Ï ñüëïò ôïõ äéåõèõíôÞ óôï íÝï ïñãáíùôéêü ìïíôÝëï êáé óôï ðëáßóéï ôïõ íÝïõ ó÷ïëåßïõ ìå áõôïíïìßá óå ó÷Ýóç ìå ôï ðñïçãïýìåíï ìïíôÝëï äéïßêçóçò |
---|
ÊõñéáêÞ 18 Äåêåìâñßïõ 2011 |
ΕιρÞνη ΔιÜδου, Παιδαγωγüς ΕιδικÞς ΑγωγÞς του 7ου Δημ. Σχολ. Αγßας ΠαρασκευÞς |
1. ΒασικÜ χαρακτηριστικÜ των δýο μοντÝλων οργÜνωσης : Συγκεντρωτικü -ΑποκεντρωμÝνο. 1.1 ΑναφορÜ στους üρους :ΣυγκÝντρωση- ΑποκÝντρωση Τα μοντÝλα οργÜνωσης εßναι Üρρηκτα συνδεδεμÝνα με την γενικüτερη πολιτικÞ και το σχεδιασμü του κρÜτους σχετικÜ με τη μορφÞ και το χαρακτÞρα που επιθυμεß να Ýχει η οργÜνωση και η διοßκηση του. Σýμφωνα λοιπüν με τις οργανωτικÝς δομÝς και τα επßπεδα ιερÜρχησης που επιλÝγει κÜθε κρÜτος να διαμορφωθοýν σ’ αυτü, αντßστοιχα επικρατοýν δýο μοντÝλα οργÜνωσης το Συγκεντρωτικü και το ΑποκεντρωμÝνο. Πριν ωστüσο αναφερθοýμε σε αυτÜ χρÞσιμη και σκüπιμη για την καλýτερη κατανüηση των συστημÜτων αυτþν εßναι η αναφορÜ στους üρους «συγκÝντρωση» και «αποκÝντρωση». ΣυγκÝντρωση üπως αναφÝρουν και οι Α. ΑνδρÝου και Γ. Παπακωνσταντßνου εßναι: «¸νας τρüπος ýπαρξης του κρÜτους και σημαßνει την ýπαρξη μιας εξουσßας ,μιας κυβÝρνησης ενüς ‘μοναδικοý κρÜτους’, Þ μιας νομοθεσßας και την ýπαρξη μιας διοßκησης» (ΑνδρÝου & Παπακωνσταντßνου,1994,σ.112). Στην κορυφÞ υπÜρχει μüνο αυτÞ και üλες οι Üλλες εξουσßες υπüκεινται, κατÜ συνÝπεια υπÜρχει διαμüρφωση ιεραρχßας. Η μορφÞ των σχÝσεων ανÜμεσα στην κεντρικÞ εξουσßα και τις τοπικÝς Þ περιφερειακÝς αρχÝς [τοπικÝς: ΣχολικÞ ΜονÜδα, ΔÞμαρχος, Δημοτικü Συμβοýλιο και περιφερειακÝς: ΠεριφερειακÞ Διεýθυνση Εκπαßδευσης, Διεýθυνση Εκπαßδευσης, Σχολικοß Σýμβουλοι (ΙωÜννης Κατσαρüς,2008)] εßναι αυτÞ που αναδεικνýει την ταυτüτητα της συγκÝντρωσης. Οι σχÝσεις αυτÝς διαμορφþνονται απü το βαθμü εξÜρτησης τους απü την κεντρικÞ εξουσßα τüσο σε επßπεδο ανÜθεσης αρμοδιοτÞτων, οδηγιþν, εντολþν üσο και σε επßπεδο ελÝγχου για την εκτÝλεση αυτþν και των αποτελεσμÜτων της. ΑποκÝντρωση üπως αναφÝρουν και οι Α. ΑνδρÝου και Γ. Παπακωνσταντßνου εßναι: «Η απüδοση στις τοπικÝς εξουσßες των αναγκαßων ελευθεριþν για τη φυσικÞ ανÜπτυξη τους, την πραγματοποßηση της διακυβÝρνησης της χþρας απü τη χþρα, ουσιαστικÜ την αυτοκυβÝρνηση» ( ΑνδρÝου & Παπακωνσταντßνου,1994,σ.114). ¼πως και στη συγκÝντρωση Ýτσι και εδþ υπÜρχει κεντρικÞ εξουσßα ωστüσο οι τοπικÝς και περιφερειακÝς αρχÝς εßναι περισσüτερες και ανεξÜρτητες απü την κεντρικÞ. Αξιοσημεßωτο εßναι üτι στην περßπτωση αυτÞ οι τοπικÝς και περιφερειακÝς αρχÝς εκλÝγονται απü το λαü τον οποßο αντιπροσωπεýουν και εκφρÜζουν και δεν εßναι διορισμÝνες απü την κεντρικÞ εξουσßα.
1.2 ΧαρακτηριστικÜ Συγκεντρωτικοý και ΑποκεντρωμÝνου μοντÝλου Στο συγκεντρωτικü μοντÝλο οργÜνωσης υπÜρχει μßα ενιαßα εξουσßα στην οποßα üλοι εßναι υποταγμÝνοι. Οι τοπικÝς κα περιφερειακÝς αρχÝς εßναι καθüλα εξαρτημÝνες με την κεντρικÞ εξουσßα κατÜ συνÝπεια να μην μποροýν να ενεργÞσουν οýτε σε μικρü βαθμü αυτüνομα, εκτελοýν μüνο τις εντολÝς και τις αποφÜσεις που παßρνει η πρþτη. ¸να Üλλο χαρακτηριστικü του συστÞματος αυτοý εßναι η περιορισμÝνη δυνατüτητα λÞψης αποφÜσεων απü τις υπηρεσßες καθþς ο προúστÜμενος- διευθυντÞς τους τοποθετεßται σε αυτÞ τη θÝση Þ παýεται απü την κεντρικÞ εξουσßα (ΑνδρÝου & Παπακωνσταντßνου,1994). ¼πως και στη συγκÝντρωση Ýτσι και εδþ υπÜρχει . Και στις δýο περιπτþσεις δομÞς του συστÞματος, δηλαδÞ α)συμπýκνωσης üπου οι αποφÜσεις παßρνονται απü την κορυφÞ και οι υφιστÜμενοι Ýχουν μüνο εκτελεστικÞ εξουσßα και β) αποσυμπýκνωσης üπου η εξουσßα μεταφÝρεται στα τοπικÜ üργανα τα οποßα üμως πÜλι υπüκεινται στη κεντρικÞ εξουσßα, το κρÜτος , η κεντρικÞ δηλαδÞ εξουσßα εßναι αυτÞ που αποφασßζει. ΕπιγραμματικÜ το συγκεντρωτικü μοντÝλο οργÜνωσης χαρακτηρßζεται απü ιεραρχßα αυστηρÞ (στην περßπτωση συμπýκνωσης) και μÝτρια (στην περßπτωση αποσυμπýκνωσης), αυστηρÞ Üσκηση εξουσßας και υποταγÞ των τοπικþν και περιφερειακþν αρχþν στην κεντρικÞ εξουσßα που τις αναγκÜζουν να Ýχουν μüνο εκτελεστικü ρüλο. Το αποκεντρωμÝνο μοντÝλο οργÜνωσης Ýχει ως βασικü του χαρακτηριστικü üτι Ýνα μεγÜλο μÝρος της εξουσßας για τη λÞψη αποφÜσεων καθþς και για την εκτÝλεση οδηγιþν και των Ýλεγχο αποτελεσματικüτητας τους Ýχουν οι τοπικÝς και περιφερειακÝς αρχÝς. Ακüμη Ýνα σημαντικü χαρακτηριστικü του, καθþς στηρßζεται σε δημοκρατικÝς αρχÝς, εßναι η συμμετοχÞ του κοινωνικοý συνüλου μÝσω της εκπροσþπησης του απü τις τοπικÝς και περιφερειακÝς αρχÝς (ΑνδρÝου & Παπακωνσταντßνου,1994). Η Üσκηση εξουσßας απü τα τοπικÜ Þ περιφερειακÜ üργανα δεν εßναι εκτελεστικÞ αλλÜ κυρßως οργανωτικÞ και διοικητικÞ. ΤÝλος ο προúστÜμενος-διευθυντÞς που εκλÝγεται κατÜ βÜση για την ανÜλογη θÝση στα üργανα αυτÜ εßναι ανεξÜρτητος απü την κεντρικÞ εξουσßα. ΣυνοπτικÜ θα μποροýσαμε να ποýμε üτι τα χαρακτηριστικÜ του αποκεντρωμÝνου μοντÝλου οργÜνωσης εßναι η ελευθερßα και η ανεξαρτησßα που Ýχουν τα τοπικÜ και περιφερειακÜ üργανα για τη διαμüρφωση πολιτικÞς και την υλοποßηση της, η μεταφορÜ εξουσιþν απü την κεντρικÞ στις περιφερειακÝς και η συμμετοχÞ του λαοý σε üλα τα παραπÜνω.
1.3.1 Αναγνþριση χαρακτηριστικþν συγκεντρωτικοý μοντÝλου στο μοντÝλο οργÜνωσης και διοßκησης που προωθεßται. Στο μοντÝλο οργÜνωσης και διοßκησης της εκπαßδευσης που προωθεßται μπορεß κανεßς να αναγνωρßσει αρχικÜ χαρακτηριστικÜ και απü τα δýο μοντÝλα οργÜνωσης συγκεντρωτικü-αποκεντρωμÝνο. ΠλÞθος χαρακτηριστικþν συγκεντρωτικοý μοντÝλου οργÜνωσης αναγνωρßζονται στο μοντÝλο οργÜνωσης και διοßκησης της εκπαßδευσης που προωθεßται. Παρüλο που το προσχÝδιο νüμου για την «ΟργÜνωση των Περιφερειακþν Υπηρεσιþν Διοßκησης της Εκπαßδευσης : «Πρþτα ο ΜαθητÞς» - «Πρþτα η ΣχολικÞ ΜονÜδα» ΝÝα Διοßκηση για το ΝÝο Σχολεßο», απü τον τßτλο του κιüλας δßνει την εντýπωση προþθησης ενüς αποκεντρωμÝνου μοντÝλου, διαβÜζοντας το κανεßς πιο επισταμÝνα θα εντοπßσει στοιχεßα του Συγκεντρωτικοý μοντÝλου και μÜλιστα με τη μορφÞ της αποσυμπýκνωσης. Πιο συγκεκριμÝνα στο ¶ρθρο 3 αναφÝρει üτι ο διευθυντÞς της σχολικÞς μονÜδας «μεριμνÜ για την τÞρηση των νüμων, των εγκυκλßων και των αποφÜσεων που εκδßδουν τα αρμüδια üργανα της διοßκησης. Στο ¶ρθρο 5 διαφαßνονται χαρακτηριστικÜ Αποσυμπýκνωσης καθþς η ΣυνÝλευση διδασκüντων μüνο συμβÜλλει στη χÜραξη κατευθýνσεων για την εφαρμογÞ της εθνικÞς εκπαιδευτικÞς πολιτικÞς στο επßπεδο της σχολικÞς μονÜδας, στην ομαλÞ λειτουργßα του σχολεßου καθþς και στην παιδαγωγικÞ διευθÝτηση των μαθητικþν ζητημÜτων ενþ μüνο εισηγεßται στο διευθυντÞ το εßδος και τη μορφÞ της ενδοσχολικÞς επιμüρφωσης και συμβÜλλει στην υλοποßηση της, συμβÜλλει, εισηγεßται αλλÜ δεν καθορßζει και δεν αποφασßζει τελικÜ η ßδια. ΧαρακτηριστικÜ αποσυμπýκνωσης αναγνωρßζονται και στο ¶ρθρο 7 σχετικÜ με τον κανονισμü λειτουργßας των σχολικþν μονÜδων αφοý αυτüς καταρτßζεται απü το σχολικü συμβοýλιο αλλÜ εγκρßνεται με απüφαση του οικεßου περιφερειακοý διευθυντÞ εκπαßδευσης. Ενþ ο γραμματÝας του σχολικοý συμβουλßου και ο αναπληρωτÞς ορßζονται ýστερα απü γνþμη του διευθυντÞ Þ προúσταμÝνου. Ο περιφερειακüς διευθυντÞς εκπαßδευσης δε χαρÜζει αλλÜ εξειδικεýει την εφαρμογÞ της εθνικÞς πολιτικÞς σε περιφερειακü επßπεδο (Üρθρο 13, παρ. α), ενþ ο προúστÜμενος του τμÞματος γενικÞς παιδεßας ασκεß, ιδßως, τις αρμοδιüτητες της εποπτεßας, του συντονισμοý και της αξιολüγησης του Ýργου των διευθυντþν εκπαßδευσης (Üρθρο 14, παρ.3). ΤÝλος με απüφαση του Υπουργοý Παιδεßας, Δια Βßου ΜÜθησης και ΘρησκευμÜτων εξειδικεýονται οι αρμοδιüτητες των διευθýνσεων και των περιφερειακþν διευθýνσεων εκπαßδευσης καθþς και των υπηρεσιακþν μονÜδων τους (Üρθρο 19, παρ. 4,α). Επßσης θεσπßζονται τα ειδικüτερα καθÞκοντα και οι αρμοδιüτητες: των διευθυντþν Þ προúσταμÝνων, των υποδιευθυντþν, της συνÝλευσης διδασκüντων και των σχολικþν συμβουλßων των σχολικþν μονÜδων και των προÝδρων τους (Üρθρο 19,παρ. 4,β). Σε üλα τα παραπÜνω που παρατÝθηκαν στην ενüτητα αυτÞ μπορεß κανεßς να αναγνωρßσει χαρακτηριστικÜ συγκεντρωτικοý μοντÝλου οργÜνωσης με τη μορφÞ της αποσυμπýκνωσης καθþς υπÜρχει μεταφορÜ εξουσιþν απü την κεντρικÞ εξουσßα σε τοπικÝς üπως εßναι η σχολικÞ μονÜδα και περιφερειακÝς αρχÝς üπως η περιφερειακÞ διεýθυνση εκπαßδευσης ωστüσο η κεντρικÞ εξουσßα εßναι αυτÞ που καθορßζει, διαμορφþνει και αποφασßζει στο τÝλος.
1.3.2 Αναγνþριση χαρακτηριστικþν αποκεντρωμÝνου μοντÝλου στο μοντÝλο οργÜνωσης και διοßκησης που προωθεßται. Το ¶ρθρο 1 το Υπουργεßο Παιδεßας, Δια Βßου ΜÜθησης και ΘρησκευμÜτων αναφÝρει ποιες εßναι οι αποκεντρωμÝνες υπηρεσßες που το αποτελοýν. Στοιχεßα ΑποκεντρωμÝνου μοντÝλου συναντÜμε στα Üρθρα 5 και 6. Η συνÝλευση των διδασκüντων αποφασßζει για θÝματα φοßτησης, επßδοσης και διαγωγÞς των μαθητþν (3.γ) ενþ κατανÝμει στα μÝλη της τομεßς(3.στ). Το Üρθρο 6 που αναφÝρεται στο Σχολικü συμβοýλιο θα μποροýσαμε να ποýμε üτι εßναι χαρακτηριστικü αποκεντρωμÝνου συστÞματος καθþς στα μÝλη που το αποτελοýν εßναι Ýνας εκπρüσωπος του συλλüγου γονÝων, Ýνας εκπρüσωπος του δÞμου και Ýνα μÝλος της τοπικÞς κοινωνßας οι οποßοι ανÜμεσα στις υπüλοιπες αρμοδιüτητες τους Ýχουν και την κατÜρτιση του κανονισμοý λειτουργßας της σχολικÞς μονÜδας, εδþ λοιπüν Ýχουμε και συμμετοχÞ και εκπροσþπηση του κοινωνικοý συνüλου. Επßσης οι Διευθýνσεις εκπαßδευσης (¶ρθρο 10, παρ.1 . γγ και δδ) εßναι υπεýθυνες για το σχεδιασμü, την προþθηση, την υποστÞριξη και αξιολüγηση της εφαρμογÞς καινοτüμων εκπαιδευτικþν προγραμμÜτων και δρÜσεων αλλÜ και προγραμμÜτων εισαγωγÞς και διδακτικÞς αξιοποßησης των νÝων τεχνολογιþν και της πληροφορικÞς. ΧαρακτηριστικÜ ΑποκεντρωμÝνου μοντÝλου αναδýονται στο Üρθρα 15 που αναφÝρεται αυτοτελÞ τμÞματα - γραφεßα : α)επιστημονικÞς – παιδαγωγικÞς καθοδÞγησης πρωτοβÜθμιας και δευτεροβÜθμιας εκπαßδευσης, β) γενικÞς παιδεßας, γ) νομικÞς υποστÞριξης και δ) υποδομþν και στατιστικþν δεδομÝνων. Ωστüσο δεν αναφÝρονται στα α), β) και γ) οι αρμοδιüτητες τους. ΤÝλος η μεταβßβαση εξουσιþν- αρμοδιοτÞτων στους διευθυντÝς των σχολικþν μονÜδων αποτελεß χαρακτηριστικü του αποκεντρωμÝνου μοντÝλου οργÜνωσης (Üρθρο 3 παρ. 2: ε και παρ. 3και Üρθρο).
2. Ο ρüλος του διευθυντÞ στο νÝο οργανωτικü μοντÝλο. Το νÝο οργανωτικü μοντÝλο που προωθεßται για τη διοßκηση της εκπαßδευσης διαμορφþνει το ρüλο του διευθυντÞ κυρßως στο ¶ρθρο 3 αλλÜ και σε λοιπÜ Üρθρα üπως αυτÜ που αναφÝρονται στο Σχολικü Συμβοýλιο και τον Κανονισμü λειτουργßας της σχολικÞς μονÜδας. Η πρþτη πρüταση του ¶ρθρου 3 (1) μας προúδεÜζει για το ρüλο αυτü αναφÝροντας üτι: «Ο διευθυντÞς Þ προúστÜμενος εßναι διοικητικüς και πειθαρχικüς προúστÜμενος της σχολικÞς μονÜδας». ΑντικαθιστÜ δηλαδÞ τη φρÜση «επιστημονικüς παιδαγωγικüς υπεýθυνος» με τη λÝξη «πειθαρχικüς». Ο διευθυντÞς ανÜμεσα στις Üλλες αρμοδιüτητες του «ευθýνεται για την κατÜρτιση του προγρÜμματος δρÜσης και της Ýκθεσης αξιολüγησης της σχολικÞς μονÜδας» (Üρθρο 3 παρ. 2.ε). ΣυγκεκριμÝνα ευθýνεται για την εκπüνηση και υλοποßηση ολοκληρωμÝνων προτÜσεων για τη βελτßωση της δρÜσης της σχολικÞς μονÜδας και το σχεδιασμü και την υλοποßηση προγραμμÜτων ενδοσχολικÞς επιμüρφωσης σε συνεργασßα με τους σχολικοýς συμβοýλους και τα τμÞματα επιστημονικÞς – παιδαγωγικÞς καθοδÞγησης των περιφερειακþν διευθýνσεων εκπαßδευσης. Σε αυτÞ την παρÜγραφο του νüμου μπορεß κανεßς να εντοπßσει τις τÝσσερις βασικÝς λειτουργßες της διοßκησης : α) τον προγραμματισμü β)την οργÜνωση, γ) το συντονισμü και δ) τον Ýλεγχο. Η κατÜρτιση προγρÜμματος δρÜσης για το οποßο ευθýνεται ο διευθυντÞς και διαμορφþνεται σε συνεργασßα με το σýλλογο διδασκüντων και τους σχολικοýς συμβοýλους (παρ. 3, Üρθρο 32 του ν. 3848/2010) μας παραπÝμπει στην πρþτη λειτουργßα της διοßκησης κατÜ Fayol, τον προγραμματισμü- σχεδιασμü που αναφÝρεται στον καθορισμü κατευθýνσεων και στüχων. Η σχολικÞ μονÜδα μπορεß να χαρÜξει εκπαιδευτικÞ πολιτικÞ θÝτοντας στüχους με σχετικÞ üμως αυτονομßα. Παρüλο που τα κεντρικÜ üργανα üπως το Υπουργεßο Παιδεßας και το Παιδαγωγικü Ινστιτοýτο που υπÜγεται στο πρþτο αποφασßζουν και διαμορφþνουν τα ΑναλυτικÜ ΠρογρÜμματα Σπουδþν, το Διαθεματικü Ενιαßο Πρüγραμμα Σπουδþν και τα σχολικÜ εγχειρßδια η σχολικÞ μονÜδα και ο εκπαιδευτικüς μπορεß σε Ýνα μικρü βαθμü να τροποποιÞσει, να συμπληρþσει Þ να παραλεßψει. Στη συνÝχεια η κατÜρτιση του προγρÜμματος δρÜσης εμπεριÝχει το συντονισμü των δραστηριοτÞτων που θα οδηγÞσουν στην επßτευξη των στüχων και την οργÜνωση και καθοδÞγηση εκεßνων που εμπλÝκονται για την επßτευξη των στüχων. Η κατÜρτιση της Ýκθεσης αξιολüγησης της σχολικÞς μονÜδας αναφÝρεται στον Ýλεγχο για την αποτελεσματικüτητα του Ýργου και του προγρÜμματος δρÜσης. Αξιοσημεßωτο εßναι üτι ο διευθυντÞς καλεßται να καταρτßσει την Ýκθεση αξιολüγησης της σχολικÞς μονÜδας χωρßς ωστüσο να Ýχει θÝσει τους στüχους γι’ αυτÞν. ¼μως ο ρüλος του διευθυντÞ διαφαßνεται και σε Üλλα Üρθρα του προσχÝδιου νüμου. ¼πως προαναφÝρθηκε ο διευθυντÞς εßναι «διοικητικüς και πειθαρχικüς» προúστÜμενος. Ο τßτλος αυτüς του δßνει τη δυνατüτητα να εισηγεßται την ανÜθεση υποχρεωτικþν υπερωριþν σε εκπαιδευτικοýς της σχολικÞς μονÜδας στην οποßα προÀσταται (Üρθρο 3, παρ. 2δ), να χορηγεß Üδεια απουσßας στο προσωπικü της σχολικÞ μονÜδας (Üρθρο 3, παρ. 3), να ορßζει γραμματÝα και αναπληρωτÞ του σχολικοý συμβουλßου (Üρθρο 7, παρ. 3) και να επιλÝγει μεταξý των προτεινüμενων απü τη συνÝλευση των διδασκüντων υποψηφßων υποδιευθυντþν της σχολικÞς μονÜδας και να διαβιβÜζει την αιτιολογημÝνη πρüταση του στο αρμüδιο Π.Υ.Σ.Π.Ε. (Üρθρο 20, παρ. 2). Για τον πειθαρχικü του ρüλο το προσχÝδιο νüμου δεν προσφÝρει σαφεßς και συγκεκριμÝνες πληροφορßες καθþς τα μονομελÞ και συλλογικÜ üργανα και η αρμοδιüτητα του για την Üσκηση πειθαρχικÞς δßωξης και την επιβολÞ πειθαρχικþν ποινþν θα καθορισθοýν με προεδρικü διÜταγμα (Üρθρο 19, παρ. 6). Μολονüτι δεν υπÜρχουν συγκεκριμÝνα σημεßα του νÝου νüμου που προωθεßται για την διοßκηση της εκπαßδευσης που να αναφÝρονται στον πειθαρχικü ρüλο του διευθυντÞ η προδιÜθεση για μεταφορÜ εξουσιþν πειθαρχικοý χαρακτÞρα σ’ αυτüν, μετÜ την κατÜργηση της ενδιÜμεσης βαθμßδας εκπαßδευσης (των γραφεßων εκπαßδευσης) και των προúσταμÝνων της, εßναι προφανÞς και αυτονüητη.
2. 1 Εντοπισμüς αλλαγþν στις εξουσßες-αρμοδιüτητες των διευθυντþν- ΣυμπερÜσματα Το Υπουργεßο Παιδεßας, Δια Βßου ΜÜθησης και ΘρησκευμÜτων στα πλαßσια των σýγχρονων αντιλÞψεων και τÜσεων των δημοκρατικþν κοινωνιþν για αποκÝντρωση, προωθεß Ýνα μοντÝλο οργÜνωσης και διοßκησης της εκπαßδευσης μÝσω του ΠροσχÝδιου νüμου με τßτλο: « ΟργÜνωση των Περιφερειακþν Υπηρεσιþν Διοßκησης της Εκπαßδευσης: «Πρþτα ο ΜαθητÞς» - «Πρþτα η ΣχολικÞ ΜονÜδα» ΝÝα Διοßκηση για το ΝÝο Σχολεßο». Απü την πρþτη πρüταση του τßτλου: «ΟργÜνωση των Περιφερειακþν Υπηρεσιþν Διοßκησης της Εκπαßδευσης» αλλÜ και απü τις πρþτες προτÜσεις του Üρθρου 1 üπου αναφÝρεται στις «αποκεντρωμÝνες υπηρεσßες του», δηλþνεται üτι πρüκειται για Ýνα αποκεντρωμÝνο μοντÝλο οργÜνωσης και αυτÞ εßναι και η εντýπωση η οποßα δßνεται στον αναγνþστη. Μελετþντας κανεßς το νüμο εκτενÝστερα εντοπßζει σημαντικÝς και βασικÝς αναντιστοιχßες. Παρατηρþντας τα Üρθρα σχετικÜ με τις αρμοδιüτητες του διευθυντÞ του ισχýοντος νüμου και του προσχÝδιου νüμου που προωθεßται, και εστιÜζοντας την προσοχÞ του στα ρÞματα που χρησιμοποιοýνται μπορεß να αντιληφθεß την αλλαγÞ üσο αφορÜ το ρüλο του διευθυντÞ. Στον ισχýοντα νüμο ο διευθυντÞς ως διοικητικüς και επιστημονικüς παιδαγωγικüς υπεýθυνος: καθοδηγεß, φροντßζει, προÀσταται, ελÝγχει, προωθεß, συμβÜλλει και κυρßως συνεργÜζεται. Στο προσχÝδιο νüμου ο διευθυντÞς ως διοικητικüς και πειθαρχικüς προúστÜμενος: μεριμνÜ, ευθýνεται, εισηγεßται, χορηγεß, αναθÝτει, ορßζει, προτεßνει και τÝλος επιλÝγει. Η μεταφορÜ εξουσιþν στο διευθυντÞ εßναι Üστοχη καθþς τον πρþτο και τελευταßο λüγο Ýχει και πÜλι η κεντρικÞ εξουσßα, δηλαδÞ το αρμüδιο Υπουργεßο. Η μεταφορÜ αυτÞ καθιστÜ το ρüλο του διευθυντÞ εκτελεστικü, üμως με περισσüτερες ευθýνες, συμπεριλαμβανομÝνων και αυτþν που αφοροýν την Üσκηση των πειθαρχικþν του καθηκüντων. Δßνει στη σχολικÞ μονÜδα σχετικÞ αυτονομßα για να ενεργÞσει, σε Ýνα πλαßσιο ωστüσο που Ýχει Þδη καθορισθεß. Παρατηρεßται δηλαδÞ συσσþρευση αρμοδιοτÞτων του διευθυντÞ που Ýχουν κυρßως εκτελεστικü και πειθαρχικü χαρακτÞρα, οι οποßες δε συνÜδουν ουσιαστικÜ με το μοντÝλο οργÜνωσης κατÜ Fayol (προγραμματισμüς οργÜνωση ,διεýθυνση-συντονισμüς, Ýλεγχος) αφοý ο διευθυντÞς δεν εßναι ανεξÜρτητος και αυτüνομος ως προς τη διαμüρφωση, εκτÝλεση και πραγματοποßηση των στüχων, τους οποßους Ýχουν θÝσει τα κεντρικÜ üργανα, και δεν αποτελοýν στοιχεßα ενüς αποκεντρωμÝνου μοντÝλου οργÜνωσης και διοßκησης αλλÜ ενüς συγκεντρωτικοý με τη μορφÞ της αποσυμπýκνωσης. ΣυμπερασματικÜ ο ρüλος του διευθυντÞ στο νÝο οργανωτικü μοντÝλο διαφαßνεται πως δεν αλλÜζει ουσιαστικÜ και σημαντικÜ αλλÜ διαφοροποιεßται και συμπληρþνεται σε μικρü βαθμü αναδεικνýοντας τα διοικητικÜ και πειθαρχικÜ του στοιχεßα. Η κεντρικÞ εξουσßα εξακολουθεß να καθορßζει, να διαμορφþνει και να προωθεß τη συγκεκριμÝνη εκπαιδευτικÞ πολιτικÞ που επιθυμεß, αφÞνοντας ελÜχιστα περιθþρια αυτονομßας και ανεξαρτησßας για τη χÜραξη αυτÞς απü τη σχολικÞ μονÜδα. Παρüτι με το συγκεκριμÝνο προσχÝδιο νüμου γßνεται λüγος για την προþθηση αποκεντρωμÝνου μοντÝλου διοßκησης και οργÜνωσης της εκπαßδευσης, καταληκτικÜ, πρüκειται για συγκεντρωτικü μοντÝλο, με τη μεταφορÜ μη ουσιαστικþν εξουσιþν στο διευθυντÞ. Το προσχÝδιο νüμου σχετßζεται προφανþς με τη ρητορικÞ της αποκÝντρωσης και üχι με την πραγματικÞ και ουσιαστικÞ αποκÝντρωση. ¶λλωστε πως θα Þταν δυνατüν σε Ýνα γραφειοκρατικü και συγκεντρωτικü κρÜτος να υπÜρξει μια νησßδα αποκÝντρωσης στην εκπαßδευση;
Βιβλιογραφßα 1. Κουτοýζης Μ., ΓενικÝς ΑρχÝς ΜÜνατζμεντ, Τüμος Α, ΠÜτρα 1999. 2. Αθανασοýλα- ΡÝππα Α., Δακοποýλου Α., Κουτοýζης Μ., Μαυρογιþργος Γ., Χαλκιþτης Δ., ΕκπαιδευτικÞ Διοßκηση και ΠολιτικÞ, ΠÜτρα 2008. 3. ΑνδρÝου Α., Παπακωνσταντßνου Γ., Εξουσßα και οργÜνωση- διοßκηση του εκπαιδευτικοý συστÞματος, ΑθÞνα 1994. |