ÅêðáéäåõôéêÞ Ìåôáññýèìéóç êáé ÊïéíùíéêÞ ÄõíáìéêÞ

ÔåôÜñôç 27 Éïõíßïõ 2012

Êþóôáò Áíèüðïõëïò, åêðáéäåõôéêüò, áéñåôüò ÁÐÕÓÐÅ Ê.ÌÁÊÅÄÏÍÉÁÓ

ΜÝρος Πρþτο: ΕκπαιδευτικÞ Μεταρρýθμιση και Αντßπαλες ΣτρατηγικÝς

Υποστηρßζεται üτι το εκπαιδευτικü μας σýστημα παρÜ τις σημαντικÝς παρεμβÜσεις που Ýγιναν την τελευταßα εικοσαετßα στη κατεýθυνση του δημοκρατικοý εκσυγχρονισμοý του, εξακολουθεß να βρßσκεται αντιμÝτωπο με μια σειρÜ απü προβλÞματα üπως: ο λειτουργικüς αναλφαβητισμüς, η χαμηλÞ συμμετοχÞ στη δια βßου μÜθηση, το μικρü ποσοστü αξιοποßησης ευρωπαúκþν πüρων για την εκπαßδευση και αντßστοιχων προγραμμÜτων, ο παρωχημÝνος ρüλος του Λυκεßου ως προθÜλαμος φροντιστÞριο για το ΠανεπιστÞμιο, η ανθηρÞ παραπαιδεßα, το ελλειμματικü σýστημα επιμüρφωσης και επαγγελματικÞς ανÜπτυξης των εκπαιδευτικþν, τα κλειστÜ αναλυτικÜ προγρÜμματα και επιμονÞ σε παραδοσιακÝς μορφÝς διδασκαλßας (δασκαλοκεντρισμüς, παπαγαλßα), καθþς επßσης και η στασιμüτητα αντιμετþπισης των προβλημÜτων προσχολικÞς αγωγÞς, η συνεχÞς μεßωση των κονδυλßων που συνδÝονται με την αντισταθμιστικÞ εκπαßδευση καθþς επßσης και η ανυπαρξßα προγραμμÜτων παιδαγωγικÞς κατÜρτισης εκπαιδευτικþν. ΠροβλÞματα που περιμÝνουν λýσεις και απαιτοýν συγκεκριμÝνη πολιτικÞ αντιμετþπιση.

Εßναι προφανÝς üτι οι λýσεις στα προβλÞματα αυτÜ συνδÝονται και με τις εξελßξεις, πολιτικÝς, κοινωνικÝς, οικονομικÝς στην ΕυρωπαúκÞ ¸νωση, οι οποßες ασκοýν Üμεσες επιδρÜσεις στον εκπαιδευτικü μας σýστημα. Εξελßξεις που σε τελικÞ ανÜλυση αφοροýν συνολικÜ τα θÝματα της κοινωνικÞς πολιτικÞς, της απασχüλησης, της ανÜπτυξης και της διασφÜλισης μιας κοινÞς πολυπολιτισμικÞς και πολυφωνικÞς Ευρþπης.

Σ´ αυτü το πλαßσιο φαßνεται να διαμορφþνονται δυο διαφορετικÝς προτÜσεις για την εκπαιδευτικÞ πολιτικÞ που Ýχουν διαφορετικÝς ιδεολογικÝς και πολιτικÝς καταβολÝς και θεωροýνται απü τους εκÜστοτε θιασþτες τους ως προσπÜθεια μεταρρýθμισης στη μια Þ την Üλλη κατεýθυνση.

  • Η νεοφιλελεýθερη και νεοσυντηρητικÞ πρüταση, τα κýρια χαρακτηριστικÜ της οποßας εßναι:
  • ενßσχυση της απορρýθμισης και συρρßκνωση του παρεμβατικοý ρüλου του κρÜτους
  • Ýμφαση στην ανταγωνιστικüτητα της εκπαßδευσης και εγκαθßδρυση εκπαιδευτικÞς αγορÜς η οποßα προσδιορßζει τα κριτÞρια ποιüτητας στην εκπαßδευση
  • ενßσχυση των επιλεκτικþν εκπαιδευτικþν μηχανισμþν
  • μεßωση της κρατικÞς χρηματοδüτησης και ενßσχυση της ιδιωτικοποßησης της εκπαßδευσης
  • μεταφορÜ της ευθýνης για την εκπαßδευση και κατÜρτιση στο κÜθε Üτομο παρÜ στους συλλογικοýς θεσμοýς

Εßναι φανερü üτι οι παραπÜνω αντιλÞψεις και πολιτικÝς εντÜσσονται στο ευρýτερο απορρυθμιστικü σχÝδιο των νεοφιλελεýθερων-νεοσυντηρητικþν πολιτικþν. Οι κατευθýνσεις αυτÝς Ýχουν ως αποτÝλεσμα:

  • την Ýνταση των κοινωνικþν-μορφωτικþν ανισοτÞτων
  • τη λογοδοσßα των εκπαιδευτικþν θεσμþν στην αγορÜ παρÜ την κοινωνßα
  • τον ακρωτηριασμü του αντισταθμιστικοý-παρεμβατικοý ρüλου του κρÜτους

Στον αντßποδα αυτþν των πολιτικþν βρßσκεται η στρατηγικÞ των σοσιαλιστικþν, αριστερþν  και εργατικþν κομμÜτων της Ευρþπης, τα οποßα μÝσα απü τη διαφορετικüτητÜ τους συγκλßνουν σε βασικÝς κατευθýνσεις εκπαιδευτικÞς πολιτικÞς, üπως:

  • η εκπαßδευση-γνþση εßναι βασικü συστατικü της δημιουργικÞς Ýνταξης του ανθρþπινου δυναμικοý στις παγκοσμιοποιοýμενες κοινωνικοπολιτικÝς και οικονομικÝς συνθÞκες
  • το κρÜτος Ýχει σημαντικü ρüλο ως εγγυητÞς της ποιüτητας της εκπαßδευσης και της διασφÜλισης της ισüτητας των μορφωτικþν ευκαιριþν. Στüχος εßναι η προετοιμασßα του ανθρþπινου δυναμικοý για τη δημιουργικÞ συμμετοχÞ του στις νÝες συνθÞκες απασχüλησης οι οποßες κυριαρχοýνται απü τη γνþση και τη πληροφορßα. Η δυνατüτητα ατομικÞς πρüσβασης στη γνþση, διαδικασßα που ενισχýεται στη κοινωνßα της πληροφüρησης, δε μπορεß να αξιοποιεßται ως πολιτικÞ δυνατüτητα περιορισμοý της κρατικÞς φροντßδας για την εκπαßδευση και την εγκατÜλειψÞ της σε απορρυθμισμÝνα δßκτυα ατομοκεντρικÞς καταναλωτικÞς μÜθησης. Η στρατηγικÞ αυτÞ δßνει προτεραιüτητα στις αξßες της δημοκρατßας, της αλληλεγγýης και της κοινωνικÞς δικαιοσýνης, με βÜση τις οποßες οι εκπαιδευτικοß θεσμοß λογοδοτοýν στο κοινωνικü σýνολο. ΣυνολικÜ η πρüταση των σοσιαλιστικþν-εργατικþν κομμÜτων προσπαθεß να συνδυÜσει τον κοινωνικü μορφωτικü χαρακτÞρα της εκπαßδευσης με την ανÜπτυξη þστε αυτÞ να ανταποκρßνεται στο διεθνοποιοýμενο ανταγωνιστικü περιβÜλλον προβÜλλοντας συγκεκριμÝνα πρüτυπα üπως:
  • η ανÜπτυξη των εκπαιδευτικþν προσüντων-δεξιοτÞτων που να ανταποκρßνονται στη κοινωνßα της γνþσης
  • διαμüρφωση ενεργþν πολιτþν με κριτικÞ στÜση απÝναντι στα νÝα κÝντρα οικονομικοπολιτικÞς εξουσßας
  • ο σεβασμüς και η γüνιμη καλλιÝργεια της εθνικÞς ταυτüτητας και των τοπικþν πολιτισμþν και η σýνδεσÞ τους με οικουμενικÝς αξßες üπως η ανεκτικüτητα, η κατανüηση του πολιτισμοý του Üλλου, η οικολογικÞ συνεßδηση

 

ΜÝρος Δεýτερο: ΣχÝδιο Αναγκαßων Μεταρρυθμßσεων στην ΠρωτοβÜθμια και ΔευτεροβÜθμια Εκπαßδευση

ΠεριγραφÞ: http://gonewn.files.wordpress.com/2010/06/ceb3cf81ceb1cebccebcceb11.jpg?w=470Η αναβÜθμιση των βαθμßδων της εκπαßδευσης με χαρακτηριστικÜ μεταρρýθμισης στα διαφορετικÜ επßπεδα εßναι αναγκαßο να αντιμετωπßζεται ως ενιαßο σýνολο μÝτρων που να περιλαμβÜνει:

  • την ανασυγκρüτηση των δομþν οργÜνωσης και λειτουργßας της εκπαßδευσης
  • την ποιοτικÞ αναμüρφωση των αναλυτικþν προγραμμÜτων και βιβλßων
  • την αντιμετþπιση των ßσων ευκαιριþν στην μüρφωση
  • τη συνεχÞ βελτßωση της επαγγελματικÞς υπüστασης των εκπαιδευτικþν που συνδÝεται με την επιμüρφωση και τις συνθÞκες εργασßας και συνολικÜ την αναβÜθμιση του εκπαιδευτικοý τους Ýργου  

Βασικü στüχος η αναβÜθμιση αυτÞ να αποτελÝσει τη βÜση μιας ανοικτÞς δια βßου εκπαßδευσης, η οποßα να παρÝχεται σε üλους ανÜλογα με τα ενδιαφÝροντα, τις κλßσεις και τις επιλογÝς τους χωρßς φραγμοýς και τερματικÜ στÜδια, αλλÜ με την παροχÞ μορφωτικþν ευκαιριþν σε üλη τη διÜρκεια της ζωÞς.

 

ΜÝρος τρßτο: ΘεματικÝς Ενüτητες και Περιεχüμενο Εκπαιδευτικþν Αλλαγþν

  • ΠεριγραφÞ: http://3.bp.blogspot.com/-2JNQ5C0PHvA/Tn2PoofLDEI/AAAAAAAAACs/rhxcD6jJMK4/s1600/afisa.jpgΟλοÞμερο σχολεßο: ΣυνεχÞς βελτßωση και ποιοτικÞ αναβÜθμιση του χαρακτÞρα και της φυσιογνωμßας του, που διασφαλßζεται με μÝτρα üπως α) Ýγκαιρη στελÝχωσÞ του με μüνιμο προσωπικü με αποκλειστικü ωρÜριο εργασßας β) πρüσληψη βοηθητικοý προσωπικοý για να καλýψει τις ανÜγκες σßτισης, εποπτεßας κατÜ τον ελεýθερο χρüνο και την ξεκοýραση των μαθητþν, τακτοποßησης και οργÜνωσης του σχολικοý χþρου γ) συνεχÞς επιμüρφωση των εκπαιδευτικþν με τη διαμüρφωση κατÜλληλου οδηγοý που θα συντÜσσεται κÜθε Ýτος δ) παροχÞ συσσιτßων που θα οργανþνονται σε συνεργασßα με τους συλλüγους γονÝων χωρßς οικονομικÞ επιβÜρυνση ε) αναβÜθμιση σχολικþν υποδομþν (αßθουσες διδασκαλßας, εποπτικÜ μÝσα)
  • ΑποκÝντρωση και ενßσχυση της παιδαγωγικÞς λειτουργßας της σχολικÞς μονÜδας.

α) παιδαγωγικÞ αυτονομßα στον προγραμματισμü και οργÜνωση της σχολικÞς ζωÞς β) εσωτερικüς κανονισμüς σε κÜθε σχολικÞ μονÜδα και ενßσχυση της συλλογικüτητας, της αυτενÝργειας και της δημιουργικüτητας γ) ανÜδειξη της σχολικÞς μονÜδας ως το πιο σημαντικü παρÜγοντα στη διαμüρφωση εκπαιδευτικÞς πολιτικÞς με τρüπο που να σημαßνει üτι η σχολικÞ μονÜδα αναλαμβÜνει ρüλο συμμετοχικü – συνδιαμορφωτικü, τüσο στη λÞψη αποφÜσεων üσο και στην Üσκηση της εκπαιδευτικÞς πολιτικÞς, ρüλο υπεýθυνο και δημιουργικü στην υλοποßηση του προγρÜμματος σπουδþν, αλλÜ και πρωταγωνιστικü στην διαμüρφωση τοπικþν δικτýων υποστÞριξης του εκπαιδευτικοý Ýργου δ) αναθεþρηση του νομοθετικοý πλαισßου του σχολικοý συμβουλßου, με ποσοτικÞ ανασýνθεση και σαφÞ προσδιορισμü αρμοδιοτÞτων, κατοχýρωση του ρüλου του συλλüγου διδασκüντων ως αποφασιστικοý παρÜγοντα στα θÝματα οργÜνωσης και λειτουργßας του σχολεßου ε) μετατροπÞ του σχολεßου σε τοπικü πολυδýναμο κÝντρο γνþσης με εργαστÞρια, βιβλιοθÞκες, αθλητικÝς υποδομÝς, που να μπορεß να εξυπηρετεß τις ανÜγκες για πολιτισμü και δια βßου εκπαßδευση της ευρýτερης τοπικÞς κοινωνßας στ) επαρκÞς σταθερÞ και ορθολογικÞ διαχεßριση πüρων για τη διασφÜλιση της εýρυθμης λειτουργßας της σχολικÞς μονÜδας και ανÜπτυξη δυνατüτητας υλοποßησης εκπαιδευτικþν προγραμμÜτων που να συνδÝονται με τις τοπικÝς ανÜγκες ζ) διαρκÞς συμβολÞ των εκπαιδευτικþν στη διαμüρφωση προτÜσεων για θÝματα αναλυτικþν προγραμμÜτων και αξιολüγησης σχολικþν εγχειριδßων, προβολÞ και στÞριξη καινοτομιþν καθþς και ενθÜρρυνση για δρÜσεις που καταξιþνουν κοινωνικÜ τον εκπαιδευτικü (εκδηλþσεις αλληλεγγýης για ευÜλωτες κοινωνικÝς ομÜδες, αντιρατσιστικÞ εκπαßδευση, εθελοντισμüς, οικολογικÞ, περιβαλλοντικÞ δραστηριοποßηση) η) ριζικüς μετασχηματισμüς του Υπουργεßου Παιδεßας στην κατεýθυνση μεταφορÜς σημαντικþν διοικητικþν και οικονομικþν αρμοδιοτÞτων σε περιφερειακÝς υπηρεσßες και ενßσχυσης αποκεντρωμÝνων θεσμικþν διαδικασιþν θ) θεσμοθÝτηση περιφερειακþν επιτροπþν παιδεßας με σημαντικÝς αρμοδιüτητες με τη μορφÞ τοπικþν μικρþν κοινοβουλßων  ι) επÝκταση  αρμοδιοτÞτων των περιφερειακþν διευθýνσεων εκπαßδευσης και σε θÝματα οικονομικοý χαρακτÞρα για την αποτελεσματικÞ διευθÝτηση και επßλυση εκπαιδευτικþν θεμÜτων που σχετßζονται με τοπικÝς και περιφερειακÝς ανÜγκες ια) καθιÝρωση εκπαιδευτικþν συνεδρßων σε επßπεδο περιφερειακþν ενοτÞτων με περιεχüμενο που θα Ýχει σχÝση με την διδακτικÞ πρÜξη στο σχολεßο (παιδαγωγικÜ συνÝδρια) και που θα δßνουν τη δυνατüτητα στους εκπαιδευτικοýς να ανταλλÜσσουν εμπειρßες και ασφαλþς να αλληλοτροφοδοτοýν την καθημερινÞ μÜθηση στο σχολεßο

  • Επιμüρφωση – επαγγελματικÞ ανÜπτυξη των εκπαιδευτικþν. ΣημαντικÞ παρÜμετρος της επαγγελματικÞς αλλÜ και της εν γÝνει αναβÜθμισης των εκπαιδευτικþν αποτελεß και η συνεχÞς παρακολοýθηση των εξελßξεων του γνωστικοý τους αντικειμÝνου και των επιστημþν της αγωγÞς. Για το λüγο αυτü θεωρεßται απαραßτητη η δημιουργßα ενüς πλÞρους προγρÜμματος και συστÞματος συνολικÜ επιμüρφωσης των εκπαιδευτικþν üλων των βαθμßδων που να περιλαμβÜνει τα ακüλουθα μÝτρα: α) αναβÜθμιση και ποιοτικÞ οργÜνωση των ΠΕΚ με εξακτßνωσÞ τους στις Ýδρες κÜθε νομοý Ýτσι þστε και οι εκπαιδευτικοß απομονωμÝνων νησιωτικþν και ενδεχομÝνως απομακρυσμÝνων απü τα αστικÜ κÝντρα περιοχþν να Ýχουν τη δυνατüτητα συμμετοχÞς σε επιμορφωτικÜ προγρÜμματα (δυνατüτητα υλοποßησης προγραμμÜτων εξ αποστÜσεως), β) υλοποßηση επιμορφωτικþν προγραμμÜτων σε επßπεδο σχολικÞς μονÜδας και διαμüρφωση πλαισßου και κινÞτρων για τον σχεδιασμü και οργÜνωση αυτþν των προγραμμÜτων, γ) θεσμοθÝτηση επιμορφωτικþν κÝντρων τα οποßα θα υποστηρßζονται διοικητικÜ και οικονομικÜ απü την κεντρικÞ διοßκηση, αλλÜ συνÜμα θα διαθÝτουν παιδαγωγικÞ και οργανωτικÞ αυτοτÝλεια, αφοý θα ιδρýονται με πρωτοβουλßα των επιστημονικþν ενþσεων και εκπαιδευτικþν φορÝων (Ýμφαση στα αποκεντρωμÝνα και αυτοδιαχειριστικÜ χαρακτηριστικÜ), δ) συνεργασßα τμημÜτων ΑΕΙ σε διατμηματικü επßπεδο για την εφαρμογÞ προγραμμÜτων που αφοροýν τους εκπαιδευτικοýς ειδικοτÞτων, ε) δυνατüτητα συμμετοχÞς των εκπαιδευτικþν ειδικοτÞτων της ΠρωτοβÜθμιας Εκπαßδευσης σε προγρÜμματα μετεκπαßδευσης και εφαρμογÞ αντßστοιχων προγραμμÜτων για üλους τους εκπαιδευτικοýς που υπηρετοýν στη ΔευτεροβÜθμια εκπαßδευση ΓενικÞ και τεχνικÞ στ) ευÝλικτες επιμορφωτικÝς δραστηριüτητες σε συνεργασßα με τα ΑΕΙ και σχολικοýς συμβοýλους.

Σε τελικÞ ανÜλυση, συνεχÞς αποτßμηση της ποιüτητας του επιμορφωτικοý Ýργου üλων των εμπλεκüμενων φορÝων, Ýτσι þστε üλες οι αστοχßες και προβληματικÝς καταστÜσεις που εντοπßζονται να μποροýν να διορθþνονται ουσιαστικÜ.

  • ΑντισταθμιστικÞ εκπαßδευση α) διαπολιτισμικÜ σχολεßα. Για να ανταποκριθοýν τα διαπολιτισμικÜ σχολεßα στον πολυεπßπεδο ρüλο τους εßναι αναγκαßο να γßνουν βαθιÝς τομÝς στα αναλυτικÜ προγρÜμματα και στη λειτουργßα του σχολεßου. Πιο συγκεκριμÝνα αφετηρßα και προοπτικÞ αποτελεß ο νüμος για τη διαπολιτισμικÞ εκπαßδευση. α) ΠρÝπει να ενεργοποιηθοýν Üμεσα οι διατÜξεις που αφοροýν την εφαρμογÞ ειδικþν αναλυτικþν προγραμμÜτων, την προσθÞκη εναλλακτικþν μαθημÜτων και το μικρü αριθμü μαθητþν ανÜ τμÞμα β) λειτουργßα ειδικþν επιμορφωτικþν προγραμμÜτων για εκπαιδευτικοýς σε θÝματα διαπολιτισμικÞς εκπαßδευσης. Αξßζει να σημειþσουμε üτι τα προγρÜμματα αυτÜ τα τελευταßα χρüνια εφαρμüζονται σε τακτικÞ βÜση χρειÜζεται üμως να αποκτÞσουν περισσüτερο πρακτικü περιεχüμενο και να συνδεθοýν με τις καθημερινÝς ανÜγκες των εκπαιδευτικþν. γ) Σýνδεση του σχολεßου με επιστημονικü φορÝα για συμβουλευτικÞ καθοδÞγηση. δ) Ορισμüς ενüς σχολικοý συμβοýλου με εμπειρßα διαπολιτισμικÞς εκπαßδευσης για το συντονισμü και τη καθοδÞγηση του εκπαιδευτικοý Ýργου. ε) τοποθÝτηση δßγλωσσων εκπαιδευτικþν. στ) ψυχοκοινωνικÞ στÞριξη των μαθητþν και των οικογενειþν τους, τοποθÝτηση συνεργατþν που θα συνδÝουν την οικογÝνεια με το σχολεßο και θα μεσολαβοýν για την επßλυση προβλημÜτων που προκýπτουν ζ) εκμÜθηση της μητρικÞς γλþσσας των αλλοδαπþν μαθητþν η) διÜχυση της πολυπολιτισμικüτητας μÝσα απü τα κεßμενα της λογοτεχνικÞς ανθολογßας, της αισθητικÞς αγωγÞς και του παραμυθιοý θ) επιλογÞ βιβλßων και εκπαιδευτικοý υλικοý που θα ανταποκρßνονται στις ανÜγκες και θα Ýχουν αφετηρßα το μορφωτικü κεφÜλαιο των μαθητþν. ια) δημιουργßα κÝντρων πληροφüρησης με τη μορφÞ εξειδικευμÝνων βιβλιοθηκþν για μαθητÝς και εκπαιδευτικοýς καθþς και δημιουργßα ιστοσελßδων για Üντληση πληροφοριþν. ιβ) συνεργασßα με υπηρεσßες υγεßας, κοινωνικÝς υπηρεσßες και κοινωνικοýς λειτουργοýς. ιγ) παραγωγÞ συμπληρωματικοý υλικοý με τη μορφÞ εφημερßδων και βιβλßων üπου ανιχνεýονται προσωπικÝς εμπειρßες των μαθητþν. ιδ) ενεργητικÞ εμπλοκÞ των γονÝων στην εκπαιδευτικÞ διαδικασßα. ιε) διαμüρφωση στρατηγικþν διαπολιτισμικÞς χρÞσης των υπαρχüντων διδακτικþν εγχειριδßων, με διεýρυνση του γνωστικοý τους περιεχομÝνου, εμπλουτßζοντÜς το με συμπληρωματικü διδακτικü υλικü. ιστ) δημιουργßα δικτýου επικοινωνßας και συνεργασßας μεταξý των διαπολιτισμικþν σχολεßων. ιζ) αναδιÜρθρωση του περιεχομÝνου του αναλυτικοý προγρÜμματος, προσανατολισμÝνη στη διαθεματικÞ προσÝγγιση.
  •  ΕνισχυτικÞ διδασκαλßα. ΣυστηματικÞ εφαρμογÞ üπως προβλÝπεται απü την κεßμενη νομοθεσßα προγραμμÜτων ενισχυτικÞς διδασκαλßας για τους μαθητÝς Α´ και Β´ τÜξης του δημοτικοý (γλþσσα και μαθηματικÜ). Τα προγρÜμματα αυτÜ να σχεδιÜζονται, να οργανþνονται και να υλοποιοýνται με τακτικü τρüπο, χωρßς κενÜ χρονικÜ διαστÞματα και Ýλλειψη εκπαιδευτικοý προσωπικοý. Την ευθýνη του προγρÜμματος να  αναλαμβÜνει σχολικüς σýμβουλος με συμβουλευτικÝς πρακτικÝς και συστηματικÞ καθοδÞγηση στον εκπαιδευτικü, Ýτσι þστε στο τÝλος της σχολικÞς χρονιÜς να γßνεται αποτßμηση του προγρÜμματος και να διαπιστþνεται η αποτελεσματικüτητÜ του. Η σχολικÞ μονÜδα στην οποßα υλοποιοýνται προγρÜμματα ενισχυτικÞς διδασκαλßας στην αρχÞ της σχολικÞς χρονιÜς με εσωτερικÞ διευθÝτηση και παιδαγωγικÞ λογικÞ, να χαρÜσσει το συνολικü πλαßσιο λειτουργßας της ενισχυτικÞς διδασκαλßας που δεν αφορÜ μαθητÝς της Α και Β τÜξης δημοτικοý, Ýτσι þστε το σχολεßο να εßναι σε θÝση να αντιμετωπßζει με επιτυχßα και προβλÞματα που Ýχουν σχÝση με μαθησιακÝς δυσκολßες μαθητþν που εμφανßζονται στη διÜρκεια της σχολικÞς χρονιÜς. Σε üτι αφορÜ την ενισχυτικÞ διδασκαλßα στο ΓυμνÜσιο που δεν Ýχει επεκταθεß ακüμη και στο Λýκειο που εφαρμοζüταν μÝχρι πρüτινος, εßναι απαραßτητο για τις βαθμßδες αυτÝς, το περιεχüμενο των δραστηριοτÞτων να μην Ýχει στενÜ φροντιστηριακü χαρακτÞρα, αλλÜ κυρßως μορφωτικü, που να καλýπτει üχι μüνο γνωστικÝς ανÜγκες αλλÜ και θÝματα που συνδÝονται με την προσωπικüτητα του κÜθε μαθητÞ.
  • ΚοινωνικÞ λογοδοσßα – αξιολüγηση στην εκπαßδευση. Η αξιολüγηση του εκπαιδευτικοý Ýργου στη λογικÞ της κοινωνικÞς λογοδοσßας, του κοινωνικοý ελÝγχου και της διαφÜνειας στις λειτουργßες του σχολεßου, αποτελεß ßσως μια απü τις πιο βασικÝς συνιστþσες του ανοßγματος του σχολεßου στην κοινωνßα. Η αξιολüγηση πρÝπει να αναφÝρεται στο σýνολο του διδακτικοý και παιδαγωγικοý Ýργου που επιτελεßται στο σχολεßο. Σκοπüς αυτÞς της αξιολüγησης, εßναι η βελτßωση της εκπαιδευτικÞς διαδικασßας μÝσα απü μια συνεχÞ ανατροφοδüτηση του εκπαιδευτικοý συστÞματος, τüσο σε τοπικü, σε περιφερειακü  üσο και σε εθνικü επßπεδο, με Ýγκυρα πληροφοριακÜ στοιχεßα. Με βÜση τα στοιχεßα αυτÜ, επιτυγχÜνεται Ýγκυρη και αντικειμενικÞ εικüνα για τη λειτουργßα και την αποδοτικüτητα του εκπαιδευτικοý συστÞματος σε διÜφορα επßπεδα. Καθßσταται επιπλÝον δυνατÞ η Üμεση διορθωτικÞ παρÝμβαση του κρÜτους εκεß που απαιτεßται, και συνÜμα να προγραμματßζονται αλλαγÝς ευρýτερης σημασßας στην εκπαßδευση. Η διαδικασßα αξιολüγησης του εκπαιδευτικοý Ýργου, πρÝπει να Ýχει τα ακüλουθα χαρακτηριστικÜ: α) Ýμφαση στην αξιολüγηση του συλλογικοý Ýργου που συντελεßται σε αυτÞ β) ανÜδειξη της σχολικÞς μονÜδας, ως βασικοý πυρÞνα του εκπαιδευτικοý Ýργου  γ) συμβολÞ στην επαγγελματικÞ ανÜπτυξη του εκπαιδευτικοý δ) εξασφÜλιση συνÝχειας στην αξιολüγηση üλων των συντελεστþν του εκπαιδευτικοý Ýργου ε) πρüβλεψη διαδικασιþν και τρüπων για διορθωτικÝς παρεμβÜσεις σε üλα τα επßπεδα λειτουργßας του εκπαιδευτικοý συστÞματος και ιδιαßτερα στο επßπεδο του σχολεßου.

Η αξιολüγηση αναφÝρεται στην υπÜρχουσα κτιριακÞ υποδομÞ, τις επιμορφωτικÝς, παιδαγωγικÝς δραστηριüτητες, θÝματα οργÜνωσης και διοßκησης του σχολεßου, επιδüσεις μαθητþν, βιβλßα και αναλυτικÜ προγρÜμματα κλπ.

Για τον σχεδιασμü και την υλοποßηση και κυρßως την αποτßμηση συνολικÜ της εκπαιδευτικÞς πολιτικÞς εßναι απαραßτητο να καθιερωθεß ο θεσμüς του εθνικοý συνεδρßου εκπαιδευτικÞς πολιτικÞς. Το συνÝδριο αυτü να συγκαλεßται κÜθε δυο χρüνια και να συμμετÝχουν üλες οι επιστημονικÝς, κοινωνικÝς και πολιτικÝς δυνÜμεις που Ýχουν σχÝση με την εκπαßδευση. ΠαρÜλληλα εßναι επιβεβλημÝνο να αναβαθμιστεß και κυρßως να γßνουν πιο ουσιαστικÝς και καθοριστικÝς οι διαδικασßες συζÞτησης για θÝματα εκπαιδευτικÞς πολιτικÞς που γßνονται στο πλαßσιο την επιτροπÞς μορφωτικþν υποθÝσεων της βουλÞς. ΚατÜ την εκτßμησÞ μας στα θÝματα εκπαιδευτικÞς πολιτικÞς απαιτεßται ευρýτερη πολιτικÞ νομιμοποßηση και συναßνεση για να μπορεß η εκπαιδευτικÞ πολιτικÞ να Ýχει διÜρκεια, σταθερüτητα και να παρÜγει αποτελεσματικüτητα και θετικÜ επιτεýγματα.

  • ΜορφωτικÞ αυτονομßα του Λυκεßου.  ΠροκειμÝνου να αποκατασταθεß ο ρüλος του Λυκεßου και να ανακτÞσει την αυτονομßα ως εκπαιδευτικÞ βαθμßδα εßναι αναγκαßες οι ακüλουθες αλλαγÝς: α) κατÜργηση των σημερινþν αναλυτικþν προγραμμÜτων και αναμüρφωση των δυο πρþτων λυκειακþν τÜξεων β) εγκαθßδρυση ζωνþν στο πλαßσιο του ισχýοντος διδακτικοý χρüνου για δραστηριüτητες εκτüς του τυπικοý εκπαιδευτικοý προγρÜμματος (συγκρüτηση ομßλων ειδικþν ενδιαφερüντων, κοινωνικÞ εργασßα, διοργÜνωση εκδηλþσεων κλπ) γ) παροχÞ γενικοý τýπου παιδεßας σε Ýνα σýνολο μαθημÜτων κορμοý για üλους τους μαθητÝς, τα οποßα θα διανθßζονται απü Ýνα πρüσθετο κατÜλογο μαθημÜτων επιλογÞς δ) αποσýνδεση των δυο πρþτων λυκειακþν τÜξεων, απü το σýστημα επιλογÞς στην τριτοβÜθμια εκπαßδευση ε) προγρÜμματα επαγγελματικοý προσανατολισμοý για την προετοιμασßα των μαθητþν για τις συνθÞκες που επικρατοýν στην αγορÜ εργασßας στ) Ýνταξη στο πρüγραμμα σπουδþν μαθημÜτων που Ýχουν σχÝση με την αντιρατσιστικÞ εκπαßδευση, το περιβÜλλον, την οικολογßα, τους πολιτικοýς θεσμοýς και  την εργασιακÞ αγωγÞ, μÝσα απü ερευνητικÝς δραστηριüτητες μεθüδου project   στ) καθιÝρωση ενüς συστÞματος εισαγωγÞς στην τριτοβÜθμια εκπαßδευση με βÜση εξετÜσεις σε Ýνα συγκεκριμÝνο αριθμü μαθημÜτων που να καθορßζονται απü τα ΑΕΙ.
  • ΣχολικÜ βιβλßα - αναλυτικÜ προγρÜμματα. α) Τα προγρÜμματα σπουδþν να καλýπτουν γνωστικÝς περιοχÝς και αντικεßμενα που Üπτονται των ιδιαßτερων στοιχεßων που συγκροτοýν την φυσιογνωμßα κÜθε τοπικÞς κοινωνßας (τοπικÞ ιστορßα, περιβαλλοντικÞ εκπαßδευση κλπ.) β) ΣυνεχÞς αξιολüγηση και πιλοτικÞ εφαρμογÞ τους πριν τη γενßκευση τους γ) ΘεσμοθÝτηση κÝντρου συγγραφÞς σχολικþν βιβλßων και διδακτικοý υλικοý, με τη συμμετοχÞ ειδικþν επιστημüνων και μÜχιμων εκπαιδευτικþν, το οποßο θα Ýχει την ευθýνη για την ποιüτητα των σχολικþν εγχειριδßων που θα διανÝμονται στα σχολεßα  δ) συνεργασßα με επιστημονικÜ ιδρýματα και φορεßς, ΑΕΙ καθþς και με ερευνητικÜ κÝντρα, για την διαμüρφωση αναλυτικþν προγραμμÜτων που θα εφαρμüζονται στα σχολεßα ΠρωτοβÜθμιας και ΔευτεροβÜθμιας εκπαßδευσης ε) επανεξÝταση του ρüλου και της φυσιογνωμßας του Ινστιτοýτου ΕκπαιδευτικÞς ΠολιτικÞς, για τα θÝματα σχολικþν βιβλßων και προγραμμÜτων στ) ουσιαστικÞ εμπλοκÞ και αξιοποßηση των μÜχιμων εκπαιδευτικþν και των σχολικþν συμβοýλων, στη συγγραφÞ σχολικþν βιβλßων και σýνταξη αναλυτικþν προγραμμÜτων.