καταγράφηκαν και καταγράφονται στον Προϋπολογισμό και θα ανέλθουν στα 10 δισ. ευρώ περίπου συνολικά μέχρι το 2025.
Δεδομένου ότι χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού, κατατίθενται απευθείας στον Ειδικό Λογαριασμό Εξυπηρέτησης του Δημοσίου Χρέους (segregated account) στην Τράπεζα της Ελλάδος και δεν υπολογίζονται στους στόχους του ΠΟΠ.
Η επίπτωση της στήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
Η κρατική υποστήριξη προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης, προκειμένου να διασφαλιστεί η σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος, έχει επίδραση στο αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης.
Ωστόσο, αυτή η μεταβολή ελλείμματος αντικρύζεται από περιουσιακά στοιχεία (μετοχές) που αποτελούν πλέον ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, με προβλεπόμενη εκποίησή τους και με σημαντική αξία μεταπώλησης η οποία θα συμβάλλει στη μείωση του δημόσιου χρέους.
Ειδικότερα οι διαφορές αυτές για το έτος 2014 αφορούν:
Κατά συνέπεια εάν στο πρωτογενές αποτέλεσμα του 2014 (σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία) κατά ESA-2010 γίνουν οι παραπάνω τρείς προσαρμογές, τότε κατά Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής το πρωτογενές αποτέλεσμα περιορίζεται στο 0,3% του ΑΕΠ, από 1,5% που ήταν ο στόχος.
Υστέρηση Ταμειακών Εσόδων 2014
Στο έτος 2014 στα ταμειακά καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού υπήρξε υστέρηση συνολικού ύψους 3.914 εκατ. Ευρώ (δελτίο εκτέλεσης κρατικού προϋπολογισμού 12μήνου), εκ των οποίων 3.500 εκατ. ευρώ στα έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού (Τ.Π) και 414 εκατ. ευρώ στα έσοδα του ΠΔΕ .
Εάν στην υστέρηση των εσόδων του Τ.Π. , δεν υπολογισθούν τα έσοδα από ANFAs και SMPs ύψους 1.886 εκατ. ευρώ, τότε η υστέριση σε ταμειακή βάση περιορίζεται σε 2.026 εκατ. ευρώ.
Εικόνες μεγάλης καταστροφής καταγράφηκαν το απόγευμα της Δευτέρας 23-10-24 στην περιοχή του Δημοτικού Αθλητικού Κέντρου…
Αλλάζει το σύστημα με το νυχτερινό ρεύμα και από 1η Φεβρουαρίου 2025 θα ισχύουν νέες…
Για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ και τις επερχόμενες προκλήσεις,…
Την επίθεση σε χριστουγεννιάτικη αγορά στο Μαγδεμβούργο της Γερμανίας καταδίκασε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, τονίζοντας…
Το Καραμανδάνειο Νοσοκομείο Παίδων επισκέφθηκε το πρωί του Σαββάτου 21 Δεκεμβρίου αντιπροσωπεία της περιφερειακής παράταξης…
Στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2025, ο Πρωθυπουργός παρουσίασε το μεγάλο αφήγημα της ΝΔ…