Το τελευταßο διÜστημα ολοÝνα και περισσüτερο γßνονται ορατÝς οι επιπτþσεις της οικονομικÞς κρßσης στην οργÜνωση και λειτουργßα του εκπαιδευτικοý συστÞματος. ΧαρακτηριστικÜ αποτελÝσματα αυτþν των επιπτþσεων εßναι οι συνεχεßς περικοπÝς δαπανþν για την εκπαßδευση, η αδυναμßα λειτουργßας θεσμþν αντισταθμιστικÞς εκπαßδευσης αλλÜ και συνολικÜ, η υποβÜθμιση του κýρους του εκπαιδευτικοý, και η υποτßμηση του Ýργου τους.
Εßναι αλÞθεια üτι πολλοß δημοσιολüγοι εßτε εντüς εßτε εκτüς του εκπαιδευτικοý συστÞματος επιχειροýν να φορτþσουν τη σημερινÞ κρßση του σχολεßου και στους κακοýς δασκÜλους και στους μÝτριους μαθητÝς. ¸χει αναπτυχθεß η θεωρßα üτι γι’ αυτÞν την κατÜσταση ευθýνονται οι διαδικασßες εκδημοκρατισμοý που επÞλθαν στο εκπαιδευτικü μας σýστημα την τελευταßα 20ετßα που οδÞγησαν στην πτþση του επιπÝδου σπουδþν, τη χαλÜρωση, τη μετριοκρατßα, τη λογικÞ της Þσσονος προσπÜθειας, στην αýξηση των κρουσμÜτων απειθαρχßας, στην σχολικÞ βßα κ.λ.π. ¸τσι εßναι εýκολο και συνÜμα περßεργο üτι η κρßση του θεσμοý του σχολεßου στην εποχÞ μας να προσωποποιεßται και επικεντρþνεται στον εκπαιδευτικü της πρωτοβÜθμιας εκπαßδευσης.
Μοιραßο εßναι ο εκπαιδευτικüς να τßθεται στο επßκεντρο μιας κριτικÞς συχνÜ αντιφατικÞς που τον καθιστÜ υπεýθυνο για τα σχολικÜ χαμηλÜ επιτεýγματα, μετατρÝποντÜς τον στον Ýνοχο της νοσηρÞς εκπαιδευτικÞς μας πραγματικüτητας. Εßναι αλÞθεια üτι, üπως συμβαßνει σε üλους τους επαγγελματικοýς μας κλÜδους, Ýτσι μοιραßα και στον χþρο της εκπαßδευσης που περιορßζουν το ρüλο τους στο Ýργο του εýκολου διαχειριστÞ της διδακτÝας ýλης, δεν εμπνÝουν τους μαθητÝς τους, αισθÜνονται κουρασμÝνοι και αμÞχανοι διαχÝοντας την ευθýνη για το τελικü μαθησιακü αποτÝλεσμα σε εξωτερικοýς παρÜγοντες.
Σε αντιδιαστολÞ με αυτÞ την πραγματικüτητα υπÜρχει μια εντελþς διαφορετικÞ εικüνα που εκφρÜζεται απü σημαντικÝς εκπαιδευτικÝς προσπÜθειες ανþνυμων εκπαιδευτικþν που με φαντασßα, δημιουργικüτητα, πÜθος, Ýμπνευση και μερÜκι δημιουργοýν στο περιθþριο του επßσημου σχολεßου, Ýνα Üλλο. Εßναι επßσης δεδομÝνο üτι στις συνθÞκες κοινωνικÞς κρßσης που διÝρχεται η χþρα μας, το Ýργο του εκπαιδευτικοý στο σχολεßο επηρεÜζεται απü μια σειρÜ παραγüντων που δυσχεραßνουν το Ýργο του. Οι παρÜγοντες αυτοß συνδÝονται με κοινωνικÜ στερεüτυπα που χρüνια ολüκληρα δημιουργοýν την πλαστÞ εντýπωση üτι ο εκπαιδευτικüς εßναι ο βολεμÝνος δημüσιος υπÜλληλος που χαßρεται τις διακοπÝς του και την ασφÜλεια της εργασßας του, που δυστυχþς εξαιτßας ενüς διÜχυτου λαúκισμοý που Ýχει δημιουργηθεß, δημιουργοýν Ýνα αντιεκπαιδευτικü και συνÜμα ιδιüμορφα επιθετικü κλßμα σε βÜρος των εκπαιδευτικþν. Γι’ αυτü το λüγο μÜλιστα υπÜρχουν δημοσιεýσεις που συγκρßνουν τις συνθÞκες εργασßας των εκπαιδευτικþν με Üλλες χþρες, παρουσιÜζοντας επιλεκτικÜ στοιχεßα για λüγους εντυπωσιασμοý που διαστρεβλþνουν την πραγματικüτητα.
ΠαρÜλληλα üμως με αυτÞ την πραγματικüτητα και παρ’ üλες τις δυσχÝρειες που αντιμετωπßζει, τη σημαντικÞ συρρßκνωση των αποδοχþν του, στις αßθουσες διδασκαλßας αναδýεται το λαμπρü Ýργο εκπαιδευτικþν που διακρßνονται απü το μερÜκι, τη φαντασßα, τη δημιουργικüτητα, το πÜθος, τα συναισθÞματα αγÜπης για τα παιδιÜ, που με τη γλþσσα της ειλικρßνειας επιχειροýν να τα προσεγγßσουν φτιÜχνοντας Ýνα Üλλο παρÜλληλο σχολεßο που εßναι αισιüδοξο, ελκυστικü, δημιουργικü και προοδευτικü. Αυτüν τον εκπαιδευτικü αγνοεß δυστυχþς η επßσημη Πολιτεßα. Αυτüς ο εκπαιδευτικüς βρßσκεται κοντÜ και δßπλα στις ψυχÝς των παιδιþν μας, δεν περιμÝνει ηθικÞ δικαßωση, γιατß αυτÞ την Ýχει εξασφαλßσει με τη σχÝση με τους μαθητÝς και την αποδοχÞ του.
|