Ôá ÐñïåðáíáóôáôéêÜ ¸íôõðá

ÊõñéáêÞ 10 Éïõëßïõ 2011

Âáóßëçò Öïõñôïýíçò: äÜóêáëïò, áíáðëçñùìáôéêüò Áéñåôüò ÁÐÕÓÐÅ ÁôôéêÞò, Áíôéðñüåäñïò Óõëëüãïõ Åêð/êþí «Ï ÐÅÑÉÊËÇÓ»

 

Προσδιορισμüς του üρου ΠροεπαναστατικÜ ¸ντυπα.

Με την Ýννοια ΠροεπαναστατικÜ ¸ντυπα, θεωροýμε üλα εκεßνα τα Ýντυπα εφημερßδες και περιοδικÜ, Ýντυπα και χειρüγραφα, που Þταν γραμμÝνα στα ελληνικÜ και κυκλοφüρησαν πριν απü το 1821, που ξÝσπασε η ελληνικÞ επανÜσταση. Το σýνολο üλων αυτþν των εντýπων τυπþθηκαν στο εξωτερικü και στüχο εßχαν την ενημÝρωση των ελλÞνων του εξωτερικοý αλλÜ και του εσωτερικοý, üπου Ýφταναν, τις περισσüτερες φορÝς κρυφÜ και Ýπαιξαν σημαντικüτατο ρüλο στην προετοιμασßα της ΕπανÜστασης.

 

ΓεωγραφικÞ εικüνα της εποχÞς

Το βιβλßο «Ιστορßα της ΑμερικÞς», σε μετÜφραση του δημοτικιστÞ εκδüτη Γεωργßου Βεντüτη (ΒιÝννη 1793)

Τα πρþτα Ýντυπα αυτÞς της εποχÞς γεννÞθηκαν στο τÝλος του 18ου αιþνα στο εξωτερικü και συγκεκριμÝνα στην πρωτεýουσα της Αυστρßας την ΒιÝννη.

Η ΒιÝννη που Þταν Ýδρα της αυτοκρατορικÞς εξουσßας των Αψβοýργων το 18ο αιþνα, εßχε εξελιχθεß σε ακμαßο εμπορικü, τραπεζιτικü, πνευματικü και διπλωματικü κÝντρο κι αποτελοýσε σημαντικü πüλο Ýλξης για τους ορθüδοξους ¸λληνες εμπüρους της ΟθωμανικÞς Αυτοκρατορßας απü το 17ο αιþνα και μετÜ.

ΜετÜ την τελικÞ αποσüβηση του τουρκικοý κινδýνου απü την κεντρικÞ Ευρþπη με τους νικηφüρους πολÝμους του πρßγκιπα της ΣαβοÀας Ευγενßου, ακολοýθησαν μεταξý της ΥψηλÞς Πýλης και των Αψβοýργων συνθÞκες ειρÞνης (ΚÜρλοβιτζ 1699, ΠασÜροβιτζ 1718) και εμπορικÝς συμβÜσεις με αμοιβαßες τελωνειακÝς παραχωρÞσεις. Για τη διεξαγωγÞ, üμως, του εμπορßου μεταξý Αυστρßας και ΑνατολÞς χρησιμοποιÞθηκαν, üχι οι Üπειροι στο εμπüριο Οθωμανοß και Αυστριακοß, αλλÜ οι Ýμπειροι Ελληνες, ΑρμÝνιοι και Εβραßοι.

Με την ßδρυση στην Αυστρßα της «ΕμπορικÞς Εταιρεßας της ΑνατολÞς» (Orientalische Compagnie, 27.5.1719) και την πýκνωση των εμπορικþν συναλλαγþν, απεδÞμησαν στη ΒιÝννη σημαντικüς αριθμüς ΕλλÞνων, κυρßως απü τη Μακεδονßα και αποτÝλεσαν το κýτταρο της ελληνορθüδοξης παρουσßας η οποßα κατüρθωσε να εξασφαλßσει ορισμÝνα ουσιαστικÜ κοινωνικÜ και θρησκευτικÜ προνüμια.

Γßνεται κατανοητü üτι τη μετακßνηση των ορθüδοξων ΕλλÞνων βοÞθησε η οικονομικÞ πολιτικÞ των Αψβοýργων οι οποßοι επεδßωκαν με κÜθε τρüπο να διεισδýσουν στις αγορÝς της ΑνατολÞς και για το λüγο αυτü δημιοýργησαν ευνοúκüτατες προûποθÝσεις για την εμπορικÞ δραστηριοποßηση των ορθüδοξων βαλκÜνιων εμπüρων στην ßδια την πρωτεýουσα του αυστριακοý κρÜτους. Η αυστριακÞ κυβÝρνηση χορηγþντας προνüμια και βραβεßα στους καλýτερους εμπüρους προσÝλκυε τους Ýλληνες εμπüρους, η παρουσßα των οποßων στη ΒιÝννη μαρτυρεßται απü το 1600 περßπου αλλÜ Ýγινε πιο συστηματικÞ και δυναμικÞ κατÜ το 18ο αιþνα.

¸τσι λοιπüν στην πüλη αυτÞ, ζοýσαν χιλιÜδες ¸λληνες, με σημαντικÞ δραστηριüτητα. Εκεß λοιπüν κυκλοφüρησαν και οι πρþτες ελληνικÝς εφημερßδες οι οποßες δεν Þταν μüνο üργανα ενημÝρωσης και επαφÞς των μεταναστþν ΕλλÞνων, αλλÜ Ýπαιξαν σημαντικü ρüλο στην προετοιμασßα της ελληνικÞς ΕπανÜστασης του 1821.

 

ΔημογραφικÞ εικüνα της ελληνικÞς παροικßας της ΒιÝννης

Ο ¶γιος Γεþργιος της ΒιÝνης

Η Παροικßα αποτελεßτο απü Ýλληνες και Üλλους ορθüδοξους Οθωμανοýς υπηκüους που προÝρχονταν κυρßως απü την ¹πειρο, τη Μακεδονßα και τη Θεσσαλßα. Οι συχνüτερα αναφερüμενοι ως τüποι καταγωγÞς τους κατÜ τον 18ο αιþνα εßναι: ΑμπελÜκια, ΚοζÜνη, ΣιÜτιστα, ΣÝρρες, ΣÝλιτσα, Βογατσικü, ΚαστοριÜ, Κλεισοýρα, ΒλÜστη, ΣÝρβια, ΝÜουσα, ΒÝροια, ΜελÝνοικο, ΜÝτσοβο, Μοσχüπολη, ΜοναστÞρι, Τýρναβος καθþς και πüλεις της ΜικρÜς Ασßας, της ΘρÜκης ακüμη και των νησιþν του Αιγαßου.

ΣχετικÜ με τον πληθυσμü των ΕλλÞνων (Γραικþν και ΒλÜχων) της ΒιÝννης, γνωρßζουμε üτι στα 1767 καταγρÜφηκαν 79 Γραικοß και ΒλÜχοι ορθüδοξοι Οθωμανοß υπÞκοοι και αν στον αριθμü αυτü προστεθοýν οι γυναßκες και τα παιδιÜ τους, τüτε οι Γραικοß και ΒλÜχοι της ΒιÝννης πρÝπει να Üγγιζαν τους 300. Ενþ το 1814 ανÞλθαν στις 4000, περßοδος ακμÞς της ελληνικÞς παροικßας.

Το εξþφυλλο του βιβλßου του ΡÞγα «ΦυσικÞς ΑπÜνθισμα» (ΒιÝννη 1790)

Η διοικητικÞ κι εκκλησιαστικÞ διαßρεση των ΕλλÞνων με βÜση την υπηκοüτητÜ τους σε δýο κοινüτητες εßχε σα συνÝπεια την ανεξÜρτητη δρÜση των δýο αυτþν κοινοτÞτων. Αυτü üμως δεν εμπüδισε τις δυο αυτÝς κοινüτητες να κυριαρχÞσουν στην τοπικÞ κοινωνßα και, προσφÝροντας σημαντικü οικονομικü και κοινωνικü Ýργο, να προβληθοýν και πολλοß απü αυτοýς να τιμηθοýν με τßτλους ευγενεßας και σημαντικÜ αξιþματα και να αποτελÝσουν τους φορεßς της νÝας αστικÞς τÜξης που εμφανßστηκε και ισχυροποιÞθηκε την εποχÞ αυτÞ στις ευρωπαúκÝς κοινωνßες.

Αποκτþντας πλοýτο αναδεßχτηκαν οικονομικÜ και κοινωνικÜ και Ýγιναν εξÝχοντα μÝλη της τοπικÞς κοινωνßας αποκτþντας μÜλιστα και τßτλους ευγενεßας (π.χ. τον τßτλο του βαρüνου πÞραν οι Ýμποροι Κωνσταντßνος ΜπÝλιος, Γεþργιος Σßνας κ.Ü.), ενþ πολλοß ανÞλθαν σε σημαντικÜ δημüσια αξιþματα üπως ο φιλüλογος Θεüδωρος ΚαραγιÜννης που διορßστηκε διευθυντÞς της ΑυστριακÞς Ακαδημßας των Επιστημþν της ΒιÝννης, ΜιχαÞλ Στ. Δοýμπας ΔιοικητÞς της ΚαισαροβασιλικÞς ΕθνικÞς ΤρÜπεζας κι ο αδελφüς του ο μαικÞνας Νικüλαος Δοýμπας ο οποßος εξελÝγη γερουσιαστÞς και διετÝλεσε μυστικοσýμβουλος του αυτοκρÜτορα Φραγκßσκου ΙωσÞφ Α.

¼λοι αυτοß ασπÜστηκαν τις νÝες φιλελεýθερες ιδÝες της εποχÞς και παρακολουθοýσαν απü κοντÜ τα πολιτικÜ τεκταινüμενα του κüσμου τους. Αρκετοß απü αυτοýς αφομοιþθηκαν απü το αυστριακü περιβÜλλον, üμως υπÞρξαν ανÜμεσα σε αυτοýς τους Ýλληνες παροßκους και αρκετοß που ζοýσαν με το üραμα της επιστροφÞς στην πατρßδα τους, üταν αυτÞ θα Þταν ελεýθερη, και αγωνßζονταν για το σκοπü αυτü υποστηρßζοντας οικονομικÜ την ανÝγερση σχολεßων και εκκλησιþν και την αποστολÞ βιβλßων και εντýπων για την πνευματικÞ αφýπνιση και επαναστατικÞ προετοιμασßα των συμπατριωτþν τους.

 

Ο ρüλος των Προεπαναστατικþν Εντýπων

ΧÜρη στην ενημÝρωση που πρüσφεραν τα προεπαναστατικÜ Ýντυπα, βιβλßα και Ýντυπα, με πρωτεργÜτη τον ΡÞγα Φεραßο, που εκδßδονταν κυρßως σε τυπογραφεßα της ΒιÝννης, προπαγÜνδισαν και στÞριξαν την ΕπανÜσταση του '21 μεγÜλοι φιλÝλληνες πνευματικοß δημιουργοß. ΜÝγιστα παραδεßγματα, ο ΜπÜυρον, ο προδρομικüς σοσιαλιστÞς ΣÝλλεû, ο ΜÜγερ, ο Σανταρüζα, ο Νüρμαν, ο Ποýσκιν, οι διανοοýμενοι Ρþσοι ΔεκεμβριστÝς κ.Ü.

 

Οι πρωτοπüροι των Προεπαναστατικþν Εντýπων

Βεντüτης Γεþργιος

ΓεννÞθηκε το 1757 στη ΖÜκυνθο και πÝθανε στη ΒιÝννη το 1795. Στη Βενετßα σποýδασε γλþσσες και δοýλεψε τυπογρÜφος. Στη ΒουδαπÝστη και στη ΒιÝννη Ýκανε μαθÞματα σε ελληνüπουλα. ΕξÝδωσε στη ΒιÝννη διμηνιαßα εφημερßδα που Ýφθανε σε üλη σχεδüν την τουρκοκρατοýμενη ΕλλÜδα. ΥπÞρξε φßλος και στενüς συνεργÜτης του ΡÞγα Φεραßου. ΒοÞθησε να ανÝβει το μορφωτικü επßπεδο των υπüδουλων ΕλλÞνων και θεωρεßται ο πρþτος ¸λληνας δημοσιογρÜφος- διανοοýμενος.

Το 1784, πÞρε την Ýγκριση των αυστριακþν αρχþν να εκδþσει την πρþτη ελληνικÞ εφημερßδα. ¸να μικρü, εβδομαδιαßο φýλλο, που κυκλοφüρησε δýο περßπου μÞνες, «σε νεοελληνικÞ γλþσσα», «επÞγαινε σε τοýρκικες επαρχßες» και απαγορεýθηκε απü το ΔιβÜνι ως «πολý επικßνδυνη επιχεßρηση». Γι' αυτü και δε διασþθηκε κανÝνα αντßτυπü του.

¸ργα του: ΓραμματικÞ της ΓαλλικÞς διαλÝκτου 1786, Λεξικüν τρßγλωσσον της ΓραικικÞς 1790, ΠεριγραφÞ του παντüς 1792, ¶νθος αρετÞς και γνþσεως 1794, και ΑλφαβητÜριον επωφελÝστατον δια τα παιδιÜ.

 

 

 

 

 

 

Οι αδερφοß Μαρκßδες Ποýλιου

Οι αδερφοß Μαρκßδες Ποýλιου κατÜγονταν απü τη ΣιÜτιστα Þταν τυπογρÜφοι και εκδüτες της πρþτης σωζüμενης ελληνικÞς εφημερßδας (Εφημερßς) και στενοß συνεργÜτες του ΡÞγα Φεραßου.

Τα δýο αδÝρφια, Ποýλιος και Γεþργιος, εγκαταστÜθηκαν στη ΒιÝννη το 1776 και πÞραν την αυστριακÞ υπηκοüτητα. Νωρßτερα εßχε εγκατασταθεß στην αυστριακÞ πρωτεýουσα ο πατÝρας τους, ΜÜρκος Ποýλιου ο οποßος Þταν Ýμπορος. Ο Ποýλιος εργÜστηκε ως εφοριακüς υπÜλληλος και ο Γεþργιος ως εμπορομεσßτης ανατολικþν ειδþν. Απü το 1790 ασχολÞθηκαν με την τυπογραφßα και την Ýκδοση βιβλßων. ΑρχικÜ εργÜστηκαν ως τυπογρÜφοι στο τυπογραφεßο του ΙωσÞφ ΜπαουμÜιστερ αλλÜ δýο χρüνια αργüτερα, ýστερα απü την πρüσληψη του τελευταßου ως οικοδιδÜσκαλου των πριγκßπων του αυστριακοý θρüνου, τα δýο αδÝρφια ανÝλαβαν τη διεýθυνση του τυπογραφεßου. Απü το 1791 μÝχρι το 1797 στο εν λüγω τυπογραφεßο τýπωσαν 56 ελληνικÜ βιβλßα, αρκετÜ απü τα οποßα με τη φßρμα του ΜπαουμÜιστερ. Αργüτερα, μετÜ την ανÜληψη της διεýθυνσης απü τους ßδιους, χρησιμοποßησαν την εκδοτικÞ Ýνδειξη ΠαρÜ Μαρκßδ. Ποýλιου Þ ΠαρÜ τοις αυταδÝλφοις Μαρκßδ. Ποýλιου.

Ο ΡÞγας Φεραßος συνδÝθηκε με του αδερφοýς Ποýλιου κατÜ το πρþτο του ταξßδι στη ΒιÝννη το 1790, üταν τýπωσε στο τυπογραφεßο τους το βιβλßο του Σχολεßον των ντελικÜτων εραστþν. Επßσης στο τυπογραφεßο των Μαρκßδων Ποýλιου τυπþθηκε το επαναστατικü μανιφÝστο του ΡÞγα που περιεßχε την ΕπαναστατικÞ προκÞρυξη, Δßκαια του Ανθρþπου και τον Θοýριο. ΤÝλος η επιχεßρηση των δýο αδερφþν ανÝλαβε την κεντρικÞ πþληση και τη διακßνηση των χαρτþν του ΡÞγα.

Η συνεργασßα τους με τον ΡÞγα εßχε ως αποτÝλεσμα τη δßωξÞ τους απü τις αυστριακÝς αρχÝς μετÜ τη σýλληψη του ¸λληνα επαναστÜτη, και το κλεßσιμο του τυπογραφεßου. Ο Γεþργιος εξορßστηκε και πÞρε Üσυλο στη Γαλλßα, αργüτερα πÞγε στην Ανκüνα και τελικÜ κατÝληξε στην ΝυρεμβÝργη. Εκεß πÝθανε το 1830 και θÜφτηκε σε οικογενειακü τÜφο στη γειτονικÞ πüλη Φßρτ. Ο αδερφüς του, που βρισκüταν εκτüς της αυστριακÞς επικρÜτειας üταν συνελÞφθη ο Γεþργιος,πÞγε με μια ομÜδα δημοκρατþν στην Ιταλßα για να πολεμÞσει μαζß με τον ΝαπολÝοντα και τελικÜ κατÝληξε στη Βενετßα για να συνεχßσει το εκδοτικü Ýργο του. Για την τελευταßα φÜση της ζωÞς του δεν υπÜρχουν στοιχεßα, εßναι üμως γνωστü üτι προσπÜθησε να εκδþσει εφημερßδα στην Ιüνιο Πολιτεßα.

 

ΔημÞτριος ΘεοχÜρης

Ο Ýμπορος ΔημÞτριος ΘεοχÜρης ζητÜ Üδεια απü την αυστριακÞ κυβÝρνηση για να εκδþσει εφημερßδα το 1788. Η αυστριακÞ διοßκηση αρχικÜ αρνεßται να ικανοποιÞσει την αßτησÞ του, την οποßα ικανοποιεß τον επüμενο χρüνο, αλλÜ η εφημερßδα του μÜλλον δεν κυκλοφüρησε και τοýτο στοιχειοθετεßται απü το γεγονüς üτι δεν υπÜρχουν στοιχεßα.

 

Αλεξανδρßδης ΔημÞτριος

Λüγιος με ευρεßα γλωσσομÜθεια και πολιτισμικÜ ενδιαφÝροντα, υπÞρξε εκδüτης της εφημερßδας Ελληνικüς ΤηλÝγραφος, που επß εικοσιτÝσσερα χρüνια στÜθηκε το κýριο μÝσο πληροφüρησης του απüδημου ελληνισμοý. Ο ßδιος στÞριξε την προσπÜθεια των συγχρüνων του ΕλλÞνων διαφωτιστþν με την ενεργü δημοσιογραφικÞ και συγγραφικÞ του δρÜση.

ΓεννÞθηκε στον Τýρναβο Θεσσαλßας το 1784, üπου και πÝρασε τα παιδικÜ του χρüνια. ¼ντας ορφανüς απü μικρÞ ηλικßα παρακολοýθησε τα πρþτα μαθÞματα κοντÜ στον αδελφü του –üπως εικÜζεται– ιεροδιÜκονο ΣτÝφανο. Το 1806 θα μεταβεß στην ΙÝνα για να σπουδÜσει ιατρικÞ απü κοινοý με κÜποια μαθÞματα φυσικþν επιστημþν και κυρßως ορυκτολογßα στο τοπικü πανεπιστÞμιο.

H σημαντικüτερη, üμως, προσφορÜ του Δημητρßου Αλεξανδρßδη –αντιπροσωπευτικÞ της ενεργοý συμμετοχÞς του στα δρþμενα της ελληνικÞς κοινüτητας στη ΒιÝννη - στÜθηκε η Ýκδοση της εφημερßδας Ελληνικüς ΤηλÝγραφος το 1812. Στα δημοσιεýματÜ της, που κυκλοφοροýσαν δýο φορÝς την εβδομÜδα, περιλαμβÜνονταν θÝματα πολιτικοý, οικονομικοý κι ευρýτερου επιστημονικοý και φιλολογικοý ενδιαφÝροντος. ΓρÞγορα θα επικρατÞσει ως η κýρια πηγÞ πληροφüρησης για τους ¸λληνες του εξωτερικοý και βασικü μÝσο της πνευματικÞς τους αφýπνισης. Η δημοσιογραφικÞ δρÜση του Αλεξανδρßδη θα προκαλÝσει, ωστüσο, την παρÝμβαση της αυστριακÞς λογοκρισßας κι αυτÞν ακüμη την αντßδραση του ΜÝττερνιχ που δεχüταν συνεχÞ διαβÞματα απü την ΥψηλÞ Πýλη. Εντοýτοις, παρÜ τις πιÝσεις που ασκÞθηκαν εναντßον της, η εφημερßδα –χÜρη στους ελιγμοýς και τη διπλωματικÞ ικανüτητα του εκδüτη της– συνÝχισε να κυκλοφορεß Ýως και το 1836. ΑποτÝλεσε κατÜ συνÝπεια το μακροβιüτερο Ýντυπο μÝσο ενημÝρωσης του απüδημου ελληνισμοý .

Απü το 1817 και για δýο συνεχÞ Ýτη, η εφημερßδα αποκτÜ και φιλολογικü παρÜρτημα, τον Φιλολογικü ΤηλÝγραφο, στον οποßο περιλαμβÜνονται -συν τοις Üλλοις και- μελÝτες ιστορικοý, αρχαιολογικοý και γεωγραφικοý περιεχομÝνου. Η ενασχüλησÞ του με την εφημερßδα δεν εμπüδισε, ωστüσο, τον Αλεξανδρßδη να δημοσιεýσει στα 1812 Ýνα ελληνοτουρκικü λεξικü και την αντßστοιχη τουρκικÞ γραμματικÞ, που αποτÝλεσαν σημαντικÜ βοηθÞματα για την εκμÜθηση της γλþσσας αυτÞς.

¸ργα του: Ελληνικüς ΚαθρÝπτης 1806, Ιστορßα της ΕλλÜδος απü της πρþτης, καταστÜσεως των ελληνικþν πραγμÜτων μÝχρι της αλþσεως της Κων/λεως υπü των Οθωμανþν 1806, Δýο πßνακες γεωγραφικοß: Γεωγραφικüς πßνακας Νασσßρ Εδδßνου ΠÝρσου και Γεωγραφικüς πßνακας Ουλοýγ-ΜπÝú ΤατÜρου 1807, ΑμπουλφÝδα ΙσμαÞλ ΒασιλÝως Απαμεßας εκ των γεωγραφικþν πινÜκων περιγραφÞ Χορασμßας ΜαουραλνÜχρης Þτοι των πÝρα του ποταμοý ¿ξου τüπων Αραβßας Αιγýπτου Περσßδος Ýτι Δε και της ΠερσικÞς και ΕρυθρÜς θαλÜσσης 1807, ΓραμματικÞ ΓραικοτουρκικÞ 1812, Λεξικüν πρüχειρον της ΓραικικÞς και ΤουρκικÞς διαλÝκτου 1812

 

Τα ΠροεπαναστατικÜ ¸ντυπα

 

Εφημερßς» Þ «Εφημερßς» του ΡÞγα

Την παραμονÞ της ΠρωτοχρονιÜς του 1791, απü το τυπογραφεßο των αδελφþν Μαρκßδων Ποýλιου, πρωτοκυκλοφορεß Ýνα δισÝλιδο βδομαδιÜτικο φυλλÜδιο, με τßτλο «Εφημερßς». Πρüκειται για την πρþτη σωζüμενη ελληνικÞ εφημερßδα, η οποßα εκδιδüταν μÝχρι τα τÝλη του 1797, και λüγω της στενÞς συνεργασßας του ΡÞγα με τους ομοúδεÜτες του αδελφοýς Ποýλιου, Ýμεινε γνωστÞ ως «"Εφημερßς" του ΡÞγα».

Η εφημερßδα αυτÞ δεν εßχε σταθερü αριθμü σελßδων. ¶λλοτε Þταν τετρασÝλιδη, Üλλοτε εξασÝλιδη και Üλλοτε (σπÜνια) δωδεκασÝλιδη και κυκλοφοροýσε δυο φορÝς την εβδομÜδα, κÜθε Τρßτη και ΠαρασκευÞ με ετÞσια συνδρομÞ 14 φιορßνια.

Το δεýτερο χρüνο η εφημερßδα Üλλαξε σχÞμα απü 0,23 x 0,18 σε 0,18 x 0,12 με περισσüτερες σελßδες. Το σχÞμα αυτü το διατÞρησε μÝχρι το ΓενÜρη του 1798 üπου η αστυνομßα της Αυστρßας απαγüρευσε την κυκλοφορßα.

Η «Εφημερßς» Ýπαιξε πρωτοπüρο και μεγÜλο μορφωτικü, ενημερωτικü γýρω απü τις διεθνεßς εξελßξεις και τα πολεμικÜ μÝτωπα και βÝβαια επαναστατικÜ καθοδηγητικü - προπαγανδιστικü ρüλο. Η «Εφημερßς», αμÝσως μετÜ τη σýλληψη του ΡÞγα και των συντρüφων του (19/12/1797), εßχε την «τýχη» του πρωτομÜρτυρα της επανÜστασης. ¸κλεισε, ενþ οι αδελφοß Ποýλιου βγÞκαν στην παρανομßα.

ΜετÜ την επιτυχßα της «Εφημερßδος» των αδελφþν Ποýλιου, δημιουργοýνται και Üλλα τυπογραφεßα (αμιγþς ελληνικÜ Þ αυστριακÜ και ελληνο-αυστριακÜ), τα οποßα εκδßδουν ελληνικÜ βιβλßα, ελληνικÝς εφημερßδες, ελληνικÜ περιοδικÜ και Üλλα Ýντυπα, τα οποßα μεταφÝρουν ¸λληνες Ýμποροι, διανοοýμενοι καιπροπαγανδιστÝς της ΕπανÜστασης σ' üλη την αυστροουγγρικÞ αυτοκρατορßα, στην οθωμανικÞ επικρÜτεια, στη Γαλλßα, στην Ιταλßα, σε Üλλα ευρωπαúκÜ βασßλεια, στις ΠαραδουνÜβιες Επαρχßες και στη Ρωσßα.

Εδþ πρÝπει να σημειωθεß üτι κÜθε λαúκÞ απελευθερωτικÞ και κοινωνικÞ επανÜσταση σημαßνει πÜλη των τÜξεων, των ιδεþν και συμφερüντων τους. ΕπομÝνως, üπως üλες οι επαναστÜσεις, Ýτσι και η ΕπανÜσταση του ελληνικοý λαοý δεν εßχε μüνο φßλους, αλλÜ κι εχθροýς. Φανεροýς και κρυφοýς και στον εκδοτικü τομÝα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕρμÞς ο Λüγιος, Þ Φιλολογικαß Αγγελßαι

Εξþφυλλο του περιοδικοý «Λüγιος ΕρμÞς» (ΒιÝννη 1817)

Ο «ΕΡΜΗΣ Ο ΛΟΓΙΟΣ Þ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑΙ ΑΓΓΕΛΙΑΙ» Þταν η δεýτερη ελληνικÞ εφημερßδα που κυκλοφüρησε στην ΒιÝννη το 1811 με επικεφαλÞς τον «πατÝρα» του Δημοτικισμοý ΚοραÞ και διευθυντÞ τον ¶νθιμο ΓαζÞ (1764-1828) και με χορηγü τη φιλολογικÞ Εταιρεßα του Ελληνικοý Λυκεßου Βουκουρεστßου.

¶íèéìïò ÃáæÞò

Το πρþτο φýλλο κυκλοφüρησε το ΓενÜρη του 1811. ¹ταν δεκαπενθÞμερη, εßχε δÝκα Ýξι δßστηλες σελßδες σχÞματος 0,21χ0,14 και Ýβγαινε την 1η και την 15η κÜθε μÞνα με ετÞσια συνδρομÞ 15 γρüσια.

Η πρþτη περßοδος κυκλοφορßας λÞγει στις 15 Δεκεμβρßου του 1814 üταν αποχþρησε ο ¶νθιμος ΓαζÞς. Η δεýτερη περßοδος Üρχισε την 1η ΓενÜρη το 1816 με διευθυντÞ το Θεüκλητο Φαρμακßδη και αρχισυντÜκτη τον Κ. ΚοκκινÜκη. Ο «ΕΡΜΗΣ Ο ΛΟΓΙΟΣ» επηρεÜζετε απü τον ΑδαμÜντιο ΚοραÞ ο οποßος δημοσßευε εκεß τις απüψεις του για το γλωσσικü ζÞτημα και Üλλα εθνικÜ θÝματα.

Την Ýκδοση του «ΕΡΜΗ ΤΟΥ ΛΟΓΙΟΥ» υποστÞριζε ο Βυζαντινολüγος

καθηγητÞςτου Πανεπιστημßου

ΠεριγραφÞ: C:\Users\2FD9~1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image12.jpeg
Θεüκλητος Φαρμακßδης (1784-1860)

του Βουκουρεστßου ΔημοσθÝνης Ροýσσος, σε μελÝτη του για τις ελληνικÝς εφημερßδες γρÜφει «…. ¼τι ο ¶νθιμος ΓαζÞς εßχε πεßσει τον εκδüτη του «Ελληνικοý ΤηλÝγραφου» ΔημÞτριο Αλεξανδρßδη να αναλÜβει αυτüς την Ýκδοση του «ΛΟΓΙΟΥ ΕΡΜΗ» απü το 1814. ΠαρÜ τη συμφωνßα και τη σχετικÞ αναγγελßα η οποßα δημοσιεýτηκε για παρÜλληλη Ýκδοση των δυο φýλλων με την ßδια διεýθυνση, ο Αλεξανδρßδης δεν ανÝλαβε τελικÜ τη συνÝχιση του εντýπου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕιδÞσεις διÜ τα ΑνατολικÜ ΜÝρη Þ Ελληνικüς ΤηλÝγραφος

Απü τον Ιοýλιο μÝχρι τον ΔεκÝμβριο του 1811, ο Αυστριακüς παιδαγωγüς ΙωσÞφ Φραγκßσκος Χαλλ και ο Κοζανßτης δÜσκαλος της ΕλληνικÞς Κοινüτητας της ΒιÝννης Ευφρüνιος ΡαφαÞλ Πüποβιτς, εκδßδουν κÜθε Τρßτη και ΠαρασκευÞ την ελληνικÞ εφημερßδα «ΕιδÞσεις διÜ τα ΑνατολικÜ ΜÝρη». ΑυτÞ η εφημερßδα «δεν ανταποκρßθηκε στις ανÜγκες και προσδοκßες των ΕλλÞνων» και φυσικÜ Ýκλεισε.

Κλεßνοντας η εφημερßδα ο Χαλλ σταματÜ τη συνεργασßα με τον Πüποβιτς και συνεργÜζεται με τον ΔημÞτριο Αλεξανδρßδη για να εκδüσουν μια νÝα καθημερινÞ ελληνικÞ εφημερßδας, τη μακροβιüτερη (1812-1836), με τßτλο «Ελληνικüς ΤηλÝγραφος», Þ «ΠεριοδικÞ Εφημερßς ΠολιτικÞ, ΦιλολογικÞ τε και ΕμπορικÞ».

Ο «Ελληνικüς ΤηλÝγραφος», Þταν η μüνη ελληνικÞ εφημερßδα, που δημοσßευσε, χωρßς καταναγκασμü, üπως Ýγινε με τον «Λüγιο ΕρμÞ» και την «Καλλιüπη», τον Αφορισμü του ορθüδοξου ΠατριÜρχη κατÜ των πρωτεργατþν της ελληνικÞς εξÝγερσης!

 

 

Η Καλλιüπη 

Στις αρχÝς του ΓενÜρη του 1819 κυκλοφüρησε το πρþτο φýλλο του πρþτου φιλολογικοý περιοδικοý «ΚΑΛΛΙΟΠΗ». Κυκλοφοροýσε κÜθε 1η και 15η του μÞνα με οχτþ σελßδες και üταν εßχε κÜποιο αφιÝρωμα με 16 σελßδες. Η συνδρομÞ Þταν 8 φιορßνια για την Αυστρßα και 10 για το εξωτερικü.

ΔιευθυντÞς Þταν ο καθηγητÞς της ελληνικÞς Ακαδημßας Ανατολικþν Γλωσσþν της Ν. ΒιÝννης ΑθανÜσιος Σταγερßτης, που αντιπαλεýει τις νÝες κοινωνικÝς ιδÝες και τον δημοτικισμü του ΚοραÞ και βÝβαια τον «Λüγιο ΕρμÞ», στηριζüμενος στη φαναριþτικη οικονομικÞ αφρüκρεμα

Οι συγκροýσεις με αφορμÞ το γλωσσικü και Üλλα ζητÞματα οι οποßες Ýγιναν πιο Ýντονες, εκφρÜστηκαν μÝσω του περιοδικοý

«Καλλιüπη» το οποßο θεωρÞθηκε ως το «αντßπαλο δÝος» του «ΕρμÞ του Λüγιου», Ýχοντας ως εμπνευστÞ και καθοδηγητÞ

Ο Παναγιþτης ΚοδρικÜς (1762-1827

τον λüγιο και συγγραφÝα Παναγιþτη ΚοδρικÜ, ιδεολογικü αντßπαλο του ΚοραÞ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η ΜÝλισσα

Ç ìá÷çôéêÞ åöçìåñßäá «ÌÝëéóóá» Ðáñßóé, 1819)

Την ελληνικÞ εκδοτικÞ προσπÜθεια της ΒιÝννης, επεκτεßνει στο Παρßσι ο Κερκυραßος Σ. Κονδüς, φανατικüς οπαδüς του Διαφωτισμοý και του ΚοραÞ, εκδßδοντας τη «ΜÝλισσα» (1819-1821). ¸να «γενναßο, μαχητικü φýλλο», που Ýβρισκε μεγÜλη ανταπüκριση, αλλÜ πολεμÞθηκε σκληρÜ απü την ελληνικÞ και ξÝνη αντßδραση. Ο λüγος; Δημοσßευε «Üρθρα και κεßμενα προωθημÝνης, προοδευτικÞς ιδεολογßας και εθνικþν προβληματισμþν».

ΕνδιαφÝρον για το περιοδικü Ýδειξε και ü 'Αδ. ΚοραÞς με γρÜμμα του στον 'ΙÜκωβο Ρþτα (15 Νοεμβρßου 1819): «Του Κüνδου και του Νικολοποýλου τÜς παρακλÞσεις μη αποβÜλης, αν δýνασαι να βοηθÞσης την επιχεßρησιν αυτþν». ¹ταν μια προσπÜθεια της κοραúκÞς μερßδας να ελÝγξει τον ελληνικü τýπο στο Παρßσι. ¹ «ΜÝλισσα» Þταν Þ απÜντηση τοý κοραúκοý κýκλου στο Παρßσι, καθþς Þ «Εταιρεßα της ΑθηνÜς» μπορεß να Þταν στο πνεýμα τοý Διαφωτισμοý, üμως δεν Üνηκε στους ανθρþπους τοý Αδ. ΚοραÞ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η ΑθηνÜ

Στο Παρßσι κυκλοφüρησε στις 29 Φεβρουαρßου 1819 το περιοδικü «ΑθηνÜ». ¹ σýμφωνα με τον υπüτιτλο «Εφημερßς περιοδικÞ, φιλολογικÞ, επιστημονικÞ και εμπορικÞ» (ΦεβρουÜριος-ΜÜιος 1819).

Η δημιουργßα περιοδικοý μακριÜ απü τη μοναρχικÞ Αυστρßα, ιδßως στο φιλελεýθερο Παρßσι, εßχε σαν αποτÝλεσμα την αλλαγÞ τοý εκδοτικοý κατεστημÝνου. 'Εκεßνη την εποχÞ κυκλοφοροýσε και η ομþνυμη γαλλικÞ εφημερßδα «ΑθηνÜ». Η «ΑθηνÜ» Þταν το πρþτο ελληνικü περιοδικü πÝρα απü τα σýνορα της ελληνικÞς παροικßας της ΒιÝννης, και τοýτο αποτελεß μια πρωτοπορßα.

Υπεýθυνος Ýκδοσης Þταν ü Σμυρναßος Παναγιþτης 'Ιωαννßδης με το ψευδþνυμο Φοιβοαπüλλων. Ωστüσο υπÞρχε μια τετραμελÞς ομÜδα: «Η Εταιρεßα της ΑθηνÜς». Την αναγγελßα της Ýκδοσης της «ΑθηνÜς», ποý δημοσιεýθηκε καθυστερημÝνα στον «ΕρμÞ τον Λüγιον», υπογρÜφουν με τα αρχικÜ τους η τετραμελÞς ομÜδα. Στο περιοδικü «Μουσεßον», ποý εκδüθηκε μετÜ την παýση της «ΑθηνÜς», αναφÝρεται ως εκδüτης της «ΑθηνÜς» ü εκδüτης τοý «Μουσεßου» Π. Ιωαννßδης. Την Ýκδοση της «'ΑθηνÜς» στÞριξαν μεταξý Üλλων ü Κωνσταντßνος Οικονüμος (1760-1857) και ü Ýμπορος 'ΙωÜννης ΠολυχρονιÜδης. Επιδßωξη της ομÜδας, ποý εßχε την ευθýνη τοý περιοδικοý, Þταν Þ «Üφιξις της ΑθηνÜς εις την πατρþαν εστßαν, üπου πολλοß των ομογενþν, πλÞρεις φρονημÜτων προγονικþν, πλÞρεις πüθου θερμοý, περιÝμενον ανυπομüνως να ßδωσιν αýτην να περιÝρχηται την Ελληνßδα γÞν, þπλισμÝνη με το δüρυ και την φοβερÜν αιγßδα κατÜ της αμαθεßας και στεφανωμÝνην την κεφαλÞν με τρυφερüν κλÜδον της ειρηνικÞς ελαßας...». Η εικüνα μας παραπÝμπει στο επßγραμμα τοý Σολωμοý για τα ΨαρÜ, üπου ü ποιητÞς σ' Ýνα τÝτοιο περßπατο στÝλνει τη δüξα. Την καθυστÝρηση Ýκδοσης τοý περιοδικοý οι εκδüτες αιτιολüγησαν ως εξÞς: «Η βρÜδυνσις üμως αυτÞς προÞλθεν, επειδÞ περιÝμενε να ßδη, αν και οι νυν ¸λληνες, των ü ποßων οι πρüγονοι ελÜτρευον ως θεÜν, διασþζωσß τινα μνÞμην περß αυτÞς, και οýτως να μεταβÞ εις την αρχαßαν εστßαν».

Το εξþφυλλο της ελληνικÞς εφημερßδας «ΑθηνÜ» φýλλο 15ης Μαρτßου 1819)

Το περιοδικü διαπνÝεται απü τις αρχÝς τοý Διαφωτισμοý και εκφρÜζεται υπÝρ τοý Αδ. ΚοραÞ («ü περικλεÝστατος κ. ΚοραÞς»), απ' τον οποßο üμως κρατÜ αποστÜσεις. Σκοπüς τοý περιοδικοý, ποý Þταν 15Þμερο, Þταν Þ μετÜδοση γνþσεων γενικüτερης παιδεßας. Τα περιεχüμενÜ του εßναι στα πλαßσια των ελληνικþν προεπαναστατικþν περιοδικþν. Ιδιαßτερο ενδιαφÝρον δεßχνει για Üρθρα κοινωνικοý και στις πολιτιστικÝς δραστηριüτητες (ελληνικÜ θÝατρα στην 'Οδησσü, στο ΒουκουρÝστι). ΥπÜρχουν μεταφρασμÝνα Üρθρα απü γαλλικÝς εφημερßδες, χωρßς üμως να αναφÝρεται Þ πηγÞ.

'Εκεßνο ποý χαρακτηρßζει την μικρÞ πορεßα του Þταν Þ διÝνεξÞ του με τον εν Αυστρßα «ΕρμÞ τον Λüγιον», ποý υπÞρξε καταλυτικÞ.Ο 'Αδ. ΚοραÞς σε γρÜμμα του στον ΚοκκινÜκη (13 Μαρτßου 1819) Ýστειλε το δικü του μÞνυμα: «ΓνωστÞ σας εßναι η ανωνýμως εκδιδομÝνη εδþ Ýφημερßς. Τοýς εκδüτας δεν γνωρßζω, φοβοýμαι üμως μη τοýς

εσυνÜθροισε και εσυγκρüτησεν ü Τουρκοδρ(ικÜς), ως επιτεßχισμα Þ ορμητÞριον κατÜ της ιδικÞς σας. Τοιαýτην εýλογον υποψßαν Ýδωκεν η κρυφιüτης εις τοýς εδþ ομογενεßς της καλÞς μερßδος. Τοýτο λοιπüν σας διδÜσκει, φßλοι, ν' αυξÞσετε τÞν προσοχÞν σας εις την σýνταξιν του '"Ερμοý" και να σφßξετε ισχυρüτερα τον δεσμüν σας μετÜ των ομογενþν της καλÞς μερßδος και των αυτοý και των εδþ και μÜλιστα του Νικολοποýλου και του Π... και Üλλων τινþν γνωστþν σας. Διüτι (μÞ αμφιβÜλλετε), εÜν αληθþς ü Τοýρκος (ενν. τον Κοδρικα) εßναι στρατηγüς της μυστικÞς ταýτης 'Εταιρεßας, δεν θÝλει αργÞσειν να ταρÜξη την σýμπονοιÜν σας, μÝ σκοπüν ü λυμεþν να σας χωρßση, διÜ να σας πολεμÞ ευκολþτερα». 

 

Το Μουσεßον

Ο Παναγιþτης Ιωαννßδης τον Ιοýλιο του ßδιου χρüνου εκδßδει - σημειþνοντας πρωτοφανÞ αποτυχßα - το πρþτο, και μοναδικü, φýλλο του επßσης συντηρητικοý και καθαρευουσιÜνικου περιοδικοý «Μουσεßον Þ εφημερßς ελληνικÞ, φιλολογικÞ, επιστημονικÞ και τεχνικÞ. ΕκδιδομÝνη υπü Παναγιþτου Ιωαννßδου Σμυρναßου διδασκÜλου της υψηλÞς μαθηματικÞς, των φυσικομαθηματικþν επιστημþν και της ελληνικÞς φιλολογßας, πρþην καθηγητοý του εν Ιασσßω Ηγεμονικοý Λυκεßου εις την μαθηματικÞν»

Οι εκδοτικÝς δραστηριüτητες του Ιωαννßδη προκÜλεσαν δυσαρÝσκειες ανÜμεσα στους ¸λληνες στο Παρßσι. Ο Κ. Νικολüπουλος σε μßα κριτικÞ του δημοσιευμÝνη στο Λüγιο ΕρμÞ (1819), υποστÞριζε üτι η μελÝτη του Ιωαννßδη Περß διαφορþν και σειρþν δεν Þταν παρÜ μετÜφραση ενüς τμÞματος του Traite des differences et des series του S. F. Lacroix. Με τη σειρÜ του ο Ιωαννßδης αφιÝρωσε ολüκληρο το πρþτο - και μοναδικü -  τεýχος του Μουσεßου για να επιτεθεß στον Νικολüπουλο, να τον κατηγορÞσει üτι ευθýνεται για τη διακοπÞ της κυκλοφορßας της ΑθηνÜς και για την ματαßωση χρηματικÞς υποστÞριξης στις μεταφραστικÝς και εκδοτικÝς του προσπÜθειες και για να αποδþσει αυτÞ τη στÜση στο üτι οι εκδüσεις του μεßωναν την κυκλοφορßα του Λüγιου ΕρμÞ του οποßου ο Νικολüπουλος Þταν μüνιμος συνεργÜτης στο Παρßσι.

Για να καλýπτει την υλη του περιοδικοý, ζητοýσε την βοÞθεια φιλολüγων και λογßων, με Üρθρα üμως ποý να εßναι μακριÜ απü προκαταλÞψεις και φατρßες. Στους συνεργÜτες του περιοδικοý υποσχüταν Ýνα τεýχος δωρεÜν. ΔωρεÜν επßσης θα Ýστελνε τεýχη και σε διÜφορα σχολεßα και επιστημονικÜ ιδρýματα.

 

Ιρις Þ Τα Νυν ΕλληνικÜ

Επßσης να σημειþσουμε üτι στις 15/4/1819 στο «Λüγιο ΕρμÞ» αναγγÝλλεται η προσεχÞς Ýκδοση στο Λονδßνο, απü τον Τζον ΜÜρεû, ενüς ελληνικοý φýλλου με τßτλο «Ιρις» Þ «Τα Νυν ΕλληνικÜ», το οποßο σχεδιÜστηκε, αλλÜ τελικþς δεν κυκλοφüρησε.

 

ΙονικÞ Þ Εφημερßς των ΗνωμÝνων Επαρχειþν των Ιωνßων ΝÞσων

Η «ΙΟΝΙΚΗ» Þταν επßσημο üργανο των ΕλλÞνων του Ιονßου και δημοσßευσε τις αποφÜσεις και τους νüμους. Κυκλοφüρησε απü τις 23 Ιουλßου το 1814 μÝχρι τον ΔεκÝμβρη του 1817. Στη συνÝχεια ονομÜστηκε «ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΩΝ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΕΠΑΡΧΕΙΩΝ ΤΩΝ ΙΩΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ» και κυκλοφüρησε μÝχρι τις 19 Δεκεμβρßου το 1818.

 

 

 

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  Willibald M. Plöchl: Die Wiener orthodoxen Griechen., Wien 1983, ISBN 3-85369-530-2

  Franz Dölger: Wien und Neugriechenland, Wien u. a. 1943, ZDB-ID 987893-2).

  Amelie Lanier: Die Geschichte des Bank- und Handelshauses Sina. Peter Lang Verlagsgruppe, Frankfurt am Main u. a. 1998, ISBN 3-631-33747-7

  K. Σπ. ΣτÜικος: Τα ΤυπωμÝνα στη ΒιÝννη ΕλληνικÜ Βιβλßα: 1749-1800 [Die in Wien Gedruckten Griechischen Bücher: 1749-1800]. ΑθÞνα, 1995, ISBN: 960-7622-00-6

  ΒλÜχος Ν., Ο Θεσσαλüς λüγιος ΔημÞτριος Αλεξανδρßδης Τυρναβßτης εκδüτης του 'Ελληνικοý ΤηλεγρÜφου 1812-1836, ΑθÞνα 1976.

  ΕκπαιδευτικÞ ΕλληνικÞ Εγκυκλοπαßδεια, Παγκüσμιο Βιογραφικü Λεξικü, ΕκδοτικÞ Αθηνþν 1983, τüμος 1

  Ενεπεκßδης Π., ΡÞγας - ΥψηλÜντης - Καποδßστριας, ΑθÞνα 1967

  Εγκυκλοπαßδεια ΠÜπυρος Λαροýς ΜπριτÜννικα,τ.5

  Κουμαριανοý, Αικ., Ο Ελληνικüς Προεπαναστατικüς Τýπος, ºδρυμα Ελληνικοý Πολιτισμοý

  Χατζηφþτης Μ.Ι.: Η ΚαθημερινÞ ΖωÞ των ΕλλÞνων στην Τουρκοκρατßα», ΠαπαδÞμας, ΑθÞνα 2002

  Εστßα: Περß της εφημεριδογραφßας παρ’ ¸λλησιν, Γ´ 1800-1821, Τüμ. 21, Αρ. 531 1886 σελ. 134β-137α

  ¸νθετο εφημερßδας «Η KαθημερινÞ», «ΕπτÜ ΗμÝρες» με τßτλο Ο Ελληνισμüς της ΒιÝννης, KYPIAKH 14 ΜΑÚΟΥ 1995

  Φραγκßσκου ΕμμανουÞλ: Τα ελληνικÜ προεπαναστατικÜ περιοδικÜ. ΕυρετÞρια Β´: ΕρμÞς ο Λüγιος 1811-1821, ΑθÞνα 1976

  Μεταλληνüς Δ. Γεþργιος: Λüγος ως Αντßλογος, 2η εκδ., Αρμüς, ΑθÞνα 1998

 

 

ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΙΣΤΟΤΟΠΟΙ

 

1. http://www.agiosgeorgios.at/omogeneia.htm

2. http://culture.ana.gr/view5.php?id=3052&pid=375

3. http://el.wikipedia.org/wiki

4. http://195.134.75.14/hellinomnimon/authors/Alexandridis.htm

5. http://www.atollsoftware.com/www.politis.gr/categoryNewspapers.php?categoryId=7

6. http://www.markides.gr/

7. http://www.fourakis-kea.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=2543

8. http://195.134.75.14/hellinomnimon/authors//Ioannidis.htm

9. http://195.134.75.14/hellinomnimon/authors/Kodrikas.htm

10. http://ethnologic.blogspot.com

11. http://mikrasiatis.gr

12. http://archive.enet.gr/online/online_text/c=112,dt=17.10.2007,id=92335056

13. http://www.oodegr.com/oode/biblia/kritiki/ermis_1.htm

14. http://www.gcladavlos.gr/webfiles/pdf/218.pdf

15. http://gcla.phil.uoa.gr/newfiles/syngrisi13/13.athini.pdf

16. http://www1.rizospastis.gr/story.do?id=721639&publDate=

17. http://www.i-reportergr.com/2011/06/1821.html 

ΠΗΓΑΙΝΕ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ