ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ Πολιτικüς αγωνιστÞς (1929-1968) |
Ôñßôç 8 Ìáñôßïõ 2011 |
Βασßλης Φουρτοýνης: δÜσκαλος, αναπληρωματικüς Αιρετüς ΑΠΥΣΠΕ ΑττικÞς, Αντιπρüεδρος Συλλüγου Εκπ/κþν «Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ» |
Η ζωÞ και το Ýργο του ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ Ακüμα και μετÜ το δεýτερο παγκüσμιο πüλεμο, το μεγαλýτερο μÝρος των ΑμερικÜνων δεν εßχε απασχοληθεß με το γεγονüς üτι το 1/3 των κατοßκων των ΗνωμÝνων Πολιτειþν, οι συμπολßτες με μαýρη επιδερμßδα, εßχαν αποκλεισθεß απü τα καλýτερα σχολεßα, απü τα εστιατüρια και τα δημüσια πÜρκα. ¹ταν περιορισμÝνοι στο βÜθος των λεωφορεßων, δεν μποροýσαν να ψηφßσουν στις σημαντικÝς εκλογÝς. Δεν μποροýσαν να νοσηλευτοýν σε νοσοκομεßα, επειδÞ «Þταν νοσοκομεßα για λευκοýς». ¼μως Þταν υποχρεωμÝνοι να εκτελοýν την στρατιωτικÞ τους θητεßα σε ιδιαßτερες μονÜδες των ενüπλων δυνÜμεων των ΗνωμÝνων Πολιτειþν και αν πολεμοýν üπως Ýκαναν και κατÜ το δεýτερο παγκüσμιο πüλεμο. ΑνÜμεσα σ’ αυτοýς Þταν και ο Üνθρωπος που τολμοýσε να ονειρεýεται, ο ηγÝτης των Αφροαμερικανþν που πυροβüλησε εξ επαφÞς τον εφιÜλτη του ρατσισμοý, ο εφημÝριος απü την Τζüρτζια ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ. Η οικογÝνειÜ του εßχε εγκατασταθεß στο ΝÝο Κüσμο, Þδη απü το 2ο μισü του 19ου αι. O ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ, που γεννÞθηκε το 1929 Þταν νÝγρος, αλλÜ προνομιοýχος. Στον κüσμο των νÝγρων ο ΜÜρτιν ζοýσε κÜτω απü προνομιακÝς συνθÞκες, απολÜμβανε την οικονομικÞ θÝση του πατÝρα του και μεγÜλωνε με τις ηθικÝς και πνευματικÝς αρχÝς των γονιþν του. Η θÝση του Þταν αναμφισβÞτητα προνομιακÞ σε σýγκριση με τα Üλλα παιδιÜ των νÝγρων. ΑλλÜ αργÜ Þ γρÞγορα θα ερχüταν και γι’ αυτüν η στιγμÞ της αλÞθειας, η οδυνηρÞ σýγκρουση με την παρÜλογη πραγματικüτητα, η μÝρα που κÜποιος θα τον ανÜγκαζε να σκεφτεß το χρþμα των χεριþν του, το χρþμα του προσþπου του, και θα του Ýλεγε: «Φýγε, εßσαι μαýρος». ¸τσι το παιδß Ýμαθε απü κοντÜ τη λÝξη που Ýδειχνε την περιφρüνηση των λευκþν για το σκοýρο χρþμα της επιδερμßδας. Παρüλο που στο σχολεßο Þταν απü τους καλýτερους μαθητÝς, εßχε αποκλεισθεß απü τα παιχνßδια των λευκþν παιδιþν της συνοικßας. Δεν τον Þθελαν στην συντροφιÜ τους γιατß Þταν «Ýγχρωμος». Στο σπßτι του Ýρχονταν βροχÞ τα απειλητικÜ τηλεφωνÞματα της Κου-Κλουξ-Κλαν, της διαβüητης τρομοκρατικÞς οργÜνωσης που ξεφýτρωσε το 1866 στο ΠαλÜσκι του ΤÝννεση, με σκοπü να διαιωνßσει τη δουλεßα των μαýρων. Σε ηλικßα 15 ετþν ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ ξεκßνησε να φοιτÜ στο ΚολÝγιο Μüρχαουζ της ΑτλÜντας, με βÜση ειδικü πρüγραμμα για ταλαντοýχους μαθητÝς. Στο τελευταßο Ýτος των σπουδþν του εγκατÝλειψε διÜ παντüς το ενδιαφÝρον του για την ιατρικÞ και τη νομικÞ και επÝλεξε, υπü την Ýντονη ψυχολογικÞ πßεση του πατÝρα του, τη σταδιοδρομßα του κληρικοý. Τα επüμενα τρßα χρüνια σποýδασε στο Θεολογικü ΣεμινÜριο του Κρüζερ στο ΤσÝστερ της Πενσυλβανßας απü üπου αποφοßτησε το 1951 με δßπλωμα θεολογßας. ΤερÜστια επßδραση στην Þδη αφυπνισμÝνη σκÝψη του Üσκησε η φιλοσοφßα της «πολιτικÞς ανυπακοÞς» και της «μη βßας» του ΜαχÜτμα ΓκÜντι καθþς και οι θεωρßες των σýγχρονων προτεσταντþν θεολüγων. Απü το Κρüζερ βρÝθηκε στο ΠανεπιστÞμιο της Βοστþνης üπου και γνþρισε τη μετÝπειτα σýζυγü του ΚορÝτα Σκοτ. Εκεß εξÜλλου εναγκαλßστηκε και μια στÝρεη βÜση για τις δικÝς του θεολογικÝς και ηθικÝς αρχÝς πÜνω στην οποßα Ýχτισε και τη διδακτορικÞ διατριβÞ του «ΣυγκριτικÞ μελÝτη των ιδεþν περß Θεοý στη σκÝψη του ΠÜουλ Τßλιχ και του ΧÝνρι ΝÝλσον Βßμαν». Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ αντιλαμβανüταν τον θεü ως μια εμπρüσωπη οντüτητα· ο Üνθρωπος εκκαλεßτο να οδηγηθεß απü τον θεü. Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ αφιερþθηκε στην κοινωνικÞ δρÜση και προτßμησε να δρÜσει στο Νüτο. ¸τσι Ýγινε Ýνας λαμπρüς διανοοýμενος. Στα 25 χρüνια του ο Λοýθερ Κινγκ Þταν καλüς ιεροκÞρυκας. ‘üταν αποφÜσισε να πÜει στο Μοντγκüμερι, γνþριζε üτι διÜλεγε το χειρüτερο Üντρο του ρατσισμοý σ’ üλο το Νüτο. Οι νÝγροι δεν εßχαν δικαßωμα ψÞφου, τα παιδιÜ τους φοιτοýσαν σε ξεχωριστÜ σχολεßα, Þταν θýματα της αστυνομικÞς θηριωδßας. Μßα απü τις πιο μισητÝς μορφÝς διαχωρισμοý μεταξý Λευκþν-Μαýρων στο Νüτο Þταν εκεßνη που ασκÞθηκε απü την εταιρßα που εκμεταλλεýονταν τη συγκοινωνßα της πρωτεýουσας της ΑλαμπÜμα. Η πελατεßα της Þταν σχεδüν üλοι νÝγροι. Οι οδηγοß μεταχειρßζονταν τους νÝγρους σαν εμπορεýματα. Τους Ýβριζαν «αρÜπηδες», «τρÜγους». ‘¹ταν το καθημερινü ταξßδι της ντροπÞς. ¸διναν την θÝση τους στους λευκοýς. Η εντολÞ πραγματοποιοýταν συνÞθως χωρßς κουβÝντα. Μια Þσυχη νÝγρα η Ρüζα ΠÜρκς δεν κουνÞθηκε μετÜ την εντολÞ του οδηγοý. Ο οδηγüς σταμÜτησε το λεωφορεßο και φþναξε 2 αστυνομικοýς οι οποßοι και τη συνÝλαβαν. Το γκÝτο «πÞρε φωτιÜ» απü την εßδηση της συλλÞψεως. ¸νας στÝλεχος της N.A.A.C.P. (ΕθνικÞς ΕπιτροπÞς ΥπερÜσπισης των Μαýρων) Ýριξε την ιδÝα για 24ωρο μποúκοτÜζ: «Μην παßρνετε το λεωφορεßο, μια νÝγρα πÞγε φυλακÞ, γιατß αρνÞθηκε να δþσει την θÝση της στους λευκοýς». H απεργßα πÝτυχε. Η επιτυχßα αξιοποιÞθηκε, αποφασßσθηκε να δημιουργηθεß η ¸νωση Βελτιþσεως του Μοντγκüμερι με επικεφαλÞς αυτüν που ασκοýσε τη μεγαλýτερη επιρροÞ εκεß, τον Κινγκ. O Κινγκ εßπε στο λüγο του: «ΚουραστÞκαμε πια να ανεχüμαστε τις διακρßσεις και τις ταπεινþσεις» Στη διÜρκεια της παρθενικÞς ομιλßας του ως προÝδρου της οργÜνωσης επÝδειξε την εξÝχουσα ρητορικÞ του δεινüτητα: «Δεν Ýχουμε Üλλη επιλογÞ απü το να διαμαρτυρηθοýμε. Επß πολλÜ χρüνια Ýχουμε δεßξει απßστευτη υπομονÞ. ¸χουμε δημιουργÞσει μερικÝς φορÝς στους λευκοýς αδελφοýς μας την εντýπωση üτι μας Üρεσε ο τρüπος με τον οποßο μας μεταχειρßζονταν. ¹ρθαμε üμως εδþ για να λυτρωθοýμε απü την υπομονÞ εκεßνη που μας κÜνει να υπομÝνουμε οτιδÞποτε το λιγüτερο απü την ελευθερßα και τη δικαιοσýνη». Το αμερικανικü Ýθνος εßχε μüλις αποκτÞσει μια νÝα φωνÞ 382 μÝρες αργüτερα οι μαýροι του Μοντγκüμερι εßχαν αποκτÞσει τη δικÞ τους θÝση στο λεωφορεßο. Αναγνωρßζοντας την ανÜγκη ενüς μαζικοý μαýρου κινÞματος, ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ δημιοýργησε την οργÜνωση «ΣυνδιÜσκεψη της ΧριστιανικÞς Ηγεσßας των Πολιτειþν του Νüτου» εγκαινιÜζοντας πλÝον και επßσημα τον ισüβιο αγþνα κατÜ των φυλετικþν διακρßσεων. ¸χοντας εξασφαλßσει Ýνα ισχυρü βÞμα στον Νüτο ξεκινÜ τις ανθρωπιστικÝς περιοδεßες του ανÜ τις ΗΠΑ, συζητεß με τους μαýρους για τα πολιτικÜ τους δικαιþματα, ακολουθεß την πολιτικÞ της ενεργοý μη βßας διοργανþνοντας καθιστικÝς διαδηλþσεις και πορεßες διαμαρτυρßας, συναντÜ ξÝνους ηγÝτες, δßνει πýρινους λüγους (εκεßνο το θεüπνευστο «¸χω Ýνα üνειρο» στη διÜρκεια μιας ειρηνικÞς «διαφυλετικÞς» συγκÝντρωσης στην ΟυÜσιγκτον στις 28 Αυγοýστου 1963 θα μεßνει στην Ιστορßα), διακηρýσσει üτι «Ýχει φθÜσει η κατÜλληλη στιγμÞ που μια συντονισμÝνη εξüρμηση εναντßον της αδικßας θα μποροýσε να αποφÝρει μεγÜλα και χειροπιαστÜ οφÝλη». Τα πρþτα χρüνια της δεκαετßας του 1960 η δημοτικüτητÜ του φθÜνει στο αποκορýφωμÜ της. Το 1964 του απονÝμεται το ΝομπÝλ ΕιρÞνης ενþ ψηφßζεται ο Νüμος περß Πολιτικþν ΔικαιωμÜτων που εξουσιοδοτεß την ομοσπονδιακÞ κυβÝρνηση να επιβÜλλει την απÜλειψη των φυλετικþν διακρßσεων στους δημüσιους χþρους και να διþκει ποινικÜ τις διακρßσεις τüσο στα κρατικÜ μÝσα κοινÞς ωφÝλειας üσο και στην απασχüληση. Σε λßγο üμως θα εμφανιστοýν τα πρþτα σημεßα αντιπολßτευσης στους κüλπους του μαýρου κινÞματος η φιλοσοφßα της μη βßας «σκοντÜφτει» üλο και συχνüτερα σε εξαγριωμÝνους ριζοσπÜστες που δεν αργοýν να του «κολλÞσουν» και το Üκρως ειρωνικü προσωνýμιο «de Lawd» («ο κ. Προσευχüμενος»). Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ προσπαθεß να διευρýνει τη βÜση της οργÜνωσÞς του: συγκροτεß Ýνα μÝτωπο των φτωχþν πληθυσμþν απü üλες τις φυλÝς, τÜσσεται κατÜ του ΠολÝμου του ΒιετνÜμ, πολεμÜ πλÝον «για μια ριζικÞ αναδιÜρθρωση ολüκληρης της κοινωνßας, μια επανÜσταση αξιþν». Στις 4 Απριλßου 1968 ο μαýρος ηγÝτης δολοφονεßται σε ηλικßα 39 ετþν απü Ýναν λευκü «αδελφü» ενþ στεκüταν στο μπαλκüνι του μοτÝλ στο οποßο εßχε καταλýσει με τους στενοýς συνεργÜτες του στο ΜÝμφις του Τεννεσß. Στις 10 Μαρτßου 1969 ο δολοφüνος του ΤζÝιμς Ιρλ ΡÝι ομολογεß και καταδικÜζεται σε 99 ετþν ειρκτÞ. Η κηδεßα, σýμφωνα με την επιθυμßα του ΜÜρτιν Ýπρεπε να εßναι απλÞ και σýντομη. ¸γινε üμως το αντßθετο. Ο τελευταßος αποχαιρετισμüς Þταν μακρýς, συγκεχυμÝνος και περßπλοκος. Η φυλετικÞ Ýνταση γßνεται üλο και πιο δραματικÞ. Μα η μορφÞ του Κßνγκ διατηρεß üλο το κýρος της στους μελετητÝς της νÝας ΕπανÜστασης. Στο βιβλßο του «Οι αδερφοß των ΣολεντÜντ» ο Τζωρτζ ΤζÜκσον Ýγραψε: «Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ προσπÜθησε να κατευθýνει το πÜθος και το κßνημα των νÝγρων των ΗνωμÝνων Πολιτειþν στη γραμμÞ που εκεßνος θεωροýσε πιο κατÜλληλη». Οι αγþνες, αλλÜ και η θυσßα του ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ δεν πÞγαν χαμÝνοι Þδη απü τις 2-7-64, επß προεδρßας Λßντον Τζüνσον ψηφßστηκε o νüμος για τα αστικÜ δικαιþματα των νÝγρων. Θα Þταν παρÜληψη να μην Ýνα πολý σημαντικü απüσπασμα απü την γνωστÞ ομιλßα του ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ: «¸χω Ýνα üνειρο üτι κÜποια μÝρα στους κüκκινους λüφους της Georgia τα παιδιÜ των δοýλων και τα παιδιÜ των δουλοκτητþν θα καθßσουν επιτÝλους μαζß στο τραπÝζι της αδελφοσýνης. ¸χω Ýνα üνειρο üτι τα μικρÜ μου παιδιÜ κÜποια μÝρα θα ζÞσουν σ’ Ýνα Ýθνος που δεν θα κρßνονται απü το χρþμα που Ýχει το δÝρμα τους αλλÜ απü το χαρακτÞρα τους. ¼ταν αφÞσουμε την ελευθερßα ν’ αντηχÞσει απü κÜθε μικρü και κÜθε μεγÜλο χωριü, απü κÜθε πολιτεßα και κÜθε πüλη θα Ýχουμε επιτÝλους πλησιÜσει αυτÞ τη μÝρα που üλα τα παιδιÜ του Θεοý, Μαýροι και Λευκοß, Εβραßοι και Εθνικοß, ΠροτεστÜντες και Καθολικοß θα ενþσουν επιτÝλους τα χÝρια και θα τραγουδÞσουν το παλιü νÝγρικο σπιρßτσουαλ: Ελεýθεροι επιτÝλους Ευχαριστοýμε το Παντοδýναμο Θεü Εßμαστε επιτÝλους ελεýθεροι.»
Η εικüνα του ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ που εμφανßζεται στη σýγχρονη ιστορßα των ΗΠΑ δεν ανταποκρßνεται στη δρÜση των τελευταßων χρüνων της ζωÞς του. ΣαρÜντα τρßα χρüνια απü τη δολοφονßα του ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ Ýχουν περÜσει και αυτÞ τη βδομÜδα θα προβληθεß και πÜλι στις αμερικανικÝς τηλεορÜσεις το ßδιο ντοκιμαντÝρ με τις γνωστÝς σκηνÝς: ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ αγωνßζεται κατÜ του διαχωρισμοý των μαýρων στο ΜπÝρμιγχαμ (1963), ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ εκφωνεß τον περßφημο λüγο για "το üνειρü του" (I have a dream) στην ΟυÜσιγκτον (1963), ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ διαδηλþνει στη ΣÝλμα της ΑλαμπÜμα για το δικαßωμα ψÞφου (1965), και, τÝλος, ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ νεκρüς στο μπαλκüνι ενüς μοτÝλ στο ΜÝμφις (1968). Θα λÝιπει üμως το μεσοδιÜστημα απü το 1965 Ýως το 1968. Σ' αυτü το διÜστημα ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ οργÜνωσε τις σημαντικüτερες καμπÜνιες της ζωÞς του. ¼λες οι ομιλßες του Ýχουν κινηματογραφηθεß. ¼μως ποτÝ δεν τις δεßχνει η αμερικανικÞ τηλεüραση. Τα μεγÜλα μÝσα ενημÝρωσης δεν εßναι ακüμα πρüθυμα να συμφιλιωθοýν με τη δρÜση του Κινγκ τα τελευταßα χρüνια της ζωÞς του. Και προτιμοýν να την αποσιωποýν. Αυτοß που να ανακηρýξουν τα γενÝθλια του Κινγκ σε εθνικÞ εορτÞ, εßναι οι ßδιοι που θÝλουν να μεßνουν στην εικüνα του 1963. Σε μια εικüνα που εßναι καθησυχαστικÞ, γιατß προβÜλει τον απüστολο της «μη-βßας», τον κÞρυκα της νομιμüτητας. Μια εικüνα που δεν ανταποκρßνεται την πραγματικüτητα, üταν μετÜ τη θÝσπιση των νüμων για τα πολιτικÜ δικαιþματα το 1964 και το 1965 ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ στρÜφηκε στα θεμÝλια των φυλετικþν διακρßσεων και υποστÞριξε üτι οι νüμοι των πολιτικþν δικαιωμÜτων εßναι Üχρηστοι αν δεν συνοδεýονται απü αναγνþριση των δικαιωμÜτων του ανθρþπου, συμπεριλαμβανομÝνων των οικονομικþν δικαιωμÜτων. ¹ταν τüτε που περιÝγραψε τη χαþδη απüσταση που χωρßζει τον φτωχü απü τον πλοýσιο πολßτη των ΗΠΑ και ζÞτησε «ριζικÝς αλλαγÝς στην κοινωνßα» και αναδιανομÞ του πλοýτου. ΑυτÞ η ριζοσπαστικοποßηση του λüγου του συνοδεýτηκε με μια σαφÞ αντιιμπεριαλιστικÞ και αντιμιλιταριστικÞ τοποθÝτηση. Αντßθεση στον πüλεμο του ΒιετνÜμ, καταγγελßα του καθεστþτος της Νüτιας ΑφρικÞς, συμμαχßα με τους καταπιεζüμενους της ΛατινικÞς ΑμερικÞς. Λßγους μÞνες πριν απü το θÜνατü του, την παραμονÞ των ΧριστουγÝννων του 1967, ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ Ýκανε τον απολογισμü των τελευταßων χρüνων: «ΠρÝπει να σας ομολογÞσω σÞμερα, üτι λßγο καιρü μετÜ την ομιλßα μου εκεßνη στην ΟυÜσιγκτον «¸χω Ýνα üνειρο», Üρχισα να βλÝπω üτι το üνειρο εßχε μεταβληθεß σε εφιÜλτη. ¹ταν üταν τÝσσερα üμορφα, ανυπερÜσπιστα, αθþα μαýρα κορßτσια δολοφονÞθηκαν σε μια εκκλησßα του ΜπÝρμιγγχαμ της ΑλαμπÜμα.» Τον ΦεβρουÜριο του 1965, ο Κινγκ, τιμημÝνος με το Νüμπελ ΕιρÞνης, θα βρεθεß στο κελß της φυλακÞς της ΣÝλμα. Τüτε που Ýρθει να του συμπαρασταθεß ο ΜÜλκολμ Χ, λßγες μÝρες πριν απü τη δικÞ του δολοφονßα. Στη ΣÝλμα ο ΜÜλκολμ Χ θα δηλþσει προς την ΚορÝτα Κινγκ üτι εßναι πραγματικüς σýμμαχος. Ο Βßνσεντ ΧÜρντιγκ, Ýνας απü τους στενüτερους συνεργÜτες του Κινγκ τα τελευταßα χρüνια της ζωÞς του, θα σχολιÜσει αργüτερα αυτÞ τη σýγκλιση των δυο τραγικþν ηγετþν: «Ο Ýνας συμπλÞρωνε τον Üλλο, και προς το τÝλος της ζωÞς τους το γνþριζαν.» Η εξÝγερση των μαýρων στο γκÝτο ΓουÜτς στο Λος ¶ντζελες τον Αýγουστο του 1965 βρßσκει τον Κινγκ σε μια φÜση αναθεþρησης της στρατηγικÞς του. Ο πολιτικüς του λüγος γßνεται σκληρüτερος απü κÜθε Üλλη φορÜ: «Στα ταξßδια μου στο ΒορρÜ Þρθα αντιμÝτωπος με το τραγικü γεγονüς üτι σχεδüν σε καμιÜ μεγÜλη πüλη δεν υπÜρχει δÞμαρχος που να διαθÝτει πολιτικÞ γραμμÞ, κατανüηση και πολý περισσüτερο συμπÜθεια για τα θÝματα των πολιτικþν δικαιωμÜτων. Οι ελπßδες μας για μια εκοýσια κατανüηση υπÞρξαν μια χßμαιρα. Το μüνο που συνÜντησα Þταν τýφλωση, βραδýνοια και σκληρüτητα. ¼λα αυτÜ μποροýν να αλλÜξουν μüνο με Ýνα δυναμικü κßνημα.» Τþρα εßναι η στιγμÞ που ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ αποφασßζει να τοποθετηθεß ανοιχτÜ στο πιο καυτü ζÞτημα, τον πüλεμο του ΒιετνÜμ. Τα μÝλη της οργÜνωσÞς του τον προειδοποιοýν üτι θα κοποýν τα χρηματικÜ βοηθÞματα απü οικονομικοýς παρÜγοντες. ¹ταν ακüμα η περßοδος που δεν εßχε γßνει ακüμα δημοφιλÞς στους κüλπους των προοδευτικþν Αμερικανþν η αντßθεση στον πüλεμο. ¼μως ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ δεν διστÜζει. Με την ομιλßα του στην εκκλησßα Ρßβερσαúντ στη ΝÝα Υüρκη, Ýνα ακριβþς χρüνο πριν απ' τη δολοφονßα του, κηρýσσει τη δικÞ του αντιπολεμικÞ εκστρατεßα και απαντÜ προκαταβολικÜ σ' αυτοýς που θα τον κατηγορÞσουν ως προδüτη, üτι θα Þταν προδοσßα αν δεν μιλοýσε. ΑυτÞ η ομιλßα, αποσπÜσματα της οποßας δημοσιεýουμε πιο κÜτω, δεν Ýχει καμιÜ θÝση στους επßσημους εορτασμοýς. Ακüμα και τα βιβλßα που τη δημοσιεýουν, αρκοýνται σε μια λογοκριμÝνη μορφÞ της, χωρßς μÜλιστα να ειδοποιοýν τον αναγνþστη üτι ο λüγος του Κινγκ Ýχει υποστεß περικοπÝς. ΜετÜ την ομιλßα αυτÞ, το επßσημο αμερικÜνικο κρÜτος θεωρεß πλÝον τον Κινγκ ανοιχτü εχθρü. Τα ΜΜΕ ξεκινοýν καμπÜνια εναντßον του. Το σοβαρü περιοδικü ΤÜιμ χαρακτηρßζει την ομιλßα «δημαγωγικÞ συκοφαντßα, που ακοýγεται σαν εκπομπÞ απü το ΡÜδιο-Ανüι». Και η Ýγκυρη ΟυÜσιγκτον Ποστ συμπληρþνει: «Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ ξεστüμισε πικρÝς και βλαπτικÝς καταγγελßες, τις οποßες δεν μπüρεσε (και δεν θα μποροýσε) να τεκμηριþσει. Με την ομιλßα προσÝβαλε τους φυσικοýς του συμμÜχους. Πολλοß που μÝχρι σÞμερα τον Üκουγαν με σεβασμü δεν θα του δεßξουν ποτÝ πια την ßδια εμπιστοσýνη. Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ μεßωσε τη χρησιμüτητÜ του προς το σκοπü του, προς τη χþρα του, προς το λαü του.» ¼μως ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ δεν υποχωρεß. ΑπαντÜ ευθÝως στην επßθεση των ΜΜΕ: «ΥπÜρχει κÜτι περßεργα αντιφατικü στη στÜση ενüς Τýπου που σε εξυμνεß üταν λες üτι πρÝπει να εßμαστε μη βßαιοι απÝναντι στον Μπουλ Κüνορ και τον Τζιμ Κλαρκ (σ.σ. πρüκειται για τους ρατσιστÝς σερßφηδες του ΜπÝρμιγχαμ και της ΣÝλμα) και σε καταριÝται üταν λες üτι πρÝπει να εßμαστε μη βßαιοι απÝναντι στα μικρÜ σκουρüχρωμα παιδιÜ του ΒιετνÜμ. ΚÜτι στραβü Ýχει αυτüς ο Τýπος.» Το καλοκαßρι του 1967 η εξÝγερση των μαýρων εξαπλþνεται σε 150 πüλεις σε πολλÝς πολιτεßες. Η κυβÝρνηση του Λßντον Τζüνσον απαντÜ με στρατü και τανκς. Την επομÝνη της στρατιωτικÞς επÝμβασης στο Ντιτρüιτ, ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ στÝλνει τηλεγρÜφημα στον πρüεδρο για να καταγγεßλει την «αυτοκτονικÞ και παρÜλογη» στÜση του ΚογκρÝσου: «Πρüκειται για Ýνα παρÜδειγμα ηθικοý ξεπεσμοý.» Τüτε παρουσιÜζει τη νÝα εκδοχÞ της θεωρßας του για τη μη βßα: «Πþς μπορεß η κυβÝρνηση να καταγγÝλλει τη βßα των μαýρων στα γκÝτο, üταν η ßδια Ýχει δþσει Ýνα παρÜδειγμα βßας στην Ασßα που συντÜραξε üλο τον κüσμο; Μüνον üσοι αγωνßζονται για την ειρÞνη Ýχουν το ηθικü δικαßωμα να μιλοýν για μη βßα.» Στο τÝλος του '67 ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ προετοιμÜζει την πιο επιθετικÞ πολιτικÞ του εκστρατεßα, την ΚαμπÜνια του Φτωχοý Λαοý. «Οι απüβλητοι της χþρας μας -οι φτωχοß λευκοß και οι φτωχοß μαýροι- ζουν σε μια απÜνθρωπα Üδικη κοινωνßα. ΠρÝπει να οργανþσουν μια επανÜσταση ενÜντια σ' αυτÞ την αδικßα, üχι ενÜντια στη ζωÞ των συμπολιτþν τους, αλλÜ ενÜντια στις δομÝς εκεßνες που επιβÜλλουν την Üρνηση της κοινωνßας να Üρει το Üγος της φτþχειας.» Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ διατρÝχει τη χþρα για να συγκεντρþσει τον «πολυφυλετικü στρατü των φτωχþν». Το σýνθημα της μη βßας αντικαθßσταται απü την πολιτικÞ της μαζικÞς ανυπακοÞς: «Η μη βßαιη διαμαρτυρßα πρÝπει τþρα να ωριμÜσει σε Ýνα νÝο επßπεδο, Ýτσι þστε να ανταποκριθεß στην ανυπομονησßα των μαýρων και τη σκληρÞ αντßσταση των λευκþν. Αυτü το υψηλüτερο επßπεδο εßναι η μαζικÞ πολιτικÞ ανυπακοÞ.»
Απüσπασμα απü την περßφημη ομιλßα του ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ στην εκκλησßα Ρßβερσαúντ της ΝÝας Υüρκης, στις 4 Απριλßου 1967 Το κεßμενο που ακολουθεß εßναι απüσπασμα απü την περßφημη ομιλßα του ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ στην εκκλησßα Ρßβερσαúντ της ΝÝας Υüρκης, στις 4 Απριλßου 1967. Δεν Þταν η πρþτη φορÜ που εξÝφραζε την αντßθεσÞ του στον πüλεμο του ΒιετνÜμ, αλλÜ για πρþτη φορÜ συνÝδεσε αυτÞ την αντßθεση με τη στρατηγικÞ του κινÞματος. ¸ρχεται κÜποτε μια στιγμÞ που η σιωπÞ γßνεται προδοσßα. ΑυτÞ η στιγμÞ Þρθε για μας ως προς το ΒιετνÜμ. Η αλÞθεια των λüγων τοýτων εßναι αναμφßβολη, αλλÜ η αποστολÞ στην οποßα μας καλοýν εßναι πÜρα πολý δýσκολη. Ακüμη κι üταν ωθοýνται απü τις αξιþσεις μιας εσωτερικÞς αλÞθειας, οι Üνθρωποι δεν αντιστÝκονται εýκολα στην πολιτικÞ της κυβÝρνησÞς τους, κυρßως σε καιρü πολÝμου. Και το ανθρþπινο πνεýμα δεν κινεßται δßχως μεγÜλη δυσκολßα ενÜντια στην απÜθεια της κομφορμιστικÞς σκÝψης που κυριαρχεß στο περιβÜλλον του και στον γýρω κüσμο. ΠρÝπει üμως να προχωρÞσουμε. (...) Η τραγικÞ πραγματικüτητα μου αποκαλýφθηκε üταν αντιλÞφθηκα üτι ο πüλεμος κÜνει κÜτι πολý χειρüτερο απü το να εξανεμßζει τις ελπßδες των φτωχþν. ΣτÝλνει τους γιους, τους αδελφοýς και τους Üντρες τους να παλÝψουν και να σκοτωθοýν σε ποσοστÜ εξαιρετικÜ υψηλüτερα απü τον υπüλοιπο πληθυσμü. Παßρνουμε τους νεαροýς μαýρους Üντρες, σακατεμÝνους απü την κοινωνßα μας, και τους στÝλνουμε οκτþ χιλιÜδες μßλια μακριÜ να εξασφαλßσουν στη ΝΑ Ασßα ελευθερßες που ποτÝ δεν γνþρισαν στην Τζüρτζια και το Ανατολικü ΧÜρλεμ. Νιþσαμε Ýτσι επανειλημμÝνα την ωμÞ ειρωνεßα να παρακολουθοýμε στην τηλεüραση μαýρα και λευκÜ αγüρια να σκοτþνουν και να σκοτþνονται μαζß για Ýνα Ýθνος που στÜθηκε ανßκανο να τα βÜλει στο ßδιο θρανßο. Τα βλÝπουμε, ενωμÝνα απü μια βÜναυση αλληλεγγýη, να καßνε μαζß τις καλýβες κÜποιου φτωχοý χωριοý, αλλÜ ξÝρουμε πολý καλÜ üτι δεν θα ζÞσουν ποτÝ στην ßδια γειτονιÜ του Ντιτρüιτ. Ο επüμενος λüγος κατÜ του πολÝμου προÝρχεται απü Ýνα βαθýτερο επßπεδο συνεßδησης, καθþς γεννÞθηκε απü την εμπειρßα μου στα γκÝτο του ΒορρÜ τα τρßα τελευταßα χρüνια - κυρßως τα καλοκαßρια. Στους απεγνωσμÝνους, απορριμμÝνους και οργισμÝνους νεαροýς μαýρους που συνÜντησα Ýλεγα διαρκþς üτι τα μολüτοφ και τα ντουφÝκια δεν εßναι σε θÝση να λýσουν τα προβλÞματα. Δοκßμασα να τους προσφÝρω την πιο βαθιÜ μου συμπαρÜσταση και ταυτüχρονα να επιμεßνω στην πεποßθησÞ μου üτι η κοινωνικÞ αλλαγÞ προûποθÝτει τη μη βßαιη δρÜση. ΑλλÜ με ρωτοýσαν - και δεν εßχαν Üδικο: τι γßνεται λοιπüν στο ΒιετνÜμ; Μου Ýλεγαν üτι το ßδιο μας το Ýθνος χρησιμοποιεß τη μεγαλýτερη δüση βßας για να λýσει τα προβλÞματÜ του, για να επιφÝρει τις αλλαγÝς που επιθυμεß. Με τις ερωτÞσεις τους κατÜλαβα üτι ποτÝ πια δεν θα μποροýσα να σηκþσω τη φωνÞ μου κατÜ της βßας των καταπιεσμÝνων στα γκÝτο προτοý προηγουμÝνως τοποθετηθþ ξεκÜθαρα ως προς τον μεγαλýτερο σýγχρονο παραγωγü βßας στον κüσμο - την ßδια μου την κυβÝρνηση. Για το καλü αυτþν των παιδιþν, για το καλü της κυβÝρνησης, για το καλü των εκατοντÜδων χιλιÜδων ανθρþπων που σφαδÜζουν κÜτω απü τη βßα μας, δεν μπορþ να παραμεßνω σιωπηλüς. Σε εκεßνους που με ρωτοýν "δεν εßσαι πια Ýνας ηγÝτης του κινÞματος για τα πολιτικÜ δικαιþματα;", ζητþντας Ýτσι να με αποκλεßσουν απü το κßνημα της ειρÞνης, Ýχω να απαντÞσω το εξÞς: Στα 1957, üταν ιδρýσαμε τη ΧριστιανικÞ ΔιÜσκεψη του Νüτου, το σýνθημÜ μας Þταν "Να σþσουμε την ψυχÞ της ΑμερικÞς". ¹μαστε πεισμÝνοι πως δεν πρÝπει να περιορßσουμε την οπτικÞ μας σε μερικÜ δικαιþματα για τους μαýρους, αλλÜ αντßθετα εκφρÜσαμε την πεποßθηση üτι η ΑμερικÞ δεν θα ελευθερωθεß Þ δεν θα σωθεß ποτÝ απü τον εαυτü της παρÜ μüνον üταν οι απüγονοι των σκλÜβων της χÜσουν για πÜντα τις χειροπÝδες που ακüμη φοροýν. (...) Για μÝνα, η σýνδεση ενüς ιερÝα με την ειρÞνη εßναι τüσο προφανÞς, þστε μερικÝς φορÝς ξαφνιÜζομαι με üσους με ρωτοýν γιατß μιλþ κατÜ του πολÝμου. ºσως αγνοοýν üτι το χαρμüσυνο Üγγελμα απευθýνεται σε üλους - κομμουνιστÝς και καπιταλιστÝς, στα παιδιÜ τους και τα δικÜ μας, σε μαýρους και λευκοýς, επαναστÜτες και συντηρητικοýς. ΜÞπως λησμüνησαν üτι οφεßλω υπακοÞ σε εκεßνον που αγÜπησε τüσο τους εχθροýς του þστε να πεθÜνει γι' αυτοýς; Τι μπορþ να πω στους "Βιετκüνγκ", στον ΚÜστρο Þ το ΜÜο; Να τους απειλÞσω με θÜνατο Þ να μοιραστþ τη ζωÞ μου μαζß τους; Αυτü εßναι πιστεýω το προνüμιο και το χρÝος üλων üσοι υπακοýουμε σε δεσμοýς ευρýτερους και βαθýτερους, δεσμοýς που υπερβαßνουν τους στενοýς στüχους και τις θÝσεις του δικοý μας Ýθνους. Εμεßς οφεßλουμε να μιλοýμε για τους αδýναμους, για üσους δεν Ýχουν φωνÞ, για τα θýματα του Ýθνους μας και γι' αυτοýς που ονομÜζει εχθροýς, γιατß καμιÜ ανθρþπινη δýναμη δεν μπορεß να κÜνει τα ανθρþπινα αυτÜ üντα να πÜψουν να εßναι αδελφοß μας. (...) Η τρÝλα του ΒιετνÜμ πρÝπει με κÜποιο τρüπο να τελειþσει. Και πρÝπει να τη σταματÞσουμε αμÝσως. Μιλþ ως τÝκνο του Θεοý και αδελφüς των φτωχþν του ΒιετνÜμ που υποφÝρουν. Μιλþ γι' αυτοýς που η γη τους ερημþθηκε, που αφανßστηκαν τα σπßτια τους, που καταστρÜφηκε ο πολιτισμüς τους. Μιλþ για τους φτωχοýς της ΑμερικÞς που πληρþνουν το διπλü τßμημα: σμπαραλιασμÝνες ελπßδες στην πατρßδα, θÜνατος και διαφθορÜ στο ΒιετνÜμ. Μιλþ ως πολßτης του κüσμου, ενüς κüσμου εμβρüντητου απü το δρüμο που πÞραμε. Μιλþ ως Αμερικανüς στους ηγÝτες του ßδιου μου του Ýθνους. Η πρωτοβουλßα του πολÝμου υπÞρξε δικÞ μας. Απü εμÜς πρÝπει να Ýρθει και η πρωτοβουλßα για τον τερματισμü του.
Ο Üβολος Þρωας Το ποßημα που ακολουθεß γρÜφτηκε απü τον Καρλ ΟυÝντελ ΧÜιμς, λßγους μüλις μÞνες μετÜ τη δολοφονßα του Κινγκ. Με μεγÜλη ακρßβεια περιγρÜφει -προφητικÜ- τη δημιουργßα του μýθου "ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ" και την αποσιþπηση της πραγματικÞς του δρÜσης. Τþρα που εßναι για τα καλÜ νεκρüς Ας τον υμνÞσουμε ας χτßσουμε μνημεßα στη δüξα του ας ψÜλουμε το ωσαννÜ στο üνομÜ του. Οι νεκροß γßνονται οι πιο βολικοß Þρωες: ΑνÞμποροι να σηκωθοýν και ν' αρνηθοýν τις εικüνες που πλÜθουμε απü τις ζωÝς τους ¸τσι κι αλλιþς, εßναι πιο εýκολο να χτßσεις μνημεßα απü το να φτιÜξεις Ýναν καλýτερο κüσμο. Κι εμεßς, με τη συνεßδηση Þσυχη θα μÜθουμε στα παιδιÜ μας üτι Þταν Ýνας σπουδαßος Üνθρωπος ... κι ας ξÝρουμε πως παραμÝνει η υπüθεση για την οποßα Ýζησε και πως το üνειρο για το οποßο πÝθανε παραμÝνει üνειρο, το üνειρο ενüς νεκροý ανθρþπου.
Το χρονολüγιο του ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ 1929 15/1: ΓÝννηση του ΜÜρτιν Λοýθερ Κßνγκ στην ΑτλÜντα, Τζüρτζια. 1948 Ο Κßνγκ χρßζεται ΒαπτιστÞς πÜστορας και αποκτÜ πτυχßο κοινωνιολογßας. Συνεχßζει τις θεολογικÝς του σπουδÝς. Αρχßζει να μελετÜ τη διδασκαλßα του ΓκÜντι. 1953-1955 18/2/53: Παντρεýεται την ΚορÝτα Σκοτ. 31/10/54: Τοποθετεßται απü τον επßσης πÜστορα πατÝρα του στην Εκκλησßα της ΝτÝξτερ Αβενιου, Μοντγκüμερι. 5/6/55: ΑποκτÜ διδακτορικü δßπλωμα θεολογßας απü το ΠανεπιστÞμιο της Βοστþνης. 1956 26/1: Σýλληψη και φυλÜκιση του Κινγκ για υπÝρβαση του ορßου ταχýτητας. Εßναι Þδη πρüεδρος της ¸νωσης που δημιουργÞθηκε τον ΔεκÝμβριο του '55 με στüχο το μποúκοτÜζ των λεωφορεßων του Μοντγκüμερι, ýστερα απü τη σýλληψη της μαýρης Ρüζα Παρκς που αρνÞθηκε να παραχωρÞσει τη θÝση της σε λευκü συνεπιβÜτη. 30/1: ΒομβιστικÞ επßθεση στο σπßτι του. 21/2: ΔικαστÞριο καταδικÜζει τον Κινγκ και Üλλα 88 στελÝχη της μαýρης κοινüτητας βÜσει νüμου που απαγορεýει το μποúκοτÜζ. 20/12: Το Ανþτατο ΔικαστÞριο κρßνει αντισυνταγματικÝς τις φυλετικÝς διακρßσεις που εφαρμüζονται στην ΑλαμπÜμα και ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ εßναι απü τους πρþτους που θα ταξιδÝψουν με Ýνα λεωφορεßο στο οποßο οι επιβÜτες δεν ταξινομοýνται πλÝον βÜσει της φυλÞς τους. 1957-1958 8/8/57: Εκατü δεκαπÝντε μαýροι ηγÝτες ιδρýουν στο Μοντγκüμερι τη ΧριστιανικÞ ΔιÜσκεψη του Νüτου (SCLC) και εκλÝγουν πρüεδρü τους τον Κινγκ. 9/9/57: Το ΚογκρÝσο εγκρßνει νüμο για τα πολιτικÜ δικαιþματα και συγκροτεß εδικÞ επιτροπÞ. 23/6/58: Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ συναντÜ τον πρüεδρο ΑúζενχÜουερ. 17/9/58: ¸κδοση του πρþτου του βιβλßου: "ΒÞμα προς την Ελευθερßα. Η ιστορßα του Μοντγκüμερι". 20/9/58: ΔÝχεται επßθεση με μαχαßρι απü την Αúζüλα ΚÜρι στο κÝντρο του ΧÜρλεμ. Τραυματßζεται σοβαρÜ στο στÞθος. 1959 3/2: Ταξιδεýει στην Ινδßα üπου θα παραμεßνει επß Ýνα μÞνα προσκαλεσμÝνος του πρωθυπουργοý Νεχροý. 1960-1962 24/1/60: Μετακομßζει με την οικογÝνειÜ του στην ΑτλÜντα, üπου ορßζεται πÜστορας στην ßδια εκκλησßα με τον πατÝρα του. 22/6/60: ΣυναντÜται ιδιωτικÜ με τον υποψÞφιο των Δημοκρατικþν Τζον ΚÝνεντι. 19/10/60: ΣυλλαμβÜνεται για καθιστικÞ διαμαρτυρßα στην ΑτλÜντα, αρνεßται να πληρþσει εγγýηση και φυλακßζεται μαζß με τους υπüλοιπους διαδηλωτÝς (φοιτητÝς). 16/12/61: ΣυλλαμβÜνεται κατÜ τη διÜρκεια διαδÞλωσης στο ¼λμπανι. 27/2/62: ΚαταδικÜζεται ως υπεýθυνος παρÜνομης διαδÞλωσης. 27/7/62: ΣυλλαμβÜνεται στο Ολμπανι για απεßθεια κατÜ της αρχÞς, παρακþλυση συγκοινωνιþν κ.λπ. 20/9/62: Πρþτη απüπειρα του ΤζÝιμς ΜÝρεντιθ να γßνει δεκτüς στο ΠανεπιστÞμιο του Μισισßπι. 16/10/62: Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ συναντÜται με τον πρüεδρο ΚÝνεντι και ζητÜ την Üμεση κατÜργηση των φυλετικþν διακρßσεων. 1963 28/3: ΓÝννηση του τÝταρτου παιδιοý του. 16/4: Φυλακßζεται στο ΜπÝρμιγχαμ και γρÜφει το "ΓρÜμμα απü μια φυλακÞ του ΜπÝρμιγχαμ". 28/8: Στο τÝλος της μεγÜλης Πορεßας προς την ΟυÜσιγκτον εκφωνεß την περßφημη ομιλßα του "¸χω Ýνα üνειρο". 10/10: Ο Ρüμπερτ ΚÝνεντι επιτρÝπει στο FBI να παγιδεýσει το τηλÝφωνο του Κινγκ. 1964 ΜÜρτιος: Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ συναντÜ τον ΜÜλκολμ Χ. Ιοýνιος: Εκδßδεται το βιβλßο του "Γιατß δεν μποροýμε να περιμÝνουμε". Δολοφονßες υποστηρικτþν των πολιτικþν δικαιωμÜτων. Ξεκινοýν εξεγÝρσεις στο ΧÜρλεμ, το Ιλινüι και την ΠενσιλβÜνια. ΔεκÝμβριος: Του απονÝμεται το Νüμπελ ειρÞνης. ΠροηγουμÝνως Ýχει επισκεφθεß τον Βßλι Μπραντ και τον ΠÜπα Παýλο. 1965 2/1: Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ αναγγÝλλει την Ýναρξη του ΠρογρÜμματος ΑλαμπÜμα, καμπÜνιας για τα πολιτικÜ δικαιþματα των μαýρων. 21/2: Δολοφονεßται ο ΜÜλκολμ Χ. 16/3: Μαýροι και λευκοß διαδηλωτÝς κακοποιοýνται απü την Ýφιππη αστυνομßα στο Μοντγκüμερι. Οι διαδηλþσεις και πορεßες συνεχßζονται τις επüμενες ημÝρες. 26/7: Περιοδεßα του Κινγκ σε πüλεις του ΒορρÜ. 6/8: Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ εßναι μεταξý των παρüντων, üταν ο πρüεδρος Τζüνσον υπογρÜφει το Νüμο για τα ΕκλογικÜ Δικαιþματα. Τον ßδιο μÞνα καταγγÝλλει τον πüλεμο του ΒιετνÜμ και απαιτεß την Üμεση Ýναρξη διαπραγματεýσεων. 1966 ΦεβρουÜριος: Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ νοικιÜζει διαμÝρισμα στο γκÝτο του ΣικÜγο. ¶νοιξη: Περιοδεýει στην ΑλαμπÜμα για να ενισχýσει τους μαýρους υποψηφßους. 16/5: ΑντιπολεμικÞ δÞλωση του Κινγκ στην ΟυÜσιγκτον. 6/6: Δολοφονεßται ο ακτιβιστÞς ΤζÝιμς ΜÝρεντιθ στο ΤζÜκσον. 10/7: Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ εγκαινιÜζει καμπÜνια για την ελεýθερη εγκατÜσταση των μαýρων στο ΣικÜγο. 5/8: Λιθοβολεßται κατÜ τη διÜρκεια πορεßας στο ΣικÜγο. 1967 12/3: Η ΑλαμπÜμα υποχρεþνεται να μετατρÝψει σε μεικτÜ τα δημüσια σχολεßα. 25/3: Σε ομιλßα του στο ΣικÜγο, ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ επιτßθεται στην κυβερνητικÞ πολιτικÞ στο ΒιετνÜμ. 4/4: Ομιλßα του Κινγκ για τον πüλεμο του ΒιετνÜμ στη ΝÝα Υüρκη. 10/5: ¸νας μαýρος φοιτητÞς δολοφονεßται στο ΤζÜκσον. 6/7: Το υπουργεßο Δικαιοσýνης ανακοινþνει üτι στους εκλογικοýς καταλüγους πÝντε νüτιων πολιτειþν Ýχει γραφεß το 50% των μαýρων ψηφοφüρων. 12-17/7: Σε ταραχÝς στο Νιου ΤζÝρσι σκοτþνονται 23 Üτομα και τραυματßζονται 725. 23-30/7: 43 νεκροß στο Ντιτρüιτ. 30/10: Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ και επτÜ ακüμη μαýροι ηγÝτες φυλακßζονται ως υπεýθυνοι των διαδηλþσεων του 1963 στο ΜπÝρμιγχαμ. 1968 28/3: Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ τßθεται επικεφαλÞς πορεßας στο ΜÝμφις σε συμπαρÜσταση απεργþν της περιοχÞς. Ακολουθοýν επεισüδια κατÜ τη διÜρκεια των οποßων δολοφονεßται Ýνας μαýρος Ýφηβος. 3/4: Η τελευταßα ομιλßα του Κινγκ στο ΜÝμφις. 4/4: Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ δολοφονεßται στο μπαλκüνι του ξενοδοχεßου του στο ΜÝμφις απü ελεýθερο σκοπευτÞ. Πεθαßνει στο νοσοκομεßο Σεντ Τζüζεφ'ς. Αργüτερα θα συλληφθεß και θα καταδικαστεß για τη δολοφονßα ο ΤζÝιμς Ερλ ΡÝι. 9/4: Ο ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ κηδεýεται στην ΑτλÜντα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ James Melvin Washington (ed.) "A Testament of Hope" (εκδüσεις Harper, 1986 ΝÝα Υüρκη). Η πιο ολοκληρωμÝνη Ýκδοση των σημαντικüτερων Ýργων του ΜÜρτιν Λοýθερ Κινγκ, χωρßς απüκρυψη των τελευταßων χρüνων της δρÜσης του. ΠεριλαμβÜνεται αυτοýσιος ο λüγος του για το ΒιετνÜμ. Vincent Harding "Martin Luther King. The Inconveniant hero" (Orbis Books, 1996 ΝÝα Υüρκη). ΣειρÜ δοκιμßων, απü Ýναν στενü συνεργÜτη του Κινγκ. Αποκαλýπτεται με στοιχεßα η επιχεßρηση συγκÜλυψης απü το επßσημο αμερικανικü κρÜτος της ριζοσπαστικοποßησης του Κινγκ μετÜ το 1964. Σε ειδικü κεφÜλαιο αναλýεται ο λüγος του Κινγκ κατÜ του πολÝμου στο ΒιετνÜμ και οι αντιδρÜσεις των μÝσων ενημÝρωσης και των μυστικþν υπηρεσιþν. Φ. Γκαβß κ.Ü., "The Movement. Το αμερικÜνικο '68" (εκδüσεις Κομμοýνα, ΑθÞνα 1988). Συλλογικü Ýργο για το ριζοσπαστικü κßνημα στην ΑμερικÞ τη δεκαετßα του '60. ΠεριλαμβÜνεται φυσικÜ το κßνημα των μαýρων. Herbert Aptheker "A Documentary history of the negro people in the United States" (vol. 7, Carol Publishing Group, ΝÝα Υüρκη 1994). Ανθολüγιο κειμÝνων απü το κßνημα των μαýρων στις ΗΠΑ τη δεκαετßα του '60. ¼λα τα κεßμενα εßναι γραμμÝνα απü μαýρους και μπορεß κανεßς να συγκρßνει τις απüψεις του Κινγκ με εκεßνες Üλλων ηγετþν της περιüδου (ΜÜλκολμ Χ, Στüκλι ΚαρμÜικλ, κλπ). ΟρατÞ εßναι επßσης η εξÝλιξη των απüψεων του ßδιου του Κινγκ.
ΔΕΙΤΕ ΜÜλκολμ Χ (Malcolm X) του ΣπÜúκ Λι (1992). Πολýωρη κινηματογραφικÞ βιογραφßα του μαýρου ριζοσπÜστη ηγÝτη, αρκετÜ διαφωτιστικÞ για το κλßμα μÝσα στο οποßο αναπτýχθηκαν οι αντιρατσιστικοß αγþνες της δεκαετßας του '60. Ο ΜισισιπÞς καßγεται (Mississippi burning) του Αλαν ΠÜρκερ (1988). Πολιτικü θρßλερ με θÝμα την απαγωγÞ και δολοφονßα τριþν αγωνιστþν για τα ανθρþπινα δικαιþματα στον αμερικανικü Νüτο το 1964. Χαρακτηριστικü δεßγμα του ξαναγραψßματος της πρüσφατης αμερικανικÞς ιστορßας απü τους κυρßαρχους ιδεολογικοýς μηχανισμοýς: σαν πρωταγωνιστÝς του αντιρατσιστικοý αγþνα παρουσιÜζονται οι πρÜκτορες του FBI, που στην πραγματικüτητα βÝβαια εßχαν Üλλες ασχολßες...
ΠηγÝς: http://www.tovima.gr http://lyc30th.tripod.com http://www.iospress.gr (Åëåõèåñïôõðßá 29-3-1998)
|