Παιδεία: 4ετές Γυμνάσιο και διετές Λύκειο εξετάζει ο Φίλης

0

Σαρωτικές αλλαγές σε δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση εξετάζει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με δηλώσεις του ίδιου του υπουργού Νίκου Φίλη, του προέδρου της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου κ. Αντώνη Λιάκου, αλλά και όπως προκύπτει από ρεπορτάζ της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ.

Στις πιο σημαντικές αλλαγές εντάσσεται η αναδιάρθρωση γυμνασίου και λυκείου, με το πρώτο να γίνεται τετραετούς φοίτησης και το Λύκειο να γίνεται διετές. Επιπλέον, φαίνεται πως εξετάζεται η αναδιάταξη του χάρτη της τεχνικής εκπαίδευσης, από τη μία εντάσσοντας μέρος της φοίτησης σε δημόσια ΙΕΚ στον κύκλο της λυκειακής εκπαίδευσης και αφετέρου εξετάζοντας το αντικείμενο και την αλληλεπικάλυψη που παρουσιάζεται στο γνωστικό αντικείμενο ΤΕΙ και ΑΕΙ ανά την Ελλάδα

Οι κκ. Φίλης και Λιάκος αποκάλυψαν μέρος των προθέσεων αυτών, τις οποίες και έχουν βάλει στο τραπέζι του διαλόγου με τον ΟΟΣΑ, σε ημερίδα για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση το περασμένο Σάββατο. Φαίνεται λοιπόν πως η κυβέρνηση και η Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου επεξεργάζονται σχέδια για τουλάχιστον πέντε σοβαρές αλλαγές στη δομή του Γυμνασίου και του Λυκείου, στο εξεταστικό σύστημα και στους εκπαιδευτικούς. Η πλέον σημαντική εξ αυτών περιγράφηκε από τον Αντώνη Λιάκο στη διάρκεια της ημερίδας το περασμένο Σάββατο, όσο και σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Η Αυγή».

Τέσσερα χρόνια στο Γυμνάσιο

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία εξέφρασε τη σκέψη (προς το παρόν μίλησε για σενάριο και υπόθεση εργασίας) ότι θα μπορούσε να βελτιωθεί το Λύκειο μέσα από ένα νέο δομικό σύστημα που θα περιλαμβάνει τέσσερα χρόνια Γυμνάσιο και δύο Λύκειο, ώστε να παράγει ένα αξιόπιστο δίπλωμα.

Επίσης, αναφερόμενος στο Εξεταστικό, άφησε να εννοηθεί ότι το υπάρχον σύστημα, τουλάχιστον σε πρώτο στάδιο, δεν πρόκειται να ανατραπεί καθώς είναι αντικειμενικό και αμερόληπτο. Ωστόσο εξετάζεται το ενδεχόμενο της ελεύθερης πρόσβασης σε τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης όπου οι υποψήφιοι είναι λιγότεροι από τις προσφερόμενες θέσεις.

Τα ΙΕΚ μέρος της λυκειακής τεχνικής εκπαίδευσης

Ο υπουργός παιδείας Νίκος Φίλης, σε ένα σύντομο χαιρετισμό του το Σάββατο, ανέπτυξε τις παθογένειες της τεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, στηλιτεύοντας τις μεταρρυθμίσεις ΠΑΣΟΚ (Αρσένη) και ΝΔ που δεν απέφεραν κάποιο σημαντικό αποτέλεσμα. “Το θέμα της Τεχνικής Εκπαίδευσης συναρτάται απόλυτα, άρρηκτα, μερικές φορές μηχανιστικά με το θέμα της ανάπτυξης και το πώς θα βγούμε από τη κρίση. Άρα η συζήτηση δεν πρέπει να έχει τις αδράνειες του παρελθόντος. Πρέπει να ξαναφτιαχτούν τα πάντα από την αρχή” δήλωσε και συνέδεσε τη σωστή εκπαίδευση και με συνέργιες και “πρακτική εκπαίδευση” σε επιχειρήσεις για τους νέους των τεχνικών σχολείων.

Σε ό, τι αφορά τα ΙΕΚ, σημείωσε: “Γιατί τα ΙΕΚ στο σύνολό τους αποτελούν μία μεταλυκειακή βαθμίδα που θα μπορούσε ένα μέρος από αυτή να ενταχθεί στον χώρο της λυκειακής εκπαίδευσης. Πχ, με το 4ο έτος μαθητείας, το οποίο συζητούμε σε αυτή τη πρόταση που έχει διατυπώσει το Υπουργείο, εν όψει της συζήτησης με τον ΟΟΣΑ και τη διαμόρφωση του συστήματος μαθητείας“.

Ο Νίκος Φίλης όμως αναφέρθηκε και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, τονίζοντας πως πολλά ΤΕΙ έχουν αντικείμενο που επικαλύπτεται από πανεπιστημιακά τμήματα. “Υπάρχει μία διασπορά Τεχνολογικών Ιδρυμάτων σε όλη τη χώρα, ανώτατα. Κάποια από αυτά έχουν αντικείμενο που επικαλύπτονται από Πανεπιστήμια, ανώτατα και αυτά. Και εκεί υπάρχει μία ιστορία που κάποιος καταλαβαίνει ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο ενιαία και δεν ανάγονται σε κριτήρια αξιοκρατίας και εκπαιδευτικής ποιότητας, είναι πιο σύνθετα” είπε.

Ένας εκπαιδευτικός, πολλαπλά… μαθήματα στην τάξη

Πάντως, η δήλωση του κ. Φίλη που αναμένεται να συζητηθεί περισσότερο είναι ότι προανήγγειλε ρύθμιση που θα επιβάλει σε εκπαιδευτικούς να διδάσκουν περισσότερα αντικείμενα από το δικό τους. “Γιατί πρέπει να έχουμε ένα Τεχνικό Λύκειο όπου στη μία τάξη υπάρχει ο μηχανικός που μπορεί να κάνει μαθήματα μηχανικής κατεύθυνσης και δίπλα στην άλλη τάξη δεν υπάρχει μαθηματικός ή φυσικός και δεν μπορεί ο μηχανικός να κάνει μάθημα, ο μηχανικός μαθηματικά ή φυσική” είπε και τόνισε πως μπορεί το δικαίωμα στην εργασία να είναι ιερό και απαραβίαστο, ωστόσο “δεν είναι δυνατόν να απολυτοποιείται έναντι του δικαιώματος για μία εκπαίδευση προς όφελος συνολικά της κοινωνίας. Χρειάζεται συναρμογή και σύνθεση δικαιωμάτων. Δεν είναι δυνατόν να απολυτοποιείται το ένα εις βάρος του άλλου“.

Οι παραπάνω προτάσεις, όπως σημειώνει το άρθρο των ΝΕΩΝ, θα πάρουν πιο σαφή μορφή τον Μάιο, οπότε αναμένονται και τα πρώτα συμπεράσματα του διαλόγου για την παιδεία.

Η συζήτηση με τον ΟΟΣΑ

Να θυμίσουμε εδώ, πως η νέα ηγεσία του υπουργείου ζήτησε και πέτυχε από τον ΟΟΣΑ την επικαιροποίηση της έκθεσης του οργανισμού για την παιδεία και τις μεταρρυθμίσεις που αυτή χρειάζεται. Η προηγούμενη έκθεση είχε συσταθεί το 2011, με δεδομένα, που σύμφωνα με τον κ. Φίλη δεν ανταποκρίνονται στη σημερινή πραγματικότητα, έπειτα από έξι χρόνια οικονομικής επιτήρησης.

Συμφωνήθηκε η νέα έκθεση του ΟΟΣΑ να στηριχθεί στα σημερινά  δεδομένα ώστε να αρχίσει μία σοβαρή συζήτηση στα εξής ζητήματα:

  • Την ανάπτυξη του ολοήμερου σχολείου
  • Τη διασύνδεση Ερευνητικών Ινστιτούτων, των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ
  • Τις διαδικασίες για την κατάρτιση των προϋπολογισμών της Παιδείας
  • Τον τρόπο παρακολούθησης των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων
  • Την αυτονομία των ιδρυμάτων
  • Την  ανάπτυξη και εκπαίδευση της σχολικής ηγεσίας
Share.

Comments are closed.